RSS
امروز سه شنبه ، ۳ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

تکذیب برخی نقل و قول‌های منتسب به رییس کل بانک مرکزی

نقش بی بدیل بانک ملی ایران در اقتصاد بانک محور کشور

استقبال از نسخه ویندوزی پات

قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شستا اجرا می‌شود

مدارس شهدای بانک دی در مناطق زلزله زده کرمانشاه افتتاح شد

۲۵ درصد از کل معاملات در اختیار ۵ کارگزار

تور بخشودگی جرایم تسهیلاتی در بانک مسکن پهن‌تر شد

تمدید پرداخت وام بدون سپرده به خریداران مسکن

تاسیس صندوق حمایت از شرکت‌های بیمه

بررسی سیستم نظارت بانکی با تاکید بر قوانین بانکداری

بانک مرکزی اطلاعات ۴۰۰ صرافی‌ را لو نداده است

مصوبات شورای بیمه تضمین اجرایی ندارد

آخرین وضعیت سهام بانک پارسیان

۱۳۶هزار زن خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی

سکه ۴میلیون ۷۰۰هزار تومان

کاهش مجدد روپیه در برابر دلار

پیش‌بینی شرایط بازار طلا از زبان رییس اتحادیه

عرضه ریالی نفت در بورس

افزایش ۳۵۵۲واحدی شاخص بورس

تورم بالای ۱۰ درصدی ۵ گروه کالایی در یک ماه + جدول

توضیحات بانک صادرات از صورت های مالی سال ۹۶

نقش آفرینی بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی

افزایش موجودی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملّی

دستگیری باند جعل اسکناس‌ و چک پول

کاردگر مدیرعامل بیمه دانا شد

ضرورت پوست اندازی صنعت بیمه در دولت جدید

۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۶/۲۵کد خبر: 20610
علی سیفری*

با انتصاب محمد ابراهیم امین به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی، به نظر می رسد فصل جدیدی در عرصه صنعت بیمه ایران اتفاق خواهد افتاد. چه آنکه وی در بدو تصدی این سمت بر حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه تاکید داشته و آن را لازمه توسعه فرهنگ بیمه در کشور دانسته است. از طرفی در اهداف کلان اقتصادی دولت تدبیر و امید وبه ویژه شخص وزیر اقتصاد و دارایی هم صنعت بیمه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با این رویکرد می توان انتظار داشت که خونی تازه در رگهای این بخش مهم از اقتصاد کشور تزریق و شرکت های بیمه ای پا به عرصه های نوین از خدمات بیمه ای بگذارند. حال آنکه رئیس کل جدید بیمه مرکزی ایران به طرح ها و برنامه های دیگری برای تحول در صنعت بیمه اشاره داشته که چنانچه زیرساخت های قانونی و هم افزایی دیگر دستگاههای ذی ربط مسجل شود، می توان آینده روشنی را پیش روی این صنعت ترسیم کرد.
در شرایط فعلی آنچه بیش از هر چیز حائز اهمیت به نظر می رسد این است که در دوره های گذشته افزایش ضریب نفوذ بیمه و رشد شاخص های بیمه ای آن طور که باید و شاید ارتقا نیافته و هنوز در بسیاری از عرصه ها ظرفیت های نهفته ای وجود دارد که می تواند چرخ توسعه صنعت بیمه و رقابت پذیری در این بازار را به حرکت درآورد. گرچه فعالان صنعت بیمه کشور توانسته اند در شاخص رشد حق بیمه های تولیدی رتبه های قابل قبولی را در رده بندی های داخلی و بین المللی به دست آورند، اما تردیدی نیست که صنعت بیمه زمانی به بلوغ و نبوغ دست پیدا می کند که در تمام بخش ها رشد و توسعه متوازن را دنبال کند.
به عنوان مثال در حوزه بیمه های روستایی و محصولات کشاورزی و دامپروری یک بازار بکر و دست نخورده خدمات بیمه ای وجود دارد و بنا به دلایلی که عمدتا به ریسک پذیری شرکت های بیمه ای، بازاریابی ضعیف و یا ضعف توسعه فرهنگ بیمه در میان این اقشار برمی گردد، بسیاری از ظرفیت ها مغفول مانده و در گذشته دولت ها نیز به رغم تمام شعارها به آن جامه عمل نپوشانده اند.
عمده این عقب ماندگی ها به عدم شکل گیری سبد خدمات بیمه ای متنوع در بین شرکت های بیمه ای و حمایت از ایده های خلاقانه در صنعت بیمه برمی گردد و البته که وجود ضعف هایی از این دست زمینه عقب ماندگی شرکت های بیمه ای ایران از بازارهای منطقه ای و بین المللی را فراهم کرده است. گرچه در فضای رقابتی دنیای امروز نمی توان محدودیت و ممنوعیتی را برای شکل گیری شرکت های بیمه ای به وجود آورد و در مواردی مجوز فعالیت در یک عرصه تخصصی از صنعت بیمه را صادر کرد، اما باید این موضوع را هم در نظر گرفت که این شرکت ها به هیچ وجه نتوانسته اند تمام بخش ها را به صورت هماهنگ و موزون هدایت و مدیریت کنند.
از سوی دیگر بیمه مرکزی ایران می تواند به منظور توسعه فرهنگ بیمه و پوشش کامل تمام اقشار جامعه، در قبال کمک به حذف مالیات بر ارزش افزوده این صنعت، سازوکارهای اجتناب ناپذیری را برای شرکت های بیمه تدوین کند تا آنها بخشی از درآمدهای حاصل از این معافیت های مالیاتی را با هماهنگی و نظارت بیمه مرکزی، در زمینه فرهنگ سازی و پوشش دیگر اقشار جامعه هزینه کرده و در نهایت منافع بلند مدت خود را تضمین کنند. در چنین شرایطی نه اقشار جامعه از بیمه گریزان می شوند و نه شرکت های بیمه ای در التهاب بازار رقابتی از مسوولیت های اصلی خود طفره می روند.
به عنوان مثال در دهه های گذشته بیمه های عمر و سرمایه گذاری در تمام دنیا به یک بازار پرسود و پرتقاضا تبدیل شده و بر اساس آن  فرد می تواند با پس انداز مبلغی بطور ماهانه یا سالانه پس از پنج یا ۲۰ سال اصل سرمایه و سود آن را دریافت و از مزیت های درمانی آن نیز بهره مند شود. اما در شرایط فعلی به جز ارگان های دولتی و بخش معدودی از شرکت های بخش خصوصی که این خدمات را به پرسنل خود ارائه می دهند، هنوز در بین بسیاری از اقشار جامعه درک عمیقی از اهمیت و ارزش این نوع خدمات بیمه ای وجود ندارد.به طوری که از دید بسیاری افراد صنعت بیمه تنها در خودرو خلاصه می شود. از سوی دیگر عدم تعریف درست مزایای هر نوع بیمه، عدم فرهنگ سازی،رقابت ناسالم شرکتهای بیمه و تمرکز بیش از حد شرکتها در برخی بیمه های پرسود تر موجب شده که مردم تنها از روی اجبار در برخی بیمه ها سرمایه گذاری کنند و به نوعی از بیمه هایی چون بیمه مسکن وسایر بیمه های تکمیلی فراری شوند.
با این همه، به نظر می رسد در دوران جدید و با سیاست های تعریف شده در دولت تدبیر و امید، صنعت بیمه کشور نیازمند پوست اندازی، اصلاح ساختار و تغییر نگرش شرکت های بیمه ای از حالت سنتی و محافظه کارانه به سبک و سیاق های نوین مدیریت بیمه در عرصه های جهانی و بین المللی است. زیرا آنچه در سند چشم انداز بیست ساله مشخص شده این است که ایران باید در افق آن به کشور اول منطقه در تمام عرصه ها تبدیل شود و توسعه صنعت بیمه نیز یکی از الزامات اساسی آن خواهد بود.
*کارشناس شرکت بیمه دانا
 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *