RSS
امروز سه شنبه ، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مصائب تعطیلی پنجشنبه‌ها

شرایط و نحوه دریافت وام بدون سود بانک سپه

ارز ۲۸۵۰۰تومانی پرداخت نشود، تورم افزایش می‌یابد

توسعه خدمات بیمه‌ای ملت در سال ۱۴۰۳

جلسه مهم فعالان بازار با رئیس سازمان بورس

تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین

پرداخت ما‌به‌التفاوت سود قطعی و علی‌الحساب بانک سامان

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد

ذخایر خارجی بانک مرکزی رشد کرد

جزییات تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛ بانک‌ها هم تعطیل می‌شوند؟

ریزش بیت کوین ادامه دارد؟

رای پرونده رمز ارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

“گروه مالی شهر” زیرمجموعه خود را راهی فرابورس می‌کند

پیش بینی بورس از نگاه ارزش دلاری

قیمت طلا دوباره گران شد

روش های استعلام اعتبار صاحب چک

چرا بانک‌ها به زمین چسبیده‌اند؟

حساب صندوق تثبیت ۱۰۰۰ میلیارد تومان شارژ می‌شود

درویش مدیرعامل قرمزها می‌ماند

بررسی روند و چشم‌انداز بازارهای مالی

تکمیل زنجیره سهام عدالت با مدیریت مردم

حمایت تسهیلاتی بانک سینا از شرکت‌های دانش‌بنیان

شرط کشاورز در انتصاب مدیران بیمه ایران

فروش ۱۷۰ هزار میلیارد ریال بیمه دی در ۱۴۰۳

نرخ رشد اقتصادی پشت سد مصلحت اندیشی

۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۸/۱۲کد خبر: 222758
ایستانیوز:با وجود گذشت بیش از ۴ ماه از فصل بهار بانک مرکزی هیچ عددی را برای رشد اقتصادی اولین فصل سال منتشر نکرده است، اما مرکز آمار ایران نرخ رشد این فصل را ۶ و نیم درصد اعلام کرد، در این بین به نظر می‌رسد مطابق رویه سال‌های قبل بانک مرکزی به دلیل محاسبه نرخی کمتر از نرخ مرکز آمار ایران مجوز انتشار نرخ رشد را پیدا نکرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در طول 6 سال گذشته بحث بر سر متولی اعلام نرخ رشد اقتصادی و جزئیات آن وجود داشته است. تا جایی که برای اولین بار در قانون برنامه پنجم توسعه مرکز آمار به عنوان متولی اعلام آمارهای اقتصادی کشور تعیین شد. 
 
با گذشت حدود کمتر از یک سال از اجرای این قانون و منع شدن بانک مرکزی از اعلام نرخ رشد و تورم، قانونگذاران با توجه به عملکرد نامناسب مرکز آمار در ارائه نرخ تورم و رشد اقتصادی ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه را به گونه‌ای اصلاح کردند که بانک مرکزی هم بتواند آمارهای اقتصادی را منتشر کند. پس از این اصلاحیه بانک مرکزی شروع به انتشار آمار تورم و رشد اقتصادی کرد. 
 
مرکز آمار پس از این اتفاق سعی در افزایش رقابت در انتشار آمار کرد تا جایی که اعلام نرخ تورم را به اولین روز ماه بعد موکول کرد. بانک مرکزی هم که معمولا 20 هر ماه نرخ تورم را اعلام می‌کرد این اعلام را به پنجم هر ماه تقلیل داد. 
 
اما موضوع رشد اقتصادی و اینکه کدام نهاد متولی انتشار آن است ماجرایی است که لاینحل باقی مانده و در برهه‌های مختلف، دولت با توجه به نرخ‌های محاسبه شده طرف آن نهاد را گرفته است. به طوری که اگر رشد اقتصادی اعلامی توسط بانک مرکزی بالاتر باشد این نهاد زودتر می‌تواند نرخ را اعلام و جزئیات آن را انتشار کند و اگر نرخ محاسبه شده مرکز آمار بیشتر باشد این نهاد است که امکان انتشار آن را پیدا می‌کند.
 
به همین دلیل بود که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی سال 94 را اعلام کرد اما به دلیل اینکه نرخ محاسبه شده توسط بانک مرکزی منفی بود از امکان انتشار آن باز ماند. این وضعیت برای سال 95 هم تاحدودی ادامه پیدا کرد و حتی گزارش رشد اقتصادی 9 ماهه سال 95 جنجال‌افرین شد چرا که بانک مرکزی فقط امکان اعلام رشد اقتصادی را داشت و از اعلام جزئیات آن تا مدتی باز ماند. علت این اتفاق سهم بسیار زیاد بخش نفت از رشد اقتصادی 11 و نیم درصدی بود. پس از اینک در یک همایش برای مدت کوتاهی جزئیات این ارقام منتشر و رسانه‌ها آن را انعکاس دادند بانک مرکزی توانست ارقام رشد اقتصادی را منتشر کند.
 
رقم کلی رشد اقتصادی سال 95 هم در 8 خرداد ماه از سوی مرکز آمار ایران و 28 خرداد از سوی بانک مرکزی اعلام شد و بانک مرکزی سال پایه رشد اقتصادی را ارتقا داد، اما با گذشت 8 ماه از سال 96 بانک مرکزی تا کنون هیچ گزارش و حتی هیچ آمار اولیه‌ای از رشد اقتصادی سال 96 منتشر نکرده است و در این مدت تنها مرکز آمار ایران توانسته رشد اقتصادی سه ماهه اول سال جاری را منتشر کند. معمولا بانک مرکزی دو ماه یا حداکثر سه ماه و پس از گذشت یک فصل مبادرت به انتشار آمار رشد اقتصادی و تحولات بخش‌های مختلف اقتصاد در قالب گزارش نماگرهای اقتصادی می‌کرد در حالی که با وجود گذشت بیش از 4 ماه از فصل بهار نسبت به رشد اقتصادی به طور کامل سکوت کرده است. 
 
به گزارش فارس ،به نظر می‌رسد بانک مرکزی فعلا از انتشار آمار رشد اقتصادی منع شده و حتی رشد اقتصادی 6 ماهه امسال را مرکز آمار ایران اعلام و منتشر خواهد کرد. اینکه چرا این تصمیم اتخاذ شده را باید در تجربه اعلام نرخ‌های رشد اقتصادی در دوره‌های گذشته جستجو کرد. در واقع به نظر می‌رسد این بار هم تفاوت قابل توجهی بین نرخ رشد اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران با نرخ محاسبه شده بانک مرکزی دارد. مرکز آمار ایران رشد اقتصادی فصل بهار بدون احتساب نفت را 7 درصد و با احتساب بخش نفت 6 و نیم درصد اعلام کرده بود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *