RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

در «کارزار پرداخت موبایلی» چه گذشت؟

۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۸/۷کد خبر: 221424
ایستانیوز: وابسته بودن استفاده از تلفن‌های ثابت یا همان کابلی به یک مکان مشخص و انبوه کابل‌های زیرزمینی بشر را به فکر اختراع وسیله‌ای انداخت که با آن مانند «فرشته‌ها» ارتباط برقرار کند. این وسیله ارتباطی جدید که به‌نوعی در کوچک شدن جهان یا بهتر است بگویم از بین بردن مرزهای دنیا و تسهیل و تسریع ارتباطات نقش اساسی داشته است تلفن همراه یا موبایل است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در سال ۱۹۸۵ که «ارنی وایز» اولین مکالمه را با تلفن همراه در بریتانیا انجام داد کسی فکر نمی‌کرد که این پدیده چقدر بر زندگی اجتماعی، سبک زندگی و حتی رفتار مصرفی مردم بعد از حدود سه دهه تأثیر بگذارد.
اما با پیشرفت تکنولوژی گوشی‌های همراه و با پیدا شدن سروکله «اسمارت فون ها» ورق برگشت و علاوه بر اینکه تلفن همراه بر سبک زندگی و رفتار مصرفی انسان‌ها تأثیر گذاشت قرابت و نزدیکی شدیدی بین انسان و تلفن همراهش ایجاد شد؛ و ازاینجا بود که پای تلفن‌های همراه به‌صورت جدی به دنیای پرداخت باز شد.
 در حال حاضر بیشترین تمرکز شرکت‌های پرداخت الکترونیک در کشور بر روی اپلیکیشن‌های موبایلی است و علت این تمرکز را می‌توان در افزایش ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند بین مردم و سهولت در نزدیک شدن به مشتری جستجو کرد.
اما روز چهارشنبه در جریان برگزاری سومین نمایشگاه تراکنش ایران سمیناری با موضوع پرداخت همراه برگزار شد که در آن حضور داشتم. صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران یکی از سخنرانان اصلی این رویداد بود. موضوع یا عنوان سخنرانی شاید عجیب بود. «کارزار پرداخت موبایلی».
 هم‌زمان با شروع «کارزار موبایلی» وارد سالن شدم و به ناگاه یاد این بیت از سعدی افتادم که می‌گوید: همی تا برآید به تدبیر کار / مدارایِ دشمن بِه از کارزار.
اما چرا کارزار؟ در لغت‌نامه‌های گوناگون می‌توان معانی مختلفی را برای این کلمه جستجو نمود؛ اما چیزی که به ذهن متبادر می‌شود در این سه کلمه خلاصه می‌شود: جنگ، جدال، نبرد؛ اما هنوز هم نمی‌دانم «پرداخت‌های موبایلی» میدان جنگ و کارزار است یا مسبب آرامش و راحتی.
فرامرزی می‌گوید: چسبندگی موبایل را خیلی خوب می‌توان حس کرد که چه اتفاقی در دنیا در حال رخ دادن است و موبایل خوشبختانه با متأسفانه بخشی از زندگی مردم شده است. اینکه واقعاً خوشبختانه است یا متأسفانه جای بحث دارد. چون خوشبختانه به ما اجازه می‌دهد از امکاناتش استفاده کنیم؛ یعنی با حضور موبایل امکانات بی‌نظیری داریم و بدون حضور موبایل آرامش بی‌نظیری داریم. حال انتخاب با شماست.
تاریخچه پرداخت موبایلی در ایران و جهان
مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش سخنرانی‌اش را با ارائه تاریخچه‌ای از پرداخت موبایلی در دنیا برای مخاطبین آغاز می‌کند. وی به پرداخت موبایلی و شبه موبایلی اشاره می‌کند که در سال ۱۹۹۷ از طریق شرکت کوکاکولا آغازشده است. فرامرزی به غول دنیای موبایل یعنی نوکیا اشاره می‌کند که به دلیل عدم شناخت بازار از رقابت بازماند و کوچک و کوچک‌تر شد. نوکیا یکی از پیشگامان این عرصه در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار قابلیت nfc را به دنیا معرفی کرد. بعد از تحول بزرگ nfc که هنوز هم در ایران لنگ می‌زند و فقط در حد رونمایی‌های هرساله اتفاق افتاده، فرامرزی اشاره‌ای به سال ۲۰۱۱ و google wallet کرد؛ و درنهایت به این نقطه رسید که در سال ۲۰۲۰ تا ۹۰ درصد تراکنش‌ها از طریق موبایل انجام می‌شود. البته قابل پیش‌بینی نیست در کشور ما این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد. یکی از خبرنگاران باسابقه و خوش‌فکر این حوزه در مورد این رونمایی‌های بی‌حاصل در صفحه شخصی توئیترش این‌گونه نوشت: کل ایران یک پروژه پایلوتِ معلوم نیست کی عملیاتی می‌شود.
 
صادق فرامرزی با گذر از تاریخچه پرداخت موبایلی در دنیا به ایران رسید. او می‌گوید: اولین پرداخت موبایلی در آبان سال ۱۳۸۹ از طریق ایرانسل انجام‌شده است؛ و بعدازآن هم تلاش‌هایی انجام‌شده است که می‌توان به پست‌بانک و مجدداً به ایرانسل اشاره نمود. وی در پایان تاریخچه پرداخت‌های همراه به تجارت الکترونیک پارسیان، به پرداخت و آسان پرداخت هم اشاره نمود که پرداخت موبایلی را راه‌اندازی کردند.
 
در ادامه این سخنرانی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش به انواع پرداخت‌های موبایلی هم اشاره‌ای کرد و آن‌ها را در ۷ دسته تقسیم‌بندی نمودد. پرداخت‌های تراکنشی بر پایه sms، صورت‌حساب مستقیم از طریق موبایل، پرداخت‌های تحت موبایلی، استفاده از qr کدها، پرداخت nfc، پرداخت بر پایه خدمات ابری و پرداخت صوتی از روش‌های بود که وی نام برد.
تعداد کاربران اپل پی بیشتر از اندروید پی هست
اگر در بین دوستان شما کسانی وجود دارند که از گوشی‌های موبایل اپل استفاده می‌کنند، حس خاصی به این محصول دارند. درحالی‌که اپل فقط یک زندان لوکس است که کاربر را محدود می‌کند. البته ناگفته نماند اکوسیستم بی‌نظیر اپل باعث شده است که در این سال‌ها کاربران آن اپلی یا آیفونی باقی بمانند.
 فرامرزی در اینجا به نکته جالبی اشاره کرد که ناشی از همین اکوسیستم بی‌نقص اپل هست. او می‌گوید: چهارصد و پنجاه میلیون کاربر موبایلی در سرتاسر دنیا وجود دارد. با توجه به حجم بسیار بالای کاربران اندرویدی در جهان فقط ۲۴ درصد اندرویدی ها از پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند و هفتاد و هشت میلیون از این جامعه ۴۵۰ میلیونی از اپل پی استفاده می‌کنند. alipay و wechat با شیوه پرداخت از طریق qr در رتبه‌های اول و دوم هستند.
تا اینجای صحبت‌های فرامرزی متوجه شدم که خیلی بیشتر ازآنچه ما فکر می‌کردیم دنیا به سمت موبایل رفته است و شاید «کارزاری» که او می‌گوید در آینده در حال شکل گرفتن باشد و کاربران در میانه این کارزار قرار داشته باشند. طبق آماری که فرامرزی ارائه داد: ۷۵ درصد تراکنش‌ها در دنیا به‌صورت غیر نقد انجام می‌شود که این مقدار به هفت‌صد و بیست‌وپنج بیلیون تراکنش خواهد رسید. کشورهای اروپایی کشورهایی هستند که تمایل زیادی برای پرداخت‌های غیر نقد خواهند داشت. در حال حاضر 7/59 بیلیون تراکنش از طریق موبایل انجام می‌شود که در سال ۲۰۲۰ به رقمی معادل 108 بیلیون تراکنش خواهد رسید و حجم پرداخت به 1080 بیلیون دلار در 2019 خواهد رسید. در حال حاضر 780 بیلیون دلار میزان حجم تراکنش‌های موبایلی است.
بلندبلند فکر کردن در خصوص تکنولوژی پرداخت موبایلی دیگر یک رؤیا نیست
از ابتدای سخنرانی‌اش به دنبال میکروفونی بود تا بتواند قدم بزند و با حرکات بدن پیام خود را به‌خوبی به مخاطبین منتقل کند. او در هنگام سخنرانی طوری رفتار می‌کرد که به مخاطب بفهماند به آنچه می‌گوید اطمینان دارد. بالاخره میکروفون رسید و خود فرامرزی هم وارد کارزار شد.
 «او این‌گونه آغاز کرد: الآن می‌خواهم در خصوص اینکه چرا موبایل بیشتر استفاده می‌شود و دلایل کارزاری که از آن اسم بردم اندکی صحبت کنم.»
 فرامرزی قصد دارد از پرزنتیشن های معمولی که سخنرانان به پاور پوینت اکتفا می‌کنند فراتر رود تا بتواند مخاطبین را اندکی در فضای بیکران پرداخت‌های موبایلی غرق کند او می‌گوید: این نمودارها در همه سایت‌ها پیدا می‌شوند و بهتر است یکم باهم «بلندبلند فکر کنیم» و در خصوص تجربیاتی که پرداخت موبایلی را جذاب‌تر می‌کند کمی صحبت کنیم.
چرا می‌گوییم پرداخت موبایلی قرار است با این سرعت رشد کند چه اتفاقی می‌افتد که پرداخت موبایلی با این سرعت رشد می‌کند؟
نوکیا تحقیقاتی را در گروه جنسی مردان انجام داده است که مردها در صورت جا گذاشتن چه اشیایی ممکن است بلافاصله به خانه بازگردند. با سه دلیل مواجه می‌شوید: عدم همراه بردن کیف پول، کلید و موبایل. در 90 درصد موارد اگر کیف پول یا کلید جامانده باشد شخص برنمی‌گردد ولی اگر موبایل جامانده باشد برمی‌گردند.
 فرامرزی با چند مثال مخاطبین را مجدداً برای بلندبلند فکر کردن با خود همراه می‌کند از سفارش پودر ماشین رخت‌شویی در منزل از طریق فشردن یک دکمه و پرداخت آن تا فروشگاهی که با نصب اپلیکیشن (این اتفاق وقتی می‌افتد که شما در مرتبه اول این اپ را نصب‌کرده باشید و در مرتبه دوم با گذر از جلوی آن فروشگاه با این پیام مواجه می‌شوید.) و ارسال نوتیفیکیشن شمارا به داخل فروشگاه دعوت می‌کند و با عبور از قفسه‌های فروشگاه پیشنهادهایی به شما می‌دهد تا خرید کنید نشانگر این است که شمارا کاملاً می‌شناسد، جزئی از رؤیاهای بشر بود که زمانی به آن‌ها فکر می‌کرد ولی در حال حاضر در برخی نقاط دنیا پیاده‌سازی شده است.
 اما چگونه؟ اینجاست که تکنولوژی BLE به شما کمک می‌کند.
 
اما BLE چیست؟
 
تکنولوژی BLE, Bluetoth Low Energy یکی از بسترهای انتقال دیتا، همانند NFC است. همان‌طور که NFC خود به‌تنهایی راهکار پرداخت نیست و صرفاً یک بستر برای انجام تراکنش پرداخت است، BLE نیز یک بستر ارتباطی است. تفاوت آن با NFC این است که NFC در فاصله حداکثر ۴ سانتیمتری دیتا را انتقال می‌دهد و BLE در فاصله حداکثر ۲۰ متری قابلیت انتقال داده‌های کوچک را دارد.
 در ادامه فرامرزی مخاطبین را با این نکته مواجه کرد که ضریب نفوذ تکنولوژی به‌قدری بالاست که نهایتی را نمی‌توان برای آن متصور بود. او به خاطره یکی از دوستانش در بازدید از کشور آلمان اشاره می‌کند و این‌گونه ادامه می‌دهد: طرز تفکر مدیران صنعت پرداخت در کشورهای اروپایی به‌گونه‌ای است که با توجه به سیستم بی‌نقص موبایلی خود بازهم راضی  نمی‌شوند ممکن است جایی باشید که نمی‌توانید از موبایل استفاده کنید یا حتی امکان استفاده از ابزار پوشیدنی هم وجود نداشته باشد. اینجاست که باید به سراغ FINGFR PRINT رفت.
 در انتهای این سخنرانی او گذری هم به استارباکس می‌زند. استارباکس یکی از کامل‌ترین روش‌های پرداخت موبایلی حلقه بسته در دنیاست که بیش از 4 سال از فعالیت این روش پرداخت موبایلی می‌گذرد. فرامرزی مزیت پرداخت موبایلی در مقایسه با پرداخت کارتی را که استارباکس هم از آن بهره می‌برد را این‌گونه تشریح می‌کند: یکی از ویژگی‌های پرداخت کارتی نسبت به پرداخت موبایلی همین است که با پرداخت کارتی شما فقط می‌گویید که «کی» هستید. ولی از طریق پرداخت موبایلی علاوه بااینکه می‌گویید کی هستید می‌گویید «کجا» هستید که تأثیر بسیار زیادی دارد و یک فضای بزرگ باز می‌شود که می‌توان از آن استفاده‌های زیادی کرد.
به گزارش پرداخت برتر ،سخنرانی صادق فرامرزی در این لحظه به پایان رسید اما بنظر «کارزار پرداخت موبایلی» تازه شروع شده باشد. مواردی که او می‌گوید اتفاقاتی است که در دنیا در حال اتفاق افتادن است. این موارد در یک دوره شاید خیلی رؤیایی بود ولی در حال حاضر قابلیت اجرا دارد. ضریب نفوذ بالای تلفن همراه تأثیرات شگرفی می‌تواند در زندگی بشر داشته باشد و این همراه، به‌واقع همراه با سرعت بسیار بالایی در زندگی ما نفوذ کرده است.
 تکنولوژی پرداخت مبتنی بر موبایل نباید جایی متوقف شود. شما جایی با دنیای بی‌نهایتی مواجه هستید که انتها ندارد و می‌توانید از امکانات بی‌نظیر این تکنولوژی استفاده نمایید؛ اما در این کارزار باید دید چه کسانی پیروز هستند. تلفن همراه در خدمت بشر است یا بشر در خدمت تلفن همراه.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *