RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

روند رفع تحریمها درحال نهایی شدن است

حل مشکلات بانکی صادرکنندگان در قطر به همت بانک صادرات

۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۶/۲۶کد خبر: 212829
ایستانیوز:مدیرعامل بانک صادرات در مراسم سالگرد تاسیس این بانک، از انجام توافقاتی با نظام بانکی قطر برای حل مشکلات صادرکنندگان ایرانی خبر داد، خبری که می تواند به منزله آغاز رفع تحریم بانکی ایران از سوی کشور های حوزه خلیج فارس پس از اجرایی شدن برجام باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، چندسال است که صادرکنندگان ایرانی به دلیل محدودیت هایی که بانک های قطری و حوزه خلیج فارس به تبع تحریم های آمریکا، برای انجام امور بانکی برای ایرانی ها قائل شده اند، در انجام صادرات خود با مشکلات عدیده ای رو به رو شده اند و اقدامات انجام شده در این زمینه نیز تاکنون بی نتیجه بوده است.
این درحالی است که با این محدودیت ها، فعالیت شعبه بانک صادرات در دوحه نیز دچار محدودیت شده و صادرکنندگان ایرانی در انجام امور بانکی خود از طریق این شعبه به عنوان تنها بانک ایرانی در قطر، دچار مشکل شده بودند.
اعلام خبر انجام مذاکره و توافقات اصولی با بانک های قطری برای حل مشکلات صادرکنندگان ایرانی، می تواند اتفاقی مبارک و خجسته در آغاز تعاملات فی ما بین دو کشور و آغازگر مجدد روابط اقتصادی گسترده دو کشور باشد.به ویژه اینکه دولت قطر نیز پس از بروز اختلافات سیاسی و منطقه ای با کشورهای عربستان،امارات و مصردر تنگنای تجاری قرار گرفته است.
سیاوش زراعتی گفته که کارهای موثری برای رفع این محدودیت ها صورت گرفته است و اظهار امیدواری کرده که این توافقات به زودی به مرحله عملیاتی برسد.
محدودیت های بانکی ایران پس از برجام، هر روز در حال مرتفع شدن است و اکنون نیز که بانک های قطری در حال انجام مذاکرات نهایی برای ارتباط مجدد با شعبه بانک صادرات و به تبع آن انجام امور بانکی صادرکنندگان ایرانی اند، می توان به آینده روابط اقتصادی دو کشور و به تبع آن رونق صادرات به این کشور حاشیه خلیج همیشه فارس، بیش از پیش امیدوار بود.
بر اساس این گزارش، با توجه به سابقه بیش از 50 ساله بانک صادرات ایران در بانکداری بین المللی به ویژه در اروپا و حتی آمریکا و کشورهای همسایه و همچنین آشنایی این بانک بزرگ با قواعد بانکداری در آن سوی مرزها، کارشناسان پیش بینی می کنند که با گشایش مجدد روابط با کشور قطر، بانک صادرات بتواند واسطه خوبی برای ارتباط دوباره صادرکنندگان ایرانی با شرکای قطری و به تبع آن بانکها و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.
پیش از این محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات در گفت وگویی اعلام کرده بود که بعد از برجام هیچ اتفاقی در روابط بانکی ایران با قطر به وجود نیامده است و ایران تقریبا روابط کارگزاری بانکی با قطر ندارد.
وی افزوده بود که  هم اکنون تنها بانک صادرات ایران در قطر فعال است ولی بانک های قطری حاضر به ارتباط گیری و مراوده با این بانک نیستند.
لاهوتی درباره دلایل رغبت نداشتن بانک های قطری برای همکاری با بانک های ایرانی، گفته بود: مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد که بخشی از آن مربوط به FATF و بخش دیگری ناشی از سیاست های منطقه ای کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ با این حال مهم ترین موضوع شاید نگاه بانک های دنیا به هزینه- فایده خود در برقراری روابط با بانک های ایرانی باشد.
وی در این خصوص توضیح داده بود که بانک های قطری با مقایسه حجم ناچیز تجارت تهران-دوحه با حجم تجارت بالای قطر با آمریکا و کشورهای اروپایی و به دلیل نگرانی از تهدید یا جریمه شدن از سوی دولت آمریکا، ترجیح می دهند بازارهای خود را حفظ کرده و بانک های خود را دچار تهدید نکنند.
با این حال و پس از سخنان امیدبخش مدیرعامل بانک صادرات، پیش بینی می شود که روابط بانکی دو کشور به تدریج از حالت توقف کنونی خارج شود و پس از گذشت مدت زمانی به حالت عادی بازگردد.
با تحقق این وعده، صادرکنندگان ایرانی قادر خواهند بود تا بدون مشکل نسبت به انجام صادرات محصولات خود به این کشور اقدام  کنند و به تبع آن، روابط اقتصادی دو کشور در بخش های مختلف نیز به شکل قبل از تحریمها، ادامه پیدا کند.
بر  اساس این گزارش، بانک صادرات ایران دو شعبه در کشور قطر دارد که نخستین شعبه در سال 1970 میلادی تاسیس شد و زیر نظر سرپرستی منطقه خلیج‌فارس بانک صادرات فعالیت می کند.
دومین شعبه بانک صادرات در قطر نیز در سال 87 و در زمان مدیریت عاملی حمید برهانی با حضور شیخ حمد آل‌ثانی رییس شئون مالی و اداری دولت قطر، شیخ احمدآل ثانی مدیرعامل بانک مرکزی این کشور و حجت‌الاسلام ربانی سفیر وقت کشورمان  در خیابان سلوی شهر دوحه آغاز به کار کرد.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بانک صادرات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *