RSS
امروز سه شنبه ، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واگذاری پرسپولیس و استقلال پاک کردن صورت‌مسئله است

مصوبه ای که ۶۸ همت از منافع سهامداران خرد را به خطر می اندازد

رشد ثابت و آهسته اقتصاد جهانی ادامه پیدا می کند

سهام پرسپولیس و استقلال معامله شد

دلیل اصلی رشد نقدینگی

سیگنال دلار نهفته به بازار سکه

گزارش عجیب رییس سازمان برنامه درباره نرخ تورم

یک فوریت طرح برخی از احکام مالیاتی بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

شرط تایید صلاحیت مدیران عامل شرکت های بیمه

فعالین اقتصادی به صندوقچه دولت چشم ندوزند

مسیر توسعه از بنگاه ها عبور می کند

۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۷/۲۹کد خبر: 219906
ایستانیوز:طبق گزارش هاى بانک مرکزى در پنج ماهه اول امسال از ٣٠ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانى مصوب تنها ١٥ درصد آن محقق شده است و جالب آنکه سهم بودجه هاى عمرانى از تولید ناخالص داخلى در طى سالهاى اخیر به کمتر از ٣ درصد رسیده است.
این گزاره ها بیانگر یک واقعیت تلخ در اقتصاد ایران است . اقتصاد ایران با یک دولت بدهکار با بیش از چندصدهزار میلیارد تومان بدهى سر و کار دارد که نقش خود در عمران و توسعه زیرساخت هاى کشور را نیز از دست داده است و تنها با روزمرگى در تلاش براى حفظ وضع موجود است. غول هزینه هاى جارى همانند حقوق و دستمزد چند ده هزار میلیارد تومانى و پرداخت یارانه هاى نقدى و خرید گندم تضمینى از کشاورزان و غیره، همه درآمدهاى مالیاتى و نفتى را در خود مى بلعد و رمقى براى بودجه هاى عمرانى نمى ماند . پایین ماندن قیمت جهانى نفت نیز امکان پوشاندن ناکارآمدى  دولت و در نگاهى کلان تر حاکمیت را سلب کرده است و این چنین است که از بانک جهانى تا برخى موسسات داخلى مستقل و نه وابسته به بودجه دولت همانند موسسه بامداد سرعت رشد اقتصادى ایران را در طى سالهاى بعد در مسیر کاهش مى بینند . 
 
واقعیت این است که خروجى عملکرد این دولت بدهکار هر چه باشد توسعه و رشد اقتصادى پایدار براى ایران نیست و موانع ایجاد شده توسط دولت ها براى اقتصاد ایران در چند دهه گذشته بیشتر از منافع آنها بوده است. جالب آن است که علیرغم این شرایط بسیارى از نخبگان کشور از روشنفکران و اساتید دانشگاه تا اقتصاددانان و روزنامه نگاران، براى توسعه ایران همچنان چشم به صندوقچه دولت دارند تا از چراغ جادوى خود غول توسعه را خارج کند!
 
براى همین شرایط است که ما در موسسه مطالعات اقتصادى بامداد بر خلاف بسیارى از جریانات اقتصادى کشور که یا براى کسب قدرت و یا براى استفاده از اندک منابع باقى مانده از پول نفت و یا اساسا بر اساس نگرش اقتصادى از بالا به پایین شان در مقوله توسعه در ارتباط دور یا نزدیک با دولت قرار دارند ، همواره با حفظ فاصله از دولت و حاکمیت تمرکز خود را بر روى کمک به رشد و پویایی بنگاه هاى اقتصادى و شرکت ها قرار داده ایم و باور داریم اگر روزى قرار باشد ایران پس از چندین دهه دوباره در مسیر توسعه قرار گیرد ، ایجنت هاى توسعه در ایران فقط و فقط شرکت ها خواهند بود، نه یک دولت بدهکار که در خرج یومیه خود مانده است . 
 
در راستاى این باورمان همه تلاشمان این است که با ترجمان تحولات اقتصاد جهانى و اقتصاد ایران و صنایع مختلف از نگاه بنگاه هاى اقتصادى بزرگ و متوسط و حتى کوچک، با مشاوره هاى اجرایی و استراتژیک و نه کلى گویى هاى مرسوم به رشد و پویایی این بنگاه هاى اقتصادى کمک کنیم و باور داریم این جریان غالب دولتیزه شدن تفکرات و رسانه هاى اقتصادى و اقتصاددانان اگر براى آنها نانى داشته باشد، اما براى آینده ایران توسعه و پیشرفت به اومغان نمى آورند. /سیامک قاسمى  / موسسه مطالعاتى بامداد
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *