RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

اعلام نتایج طرح پژوهشی بررسی حضور موسسات بیمه خارجی در کشور

۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۵/۲۱کد خبر: 207202
ایستانیوز: طرح پژوهشی"مطالعه و پیشنهاد ضوابط و مقررات نحوه حضور موسسات بیمه خارجی در کشور" به سفارش بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در راستای استفاده حداکثری از فرصت های پیش روی صنعت بیمه کشور در دوران پسابرجام توسط گروه پژوهشی عمومی پژوهشکده بیمه انجام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در این تحقیق به بررسی قوانین و مقرارت موجود در کشور در حوزه ورود موسسات بیمه خارجی، مطالعه تطبیقی این قوانین با قوانین سایر کشورها، جمع‌آوری و تحلیل نظرات خبرگان این حوزه و ارائه پیشنهادات کاربردی برای تسهیل حضور موسسات بیمه خارجی در کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته شده است.
این گزارش می افزاید پژوهش مذکور در دو بخش اصلی مطالعه تطبیقی و جمع‌آوری نظرات خبرگان صنعت بیمه کشور (از طریق پرسشنامه و مصاحبه) انجام پذیرفته و در نهایت با تجمیع اطلاعات حاصل از این دو بخش و بررسی وضعیت فعلی کشور به ارائه نتایج و پیشنهادات کاربردی در جهت اصلاح یا تدوین ضوابط و مقررات مورد نیاز پرداخته است.
در بخش مطالعه تطبیقی، کلیه قوانین، مقررات، آیین‎نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با حضور و فعالیت بیمه‌گران خارجی در چهار کشور ایران، چین، ترکیه و هند از نظر 8 فاکتور اصلی نهاد ناظر بیمه، اشکال حضور موسسات بیمه خارجی، رشته‌های مجاز فعالیت موسسات بیمه خارجی، الزامات دریافت مجوز فعالیت، حداقل سرمایه مورد نیاز شرکت‌های بیمه، سرمایه‌گذاری خارجی و درصد مشارکت خارجیان، حداقل ودیعه موسسات بیمه خارجی و مالکیت و کنترل شرکت‌های بیمه، بررسی شده‌اند. علاوه بر بررسی 8 فاکتور مذکور، الزامات صنعت بیمه کشورها بعد از الحاق به سازمان تجارت جهانی بررسی شده و تأثیر آن بر قوانین و مقررات موجود در رابطه با نحوه حضور و فعالیت موسسات بیمه خارجی در آن کشورها مد نظر قرار گرفته است.
بر پایه این گزارش نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بیمه‌گران و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در صنعت بیمه کشور ایران حضور و فعالیت داشته باشند اما در پاره ای موارد با دو چالش خلاء مقرراتی و ابهام مقرراتی مواجه می‌باشند که هر دو چالش در طرح حاضر مد نظر قرار گرفته و به منظور مرتفع نمودن آنها، پیشنهادات کاربردی ارائه شده است.
خروجی اصلی این طرح پژوهشی، پیشنهاد «ضوابط سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران» است که بر اساس مطالعات انجام شده در طرح و چالش‌ها و خلاءهای مقرراتی احصاء شده در زمینه سرمایه‎گذاری خارجی تدوین گردیده است و طی جلسات کارشناسی در پژوهشکده بیمه به بحث و بررسی گذاشته شده است. علاوه بر این، از دیگر نتایج و پیشنهادات ارائه شده در طرح می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1)تشریح و شفاف نمودن فرایند تأسیس شعب و نمایندگی بیمه‌گران خارجی در صنعت بیمه کشور؛
2)پیشنهاد اصلاح مبلغ ودیعه موسسات بیمه خارجی (آیین نامه شماره 4) با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر رشته فعالیت، میزان سرمایه اولیه شرکت، حجم فعالیت و میزان حق بیمه‌های صادره شرکت و ....؛
3)پیشنهاد بازنگری و اصلاح "دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه تأسیس، فعالیت و انحلال دفاتر ارتباطی موسسات بیمه و موسسات کارگزاری بیمه خارجی در جمهوری اسلامی ایران".
لازم به توضیح است که تحقیق پیش‌رو، جزو اولین مطالعات انجام شده در این زمینه است. لذا همچنان نیاز به مطالعه و کامل شدن دارد. بر این اساس همچنان ضوابط حقوقی پیشنهاد شده در این طرح از جمله "ضوابط سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران" در دست بررسی و اصلاح است و بدیهی است بر اساس نظرات دریافتی از خبرگان می‌تواند تغییر نموده و کامل‌تر شود.
علاقمندان برای دسترسی به متن کامل گزارش می توانند به منوی "گزارش طرح‍های پژوهشی" در وب سایت پژوهشکده بیمه مراجعه نمایند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *