RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

اتصال بازار سرمایه به ۳۰ بازار مهم دنیا

۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۸/۱۴کد خبر: 222883
ایستانیوز:با اجرای طرح کاستودین که اتصال بازار سرمایه ایران به یونان را دنبال می کند، بازار سرمایه ایران به بیش از ۳۰ بازار مهم دنیا متصل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دسترسی دو سویه، افزایش تعاملات، بالا بردن استانداردها و رفع موانعی مثل نقل و انتقالات مالی و تعیین رتبه اعتباری کشور از مهم ترین موضوع هایی است که برای بین المللی شدن بازار سرمایه باید محقق شود.
بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) گفت: بحث بین المللی شدن بازار سرمایه موضوعی فراتر از حضور یا جذب سرمایه گذار خارجی ،است.
وی افزود: بین المللی شدن بازار سرمایه فرآیندی است که برای تکیمل آن باید قدم هایی برداشته شود؛ یکی از گام ها دسترسی دو جانبه است. ما به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشیم و برعکس این موضوع نیز رخ دهد. همچنین تعامل و بالا بردن استانداردها مهم است. نقش ما در تصمیم گیری های بین المللی جهانی نیز نکته دیگری است. علاوه بر اینها برای بین المللی شدن بازار سرمایه باید به صورت فعالانه در این مهم گام برداشت.
این مقام مسوول در سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید در فرایند بین المللی شدن بازار سرمایه علاوه بر سازمان بورس، چهار بورس، شرکت سپرده گذاری و دو کانون نیز فعال باشند، گفت: همچنین لازم است شرکای ما یعنی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان خصوصی سازی، سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی و مرکز مالی ایران هم در این مهم دخیل شوند.
وی در ادامه، نوآوری در محصولات جدید با رویکرد بین المللی را برای جذب سرمایه های خارجی مهم دانست و گفت: یکی از مهم ترین این نوآوری ها، محصولات مالی اسلامی است که باید برای آنها برنامه هایی وجود داشته باشد به طوری که برای علاقه مندان به بازار سرمایه ایرانی، اسلامی بودن این ابزارها محرز شود.
بیژنی بهبود استانداردها را نکته مهم دیگر برای بین المللی شدن بازار سرمایه دانست و افزود: برای بین المللی شدن بازار سرمایه تعامل با نهادهای بین المللی نیز موضوع مهمی است.
وی سپس در خصوص تعاملات بین المللی سازمان بورس توضیح داد و گفت: تلاش کردیم در آیسکو عضویت سازمان بورس را از حالت پیوسته به حالت عادی تغییر دهیم. جلسات متعدد و مکاتبات زیادی انجام شده و در حال حاضر هم در تعامل با آیسکو هستیم تا عضویت ما ارتقا یابد.
بیژنی درباره جذب سرمایه گذار خارجی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف بین المللی شدن بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاری خارجی پس از اجرای برجام به میزان قابل توجهی افزایش یافته و حدود 4 برابر شده است که نشان می دهد با بهبود شرایط بین المللی، توجه سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران افزایش یافته است.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل، ارتباط با نهادهای ناظر سایر بازارهای بین المللی را یکی دیگر از راهکارهای بین المللی شدن بازار سرمایه دانست و گفت: سازمان بورس
چند بازار سرمایه را هدفگذاری کرده که یکی از آنها آلمان است، در سال گذشته با نهاد ناظر بازار سرمایه آلمان تفاهمنامه ای امضا و جلسات متعدی برگزار شد. دو ماه قبل نیز جلسه ای با مسئولان بورس آلمان برگزار کردیم.
بیژنی همچنین از امضای تفاهم نامه با نهاد ناظر بازار سرمایه هند خبر داد و گفت : در مذاکرات با نهاد ناظر هند موفق به تعریف پروژه هایی شدیم که یکی از انها تعریف پلتفرم مشترک بورس کالای ایران و بورس کالای هند بود که در نمایشگاه بورس کیش افتتاح شد.
وی در ادامه به چالش های پیش روی بین المللی شدن بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: بسیاری از این چالش ها به بحث های بانکی مربوط می شود که با همکاری بانک مرکزی قابلیت حل شدن دارد.
جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با اشاره به موضوع کاستودین ادامه داد: یک بحث بانکی موضوع کاستودین است که در حال حاضر سپرده گذاری مرکزی در این رابطه وارد مذاکره با یک برخی بانک های داخلی شده و در صدد است هرچه سریع تر این پروژه را اجرایی کند.
به گفته بیژنی، شرکت سپرده گذاری سمات این پروژه را با تعریف کردن نقش بانک کارگزار و بحث های کاستودین پیگیری می کند.
وی با اشاره به اینکه چنین برنامه هایی باعث تحول بازار سرمایه ایران می شود، گفت: از دیگر چالش های پیش روی بین المللی شدن بازار سرمایه ایران تعیین نشدن رتبه اعتباری کشور است که تحقق این موضوع همکاری در سطح کل نهادهای مالی کشور را نیاز دارد.
بیژنی، نبود رتبه اعتباری کشور را یکی از موانع اصلی انتشار اوراق ارزی دانست و گفت: انتشار اوراق ارزی یکی از برنامه های سازمان بورس است ولی یکی از لوازم این مسئله، تعیین رتبه اعتباری کشور است که بعدها از تعیین رتبه اعتباری کشور به تعیین رتبه اعتباری شرکت ها و اوراق خواهد رسید. این بحث در کنار تعیین نوع ارز، نحوه انتقال به کشور، نحوه بازپرداخت اصل و سود اوراق نکاتی است که باید با همکاری مسئولان بانک مرکزی حل شود و می تواند در جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار تاثیرگذار باشد.
به نوشته صدا و سیما ،این مقام مسئول سازمان بورس، در خصوص بحث پوشش ریسک سرمایه گذاری خارجی نیز توضیح داد: ابزارهای پوشش ریسک نوسان نرخ ارز یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار سرمایه ایران باید بررسی شود. یکی از پیش شرط های این موضوع تک نرخی شدن ارز است که اگر حل شود بورس کالا تمام زیرساخت ها و پلتفرم لازم را برای این کار آماده کرده و آمادگی برای پوشش این ریسک را دارد.
در هر جای دنیا که افراد حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه آن فعالیت داشته باشند باید حتما حساب سرمایه‌گذاری یا کاستودین داشته باشند.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار سرمایه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *