RSS
امروز سه شنبه ، ۳ مهر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

تکذیب برخی نقل و قول‌های منتسب به رییس کل بانک مرکزی

نقش بی بدیل بانک ملی ایران در اقتصاد بانک محور کشور

استقبال از نسخه ویندوزی پات

قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شستا اجرا می‌شود

مدارس شهدای بانک دی در مناطق زلزله زده کرمانشاه افتتاح شد

۲۵ درصد از کل معاملات در اختیار ۵ کارگزار

تور بخشودگی جرایم تسهیلاتی در بانک مسکن پهن‌تر شد

تمدید پرداخت وام بدون سپرده به خریداران مسکن

تاسیس صندوق حمایت از شرکت‌های بیمه

بررسی سیستم نظارت بانکی با تاکید بر قوانین بانکداری

بانک مرکزی اطلاعات ۴۰۰ صرافی‌ را لو نداده است

مصوبات شورای بیمه تضمین اجرایی ندارد

آخرین وضعیت سهام بانک پارسیان

۱۳۶هزار زن خانه دار تحت پوشش تامین اجتماعی

سکه ۴میلیون ۷۰۰هزار تومان

کاهش مجدد روپیه در برابر دلار

پیش‌بینی شرایط بازار طلا از زبان رییس اتحادیه

عرضه ریالی نفت در بورس

افزایش ۳۵۵۲واحدی شاخص بورس

تورم بالای ۱۰ درصدی ۵ گروه کالایی در یک ماه + جدول

توضیحات بانک صادرات از صورت های مالی سال ۹۶

نقش آفرینی بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی

افزایش موجودی حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملّی

دستگیری باند جعل اسکناس‌ و چک پول

کاردگر مدیرعامل بیمه دانا شد

حفظ منافع سپرده گذاران چالش عمده رئیس بانک مرکزی

۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۶/۱۸کد خبر: 20110
هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.

هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.  نقش و ترکیب شورای پول و اعتبار در استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است، این شورا هم می تواند به رئیس کل بانک مرکزی در اجرای سیاست های درست پولی و اعتباری کمک کند و استقلال این نهاد را تقویت کند و هم می تواند عکس آن را به اجرا گذارد چرا که نگاه دولتی و بخشی گرایانه اعضای شورای یادشده به بانک مرکزی باعث مخدوش شدن استقلال این بانک خواهد شد.
اینکه گفته می شود «اگر با ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار رئیس فدرال رزرو هم رئیس کل بانک مرکزی ایران شود، بازهم شرایط تغییری نخواهد کرد» باید تأکید کنم این ادعای مبالغه آمیزی است و کسانی که این ادعا را مطرح و فکر می کنند رئیس کل بانک مرکزی کاری از پیش نخواهد برد، بهتر است از پذیرش مسئولیت این نهاد پولی خودداری کنند و بهتر بود اجازه دهند فرد دیگری مسئولیت را بپذیرد و جایگاه بانک مرکزی را تقویت کند.
مسئله مهم دیگر به نحوه انتخاب اعضای هیأت عامل و مدیران ارشد بانک مرکزی برمی گردد و افرادی که انتخاب می شوند باید به گونه ای عمل کنند که رئیس کل بانک مرکزی را از درگیر شدن در مشغله های روزمره دور نگه دارند و اجازه دهند رئیس کل فرصت کافی برای پرداختن به ترسیم سیاست های کلان اقتصادی و پولی و ارزی داشته باشد. یکی از جدی ترین چالش های پیش روی رئیس کل بانک مرکزی، این است که چگونه منافع سپرده گذاران را آن هم در شرایط تورمی بالا حفظ کند و به گفته شخص رئیس کل برای جلوگیری از تنبیه سپرده گذاران چه اقدامی باید انجام پذیرد؟ سؤال این است که اگر بانک مرکزی نتواند نرخ تورم را پایین آورد، چه راهی برای افزایش انگیزه سپرده گذاران و اصلاح نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در پیش خواهد گرفت؟ پیشنهاد می شود بانک مرکزی در دوره جدید راهی برای مدیریت و انتقال نقدینگی از بخش های سوداگرایانه به سیستم بانکی و تخصیص بهینه آن به بخش های تولیدی جهت تأمین سرمایه گذاری جدید و سرمایه درگردش پیدا کند.
چالش جدی دیگر به تسهیلات تحمیلی و تکلیفی بر می گردد که در 8 سال گذشته دولت بخش زیادی از کسری منابع خود را از طریق اعمال سیاست ها و تسهیلات تکلیفی به بانک ها جبران کرد و با ممنوعیت استقراض و استفاده از منابع بانکی، دولت، شرکت ها و مؤسسات دولتی را به استقراض بانکی سوق داد. در عمل تکالیف بودجه ای دولت به بانک ها تحمیل شد. نتیجه این سیاست کنار زدن بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات بانکی و بهره جستن بخش های دولتی غیرکارا و با بهره وری پایین از این تسهیلات بود که بزرگ ترین بلایی است که بر سربانک ها آوردند و رشد مطالبات معوق را دامن زدند و ترازنامه بانک ها هم نشان از وخامت اوضاع دارد.
نکته آخر اینکه هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است. در این راستا اگر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تأکید دارند، اولویت مهار تورم است نه اصلاح موقت نرخ سود سپرده ها، باید قبول کرد که ابتدا باید تیم اقتصادی دولت به تحلیل جامع از شرایط اقتصادی کشور برسند و این رویکرد دولت بسیار سنجیده است و می توان در قالب بسته جامع مدنظر هم از ابزارهایی چون نرخ سود سپرده ها و اوراق مشارکت، نرخ سپرده قانونی بانک ها از یک سو و انضباط بخشیدن به بودجه جاری دولت از سوی دیگر استفاده کرد. بخش عمده ای از آشفتگی در بازار پولی و رشد نقدینگی و تورم و انبساط بی رویه در سیاست های پولی برخاسته از بی انضباطی گسترده بودجه ای دولت گذشته است که نماد آشکار آن پرداخت بدون پشتوانه یارانه های نقدی است.
* محمد هادی مهدویان/ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *