RSS
امروز چهارشنبه ، ۲۸ آذر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

دستگیری سارق حساب‌های بانکی سالمندان

صنعت بیمه چگونه ورشکسته می شود؟

پیش بینی بانک فرانسوی درباره قیمت طلا

قرض الحسنه، نگین بانکداری اسلامی

تفاهم نامه انجمن خبرنگاران بازارسرمایه و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس

ارایه بیمه نامه جامع مجتمع های مسکونی توسط بیمه پارسیان

آیین تنفیذ حکم مدیرعامل جدید بیمه ملت برگزار شد

بانک قرض‌الحسنه‌مهرایران حامی واقعی زنان سرپرست خانوار

تأیید مشروط کلیات «وارانت سبد سهام» در کمیته فقهی سازمان بورس

دلار ۹۹۴۰تومان شد

درآمد ارزی ۳.۶تریلیون دلاری کشور در ۵۸سال

شرایط مراجعه مأموران مالیاتی تغییر کرد +جزئیات

سکه طرح جدید ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان شد

ارزش دو درصدی معاملات اختراع در بازار دارایی فکری

تسهیلات بانک‌ها کجا رفت؟

افزایش وام مسکن بعید است

کاهش ۶۰۳ واحدی شاخص کل بورس

اعلام آمادگی اتاق تعاون برای خرید باشگاه پرسپولیس و استقلال

از پژوهشگر بانک مسکن تقدیر شد

بانک مهر اقتصاد منابع قابل توجهی به بخش تولید اختصاص داده است

بیمه مرکزی هرچه سریعتر نرخ بیمه شخص ثالث را اصلاح کند

تأکید فرحی بر لزوم ارتقاء تعلق سازمانی در پست‌بانک

مزیت رقابتی بانک ها در ارائه خدمات نوین بانکی است

افتتاح مدارس و خانه بهداشت در روستاهای خراسان جنوبی

فرابورس میزبان دو عرضه عمده سهام کنترلی

سایه‌روشن ایجاد ۷منطقه آزاد و ۱۲منطقه ویژه

۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۸/۱۸کد خبر: 224154
ایستانیوز:مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی کارشناسی در خصوص ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد: اگر مناطق آزاد به شیوه قبلی ایجاد شود، با آسیبها و چالش جدی مواجه خواهند شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی، به بررسی لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی کشور پرداخته است. در این گزارش آمده است:
 
با توجه به اینکه لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، مرکز پژوهش‌های مجلس با برگزاری جلسات کارشناسی با ذینفعان موضوع و مطالعات انجام شده در این مرکز، گزارش حاضر را تدوین کرد که به بررسی ابعاد مختلف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌پردازد.
 
نتایج حاصل از انجام تحقیق حاضر نشان می‌دهد که تاسیس مناطق آزاد جدید بدون تامین پیش‌نیازها و الزامات آن و در مساحت‌هایی وسیع و بدون داشتن الگوی کلان در خصوص توسعه متوازن منطقه ای، تضمین کننده توسعه اقتصادی در کشور نیست و موجب ایجاد فرآینده زائد در نظام قانونی و اجرایی کشور خواهد شد.
 
در صورت ایجاد مناطق آزاد جدید باید این مناطق مطابق اصول پذیرفته شده جهانی(مساحت‌های محدود، محصور شده، فاقد جمعیت ساکن و با رویکرد تولیدی و تخصصی، ایجاد شوند تا آسیب‌های مناطق آزاد فعلی به اقتصاد ملی را نداشته باشند. همچنین آنچه که در بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی بدان اشاره شده است، بیشتر معطوف بر توسعه کیفی به جای توسعه کمی  این مناطق است. نقشه های پیوست لایحه در خصوص محدوده مناطق آزاد پیشنهادی، نشان می دهد که مناطق آزاد جدید دارای مساحت های وسیع و نامعلوم از نظر وضعیت زیرساختی(داشتن فرودگاه، بندر، راههای مواصلاتی، شبکه های زیربنایی و وجود نقاط منفصله هستند.
 
اگر مناطق آزاد جدید به شکلی که در لایحه دولت پیش بینی شده است و مطابق نقشه های پیوست ایجاد شوند، همانند مناطق آزاد فعلی با آسیب ها و چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و نقطه انحراف آنها از بدو تاسیس جهت تامین زیرساختهای مورد نیاز با توسل به کسب درآمدهای ناپایدار از جمله فروش اراضی و اخذ عوارض از واردات و تردد خودروسواری وارداتی آغاز می شود.
 
بنابراین پیشنهاد می شود جهت اینکه مناطق آزاد جدید به شیوه اصولی و مطابق مناطق آزاد موفق جهان ایجاد شوند، اولا مساحت مناطق آزاد جدید کاهش یابد و توضیحات کاملی از وضعیت زیرساختهای مناطق پیشنهادی در نقشه های پیوست ارایه شود. ثانیا در صورتی که مساحت این مناطق محدود شد، دولت می تواند منابعی را جهت تکمیل زیرساختهای این مناطق با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهد تا مطابق تجربه مناطق آزاد موفق دنیا در مساحت هایی محدود و محصور شده، زیرساختهایی با رویکرد تولیدی و تخصصی ایجاد شوند.
 
در ضمن با توجه به حکم صریح تبصره الف ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت وضع هر گونه معافیت جدید طی سالهای اجرای قانون، تصویب این لایحه به معنای اصلاح قانون برنامه بوده و جهت تصویب در کمیسیون ها و صحن علنی نیازمند دو سوم آرا است.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *