RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

تمام اجزای رشد نقدینگی در اختیار بانک مرکزی نیست

تاکید معاون بانک مرکزی بر اصلاح نظام بانکی

۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۴/۱۰کد خبر: 201112
ایستانیوز:معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید کرد بحث اصلاح نظام بانکی ضروری و قطعی است؛ گفت:‌ تمام اجزای رشد اقتصادی در اختیار بانک مرکزی نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، پیمان قربانی بعدازظهر امروز (شنبه) و در میزگرد سیاستی «ثبات مالی، تورم پایین و رشد اقتصادی» بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و بانکی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: ثبات مالی، شرایطی است که هم بازار مالی و هم ساختارهای نهادی نظام مالی بتواند برابر شوک های وارده خود را حفظ کند و سه وظیفه اصلی واسطه گری مالی، مدیریت ریسک و نظام پرداخت را داشته باشد.
 
وی در تشریح اهمیت ثبات مالی و سیاست های پولی در مبارزه با اثرات چرخه ای ؛گفت: بسیار مهم است که در سیاست های پولی تمرکز داشته باشیم زیرا سیاست های مالی لختی زیادی در مواجهه با شوک های وارده دارند.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی توضیح داد که به عنوان نمونه در ایران هر زمانی قیمت نفت اُفت کرده یا افزایش یابد، در سیاست های مالی دولت تغییرات ایجاد می شود ولی دولت برای تغییر در سیاست های مالی باید لایحه ای تهیه کرده و از مجلس مصوبه بگیرد در حالی که سیاست های پولی به این نوع تغییرات به سرعت واکنش نشان می دهد.
 
قربانی خاطرنشان کرد که نگاه به سیاست گذاری اقتصادی در ایران سیاست های مالی موافق چرخه ای است  که نمونه آن اتخاذ سیاست های انبساطی و افزایش هزینه های دولت همزمان با افزایش بهای نفت در سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ بوده است اما در زمانی که درآمدهای نفتی نیز کاهش یافته، بار دیگر به جای سیاست های ضد چرخه ای، چرخه ای عمل می کند و مثلا هزینه های دولت کاهش یافته یا بودجه های عمرانی تخصیص داده نمی شود.
 
وی استفاده از بازار بدهی در زمان کسری بودجه را مکانیزمی برای شفافیت و همچنین تعدیل خودکار دانست و افزود: با این حال باید مانع از استفاده غیرهماهنگ سیاست های پولی با بازار بدهی شویم.
 
قربانی تاکید کرد که رشد نقدینگی دارای اجزایی است که تمامی آنها در کنترل بانک مرکزی نیست.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه براساس رابطه فیشر هرگاه نرخ تورم کاهش یابد باید نرخ سود نیز افت کند، افزود: با این حال در حوزه احتیاطی قرائت های اشتباهی وجود دارد و می گویند عرضه و تقاضا باید نرخ سود را تعیین کند.
 
وی تصریح کرد: در بحث انجماد دارایی ها بحث این نیست که بانک ها را رها کنیم بلکه باید اعمال نظارت کرده و مانع از تشدید ادامه این چرخه باطل شد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *