RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

هژمونی یوآن بر دلار

عواقب تلخ تسلط یوآن بر دلار

۲۰:۶ - ۱۳۹۶/۸/۵کد خبر: 221317
ایستانیوز:کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که تسلط یوآن بر دلار می تواند عواقب تلخی را برای چین به همراه داشته باشد و به نمونه های تاریخی در این رابطه اشاره می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، به نقل از راشاتودی، معرفی قریب الوقوع تجارت نفت با یوآن، پول چین، یک اقدام جسورانه از دولت چین تلقی می شود؛ زیرا آمریکا از هژمونی خود در عرصه ارز یعنی پیشگام بودن دلار به عنوان ذخیره جهانی ارز بدون جنگ عقب نشینی نخواهد کرد.
 
در همین حال برنامه چین مبنی بر تسلط یوآن در قرار دادهای نفتی قبل از پایان سال جاری میلادی یک اقدام شجاعانه از مقامات این کشور به حساب می آید؛ البته از زمانی که کشورها تلاش به خروج اصل دلار از معاملات نفتی کردند، با مشکلات عمده ای روبرو شده اند.
 
بر همین اساس «صدام حسین» رییس جمهور سابق عراق زمانی که تصمیم گرفت تا تجارت نفت را با یورو انجام دهد، کشته شد و نمونه دیگر آن را می توان در «معمر قذافی» دید، یعنی زمانی که تصمیم گرفت نفت لیبی را به غیر از دلار معامله کند با آن سرنوشت روبرو شد.   
 
البته چین تصمیم خود را در این باره گرفته است و منابعی را هم در جهت «دلار زدایی» در کنار حمایت برخی از کشورهای مهم که در برابر «کارتل مالی آمریکا» از خود مقاومت نشان می دهند مانند روسیه و ایران در اختیار دارد.
 
این در حالی است که کشورها از افزایش ذخایر ارزی خود فقط به دلار خسته شده اند و انتظار می رود در راستای «جنبش دلار زدایی» به این حرکت جهانی بیپوندند.
 
از سویی دیگر بخش مالی آمریکا و صنعت نظامی ایالات متحده احتمالا بدون جنگ از تسلط دلار در بازارهای جهانی دست نخواهند کشید؛ این در حالی است که دلار پایه و کالای اصلی آمریکا محسوب می شود و ایالات متحده از دیگر ابزارهای خود مانند جنگ برای حفظ آن استفاده خواهد کرد.
 
بر پایه این گزارش یکی از سناریوهای احتمالی آمریکا برای حفظ سلطه دلار، شروع جنگ بین ژاپن و چین و شاید هم با کره شمالی باشد؛ ضمن اینکه آمریکا از هر کاری برای حفظ سلطه دلار بعنوان ارز اصلی جهان در ذخایر کشورها فرو نخواهد گذاشت.
 
البته جنگ آمریکا بصورت حمله نظامی بعید بنظر می رسد؛ اما با استقرار دلار و کاهش آن از درآمد کشورها و ناتوانی دولت ها از پرداخت بدهی ها و از بین بردن دارایی های آنها، سعی به زانو در آوردن کشورها می کند و نمونه فعلی آن را می توان در منطقه آمریکای لاتین  و آمریکای جنوبی مشاهده کرد.  

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *