RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

علاء‌الدین میرمحمدصادقی مطرح کرد:

اشتغال‌زایی در مناطق محروم با توسعه معادن

۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۷/۱۰کد خبر: 215681
ایستانیوز:چندی پیش رئیس هیات‌عامل سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع‌معدنی ایران(ایمیدرو) گفت: امروز معدن در اولویت کار دولت است و رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌های نخست و دوم خود در مجلس، معدن و صنایع‌معدنی را یکی از اساسی ترین سیاست‌های دولت دوازدهم عنوان کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از آرمان، علاء‌الدین میرمحمدصادقی، نماینده بخش معادن در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مورد سیاست‌های حمایتی دولت در زمینه توجه به بخش معدن می‌گوید: «بسیاری از محصولاتی که می‌توانیم از معادن استخراج کنیم، قابل صدور به کشورهای مختلف خواهد بود، مشروط به اینکه دولت امکانات لازم را برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران معادن فراهم کند و یکی از امکاناتی که باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند و آن را توسعه دهند، مساله ماشین‌آلات است؛ اعم از لودر، بولدوزر، ماشین‌آلات کمپرسی و... که بسیاری از اینها می‌تواند در داخل کشور هم تولید شود.»
 
سیاست‌های حمایتی دولت در حوزه‌معدن را چطور ارزیابی می‌کنید و بخش معدن چطور به رشد و توسعه اشتغال کمک می‌کند؟
 
یکی از بخش‌هایی که می‌تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند، بخش معدن است؛ به‌ویژه اینکه معادن در نقاط محروم کشور و دورافتاده از مرکز قرار دارند و می‌توانند اشتغال را به نقاط مختلف کشور منتقل کنند. در صورتی که به معادن توجه شود و زمینه‌ای فراهم شود که به استخراج معادن توجه بیشتری شود، یقینا هم اشتغال ایجاد می‌شود، هم به صادرات کمک می‌کند. بسیاری از محصولاتی که می‌توانیم از معادن استخراج کنیم، قابل صدور به کشورهای مختلف خواهد بود، مشروط به اینکه دولت امکانات لازم برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران معادن را فراهم کند. یکی از امکاناتی که باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند و آن را توسعه دهند مساله ماشین‌آلات است؛ اعم از لودر، بولدوزر، ماشین آلات کمپرسی و... که بسیاری از اینها می‌تواند در داخل کشور هم تولید شود و ما تولیداتی از این قبیل در کشور داریم. بنابراین دولت باید به بهره‌برداران معادن از این ماشین‌آلات با قیمت‌های مناسب و به‌مدت طولانی بفروشد یا زمینه‌ای فراهم کند تا اینها بتوانند این وسایل را تهیه کنند. عقب‌افتادگی‌های بخش معدن تنها از طریق تزریق نقدینگی حل می‌شود. حفظ بازار‌های خارجی و تلاش برای رشد بیشتر در این بازار‌ها برنامه معادن کشور هستند که برای دستیابی به آنها باید نقدینگی موردنیاز معادن برای ترمیم و تجهیز ماشین‌آلات تامین شود. این موضوع پاسخ بسیارخوبی به کسانی است که نگران بحث اشتغال در ایران هستند. با توسعه معادن می‌توان شغل ایجاد کرد و به جنگ بیکاری رفت.
 
در دو سال گذشته بسیاری از شرکت‌های خارج از کشور برای مشارکت در حوزه معدن ابراز علاقه‌مندی کردند. تمایل آنها بیشتر برای حضور در چه رشته‌هایی از بخش معدن بوده و چطور باید از این فرصت‌ها استفاده کرد؟
 
همان‌طور که می‌دانید، کشور ایران دارای تنوع بسیاری از نظر ذخایر معدنی است. شاید ما بیشتر از 60 نوع ماده معدنی در کشور داریم که برخی از آنها در سایر کشورها یا وجود ندارد، یا بسیار کم است و شاید هیچ‌کشوری نباشد که این تعداد مواد مختلف را در کشور خود به‌عنوان ذخایرمعدنی داشته باشد. به همین دلیل می‌توان ایران را یکی از کشورهای معدنی و ازجمله کشورهایی دانست که می‌تواند موادخام موردنیاز سایر کشورها را در برخی بخش‌ها تامین کند. یکی از آنها سنگ‌آهن است که اکنون نرخ آن پایین آمده و در خارج از کشور ارزان شده است، ولی ما ذخایر مناسبی از آن در نقاط مختلف کشور داریم که موردنیاز نیز هستند. همچنین سنگ‌های زینتی و ساختمانی بسیاری در نقاط مختلف کشور داریم. علاوه بر این، معادن گچ ما هم هستند که می‌توان گفت در برخی از نقاط کشور بهترین گچ دنیا را به‌لحاظ کیفیت و مرغوبیت در اختیار داریم. بنابراین در صورتی که ما در این بخش‌ها کار و فعالیت کنیم، می‌توانیم مقدار زیادی از ارزی را که کشور نیاز دارد، با صادرات این ذخایر معدنی تامین کنیم.
 
امروز حمایت از صنایع کوچک و متوسط در بخش معدن و در راستای اشتغال‌زایی یکی از الزامات است. تاکنون چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و چه اقدامات دیگری باید صورت گیرد؟
 
تاکنون اقدامات اساسی و عمده در صنایع کوچک و متوسط صورت نگرفته است، درحالی که اگر به این بخش‌ها توجه شود، به‌ویژه صنایع کوچک و متوسط، هم اشتغال‌زا خواهند بود، هم می‌توانند کمک کنند که کشور از وضعیت رکود نجات پیدا کند. بنابراین اگر وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار گیرد و برخی تسهیلات قانونی نیز برای آنها فراهم شود، ازجمله تامین اجتماعی یا قانون کار، به رونق این صنایع کمک می‌کند و تا حدودی مشکلات ما در این زمینه رفع می‌شود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *