RSS
امروز دوشنبه ، ۵ فروردین ۱۳۹۸
آخرین اخبار

سال نو،‌ سال اوج گرفتن بانک قدرتمند صادرات

رشد مسکن حدود نرخ تورم خواهد بود

روند صعودی طلای جهانی متوقف شد

پیام تبریک مدیرعامل بانک رفاه به مناسبت نوروز ۹۸

توزیع ۱۰۰۰ بسته مواد غذایی بین خانواده های کودکان کار

رتبه ایران در ۸ شاخص اقتصادی

بودجه ۹۷ بدون کسری بسته شد

۶ راه حل فوری برای مدیریت بازار خودرو

حمایت صندوق بین‌المللی پول از توقف رشد نرخ بهره توسط فدرال رزرو

کاهش بیش از ۳۰ درصدی معاملات مسکن در پایتخت

دولت بانک‌ها را برای رونق بازار مسکن به میدان بیاورد

مجلس به دنبال تصویب قانون سپرده‌گذاری ارزی

صرافی‌های منتخب از شنبه آینده خدمات ارزی ارائه می‌دهند

تورم سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد اعلام شد

هیچ یک از اموال امانی مشتریان از بانک خارج نشده است

پرداخت کامل حقوق و مزایای کارکنان دولت در سال ۱۳۹۷

پیام رئیس‌جمهوری به مناسبت آغاز سال نو

سالِ جدید، سالِ «رونق تولید»

شش راهبرد بانک مرکزی در سال "رونق تولید"

فهرست خدمات دهی ۱۸ بانک و بیمه‌ در نوروز ۹۸ اعلام شد

اهتمام جدی دولت در محدودیت نرخ تورم و تقویت پول ملی در ۹۸

ثبت شرکت متناظر INSTEX در ایران با سرمایه یک میلیارد ریالی

قانون بودجه سال آینده کل کشور ابلاغ شد

ایجاد فضای رانتی در صنعت خودروسازی با واگذاری سهام متقاطع شرکت‌ها

بانک ملت تندیس زرین زُبدگی دیجیتال گرفت

حفظ منافع سپرده گذاران چالش عمده رئیس بانک مرکزی

۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۶/۱۸کد خبر: 20110
هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.

هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.  نقش و ترکیب شورای پول و اعتبار در استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است، این شورا هم می تواند به رئیس کل بانک مرکزی در اجرای سیاست های درست پولی و اعتباری کمک کند و استقلال این نهاد را تقویت کند و هم می تواند عکس آن را به اجرا گذارد چرا که نگاه دولتی و بخشی گرایانه اعضای شورای یادشده به بانک مرکزی باعث مخدوش شدن استقلال این بانک خواهد شد.
اینکه گفته می شود «اگر با ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار رئیس فدرال رزرو هم رئیس کل بانک مرکزی ایران شود، بازهم شرایط تغییری نخواهد کرد» باید تأکید کنم این ادعای مبالغه آمیزی است و کسانی که این ادعا را مطرح و فکر می کنند رئیس کل بانک مرکزی کاری از پیش نخواهد برد، بهتر است از پذیرش مسئولیت این نهاد پولی خودداری کنند و بهتر بود اجازه دهند فرد دیگری مسئولیت را بپذیرد و جایگاه بانک مرکزی را تقویت کند.
مسئله مهم دیگر به نحوه انتخاب اعضای هیأت عامل و مدیران ارشد بانک مرکزی برمی گردد و افرادی که انتخاب می شوند باید به گونه ای عمل کنند که رئیس کل بانک مرکزی را از درگیر شدن در مشغله های روزمره دور نگه دارند و اجازه دهند رئیس کل فرصت کافی برای پرداختن به ترسیم سیاست های کلان اقتصادی و پولی و ارزی داشته باشد. یکی از جدی ترین چالش های پیش روی رئیس کل بانک مرکزی، این است که چگونه منافع سپرده گذاران را آن هم در شرایط تورمی بالا حفظ کند و به گفته شخص رئیس کل برای جلوگیری از تنبیه سپرده گذاران چه اقدامی باید انجام پذیرد؟ سؤال این است که اگر بانک مرکزی نتواند نرخ تورم را پایین آورد، چه راهی برای افزایش انگیزه سپرده گذاران و اصلاح نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در پیش خواهد گرفت؟ پیشنهاد می شود بانک مرکزی در دوره جدید راهی برای مدیریت و انتقال نقدینگی از بخش های سوداگرایانه به سیستم بانکی و تخصیص بهینه آن به بخش های تولیدی جهت تأمین سرمایه گذاری جدید و سرمایه درگردش پیدا کند.
چالش جدی دیگر به تسهیلات تحمیلی و تکلیفی بر می گردد که در 8 سال گذشته دولت بخش زیادی از کسری منابع خود را از طریق اعمال سیاست ها و تسهیلات تکلیفی به بانک ها جبران کرد و با ممنوعیت استقراض و استفاده از منابع بانکی، دولت، شرکت ها و مؤسسات دولتی را به استقراض بانکی سوق داد. در عمل تکالیف بودجه ای دولت به بانک ها تحمیل شد. نتیجه این سیاست کنار زدن بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات بانکی و بهره جستن بخش های دولتی غیرکارا و با بهره وری پایین از این تسهیلات بود که بزرگ ترین بلایی است که بر سربانک ها آوردند و رشد مطالبات معوق را دامن زدند و ترازنامه بانک ها هم نشان از وخامت اوضاع دارد.
نکته آخر اینکه هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است. در این راستا اگر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تأکید دارند، اولویت مهار تورم است نه اصلاح موقت نرخ سود سپرده ها، باید قبول کرد که ابتدا باید تیم اقتصادی دولت به تحلیل جامع از شرایط اقتصادی کشور برسند و این رویکرد دولت بسیار سنجیده است و می توان در قالب بسته جامع مدنظر هم از ابزارهایی چون نرخ سود سپرده ها و اوراق مشارکت، نرخ سپرده قانونی بانک ها از یک سو و انضباط بخشیدن به بودجه جاری دولت از سوی دیگر استفاده کرد. بخش عمده ای از آشفتگی در بازار پولی و رشد نقدینگی و تورم و انبساط بی رویه در سیاست های پولی برخاسته از بی انضباطی گسترده بودجه ای دولت گذشته است که نماد آشکار آن پرداخت بدون پشتوانه یارانه های نقدی است.
* محمد هادی مهدویان/ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *