آخرین اخبار

راه اندازی سرویس استعلام ضمانتنامه های سپامی شبکه بانکی

برگزاری ششمین دوره قرعه کشی جوایز کانال تلگرام بانک ملت

جهش ۳ برابری در انتظار قیمت طلا؟

آیا بیت کوین بانک‌های مرکزی را دور می‌زند؟

تسهیلات حمایتی ١۵٢١ میلیارد ریالی بانک صادرات در استان زنجان

حساب‌های راکد زیر ۲ میلیون تومان تعیین تکلیف می‌شوند

از کاهش ارزش پول ملی نترسیم

سه خبر خوش به خریداران مسکن

فرصت‌های استقلال سکاندار پولی

تشریح خدمات بانک کشاورزی در حمایت از کشاورزان

بازدیدگروهی دانشجویان ایرانی و آلمانی رشته معماری ازموزه بانک ملی

دو لایحه مهم مالیاتی درنوبت بررسی مجلس

تصویب جزییات قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی

افزایش نرخ بانکی ۲۵ ارز+ جدول

همراهی صنعت بیمه با زلزله زدگان

نرخ تورم آبان ماه افزایش یافت

بانک پارسیان ۳۲۱ شعبه ای شد

پایبندی نظام بانکی به نرخ‌ سود سپرده

رشد نرخ دلار، سهام کدام شرکتها را داغ می کند؟

ضوابط انعقاد قرارداد همکاری عرضه‌کنندگان محصولات بیمه‌ای با بازاریابان آنلاین

سود حاصل ازصادرات پسته با عرضه در بورس کالا به جیب باغداران می‌رود

پرداخت سپرده‌های "افضل توس" و "وحدت" ۱۰۰ میلیونی می‌شود

تقویت ۵۶۴ واحدی شاخص کل بورس

حضور نماینده سمات در نشست تخصصی WFC

رشد قیمت سکه و ارز در بازار آزاد/جدول

سایه‌روشن ایجاد ۷منطقه آزاد و ۱۲منطقه ویژه

۱۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۸/۱۸کد خبر: 224154
ایستانیوز:مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی کارشناسی در خصوص ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد: اگر مناطق آزاد به شیوه قبلی ایجاد شود، با آسیبها و چالش جدی مواجه خواهند شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی، به بررسی لایحه ایجاد ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی کشور پرداخته است. در این گزارش آمده است:
 
با توجه به اینکه لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، مرکز پژوهش‌های مجلس با برگزاری جلسات کارشناسی با ذینفعان موضوع و مطالعات انجام شده در این مرکز، گزارش حاضر را تدوین کرد که به بررسی ابعاد مختلف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می‌پردازد.
 
نتایج حاصل از انجام تحقیق حاضر نشان می‌دهد که تاسیس مناطق آزاد جدید بدون تامین پیش‌نیازها و الزامات آن و در مساحت‌هایی وسیع و بدون داشتن الگوی کلان در خصوص توسعه متوازن منطقه ای، تضمین کننده توسعه اقتصادی در کشور نیست و موجب ایجاد فرآینده زائد در نظام قانونی و اجرایی کشور خواهد شد.
 
در صورت ایجاد مناطق آزاد جدید باید این مناطق مطابق اصول پذیرفته شده جهانی(مساحت‌های محدود، محصور شده، فاقد جمعیت ساکن و با رویکرد تولیدی و تخصصی، ایجاد شوند تا آسیب‌های مناطق آزاد فعلی به اقتصاد ملی را نداشته باشند. همچنین آنچه که در بند ۱۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی بدان اشاره شده است، بیشتر معطوف بر توسعه کیفی به جای توسعه کمی  این مناطق است. نقشه های پیوست لایحه در خصوص محدوده مناطق آزاد پیشنهادی، نشان می دهد که مناطق آزاد جدید دارای مساحت های وسیع و نامعلوم از نظر وضعیت زیرساختی(داشتن فرودگاه، بندر، راههای مواصلاتی، شبکه های زیربنایی و وجود نقاط منفصله هستند.
 
اگر مناطق آزاد جدید به شکلی که در لایحه دولت پیش بینی شده است و مطابق نقشه های پیوست ایجاد شوند، همانند مناطق آزاد فعلی با آسیب ها و چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و نقطه انحراف آنها از بدو تاسیس جهت تامین زیرساختهای مورد نیاز با توسل به کسب درآمدهای ناپایدار از جمله فروش اراضی و اخذ عوارض از واردات و تردد خودروسواری وارداتی آغاز می شود.
 
بنابراین پیشنهاد می شود جهت اینکه مناطق آزاد جدید به شیوه اصولی و مطابق مناطق آزاد موفق جهان ایجاد شوند، اولا مساحت مناطق آزاد جدید کاهش یابد و توضیحات کاملی از وضعیت زیرساختهای مناطق پیشنهادی در نقشه های پیوست ارایه شود. ثانیا در صورتی که مساحت این مناطق محدود شد، دولت می تواند منابعی را جهت تکمیل زیرساختهای این مناطق با مشارکت بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهد تا مطابق تجربه مناطق آزاد موفق دنیا در مساحت هایی محدود و محصور شده، زیرساختهایی با رویکرد تولیدی و تخصصی ایجاد شوند.
 
در ضمن با توجه به حکم صریح تبصره الف ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ممنوعیت وضع هر گونه معافیت جدید طی سالهای اجرای قانون، تصویب این لایحه به معنای اصلاح قانون برنامه بوده و جهت تصویب در کمیسیون ها و صحن علنی نیازمند دو سوم آرا است.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *