RSS
امروز سه شنبه ، ۲۶ تیر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

نگرانی بخش خصوصی از نحوه تخصیص ارز و تأمین مواد اولیه تولید

بخش خصوصی واقعی به دنبال ارز سوبسیدی نیست

کشور آرایش جنگی به خود بگیرد

استفاده بخشی از اقساط وصولی مسکن ‌مهر برای خانه‌اولی‌ها

صدور ماهانه نیم میلیون «سپهر کارت» جدید در شعب بانک صادرات

ارایه خدمات حضوری ارزی در ساختمان فردوسی بانک مرکزی

برگزاری مجمع بانک گردشگری لغو شد

یارانه ۳.۵میلیون تومانی برای سهمیه ۱۰۰یورویی ارز مسافرتی

افزایش تولید گندم مرغوب با کمک بورس کالا

خودرویی‌ها مجددا بازار را به دست گرفتند

تغییر در مشخصات قرارداد آتی زعفران

راه اندازی نرم‌افزار موبایل‌وب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بیمه‌های دولتی اروپایی ریسک همکاری با ایران را پوشش دهند

کاهش ۲۰میلیونی مراجعه به شعب تامین اجتماعی!

راهکارهای بهبود اشتغال در کشورهای موفق جهان

رشد ۳۵ درصدی پرداخت تسهیلات در بانک مسکن

بیمه‌‌کوثر در مسیر رشد و بالندگی

پاسخگویی سریع با سامانه هوش تجاری

مدیرعامل به پرداخت ملت، مدیر شایسته ملی شد

امکان پرداخت عوارض خروج از کشور حجاج با «بله» فراهم شد

اطلاعیه انجمن بلاکچین ایران در مورد خبر مصادره ۵۰۰ بیت کوین

تقدیر رییس هیات مدیره کارخانه دارویی بایرافلاک از بانک صنعت ومعدن

انتشار شماره ۲۵۲ مجله بانک ملّی ایران

ارتقای روابط بورسی ایران و غنا

درج یک شرکت جدید در پایه فرابورس

حفظ منافع سپرده گذاران چالش عمده رئیس بانک مرکزی

۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۶/۱۸کد خبر: 20110
هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.

هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است.  نقش و ترکیب شورای پول و اعتبار در استقلال یا عدم استقلال بانک مرکزی بسیار مهم است، این شورا هم می تواند به رئیس کل بانک مرکزی در اجرای سیاست های درست پولی و اعتباری کمک کند و استقلال این نهاد را تقویت کند و هم می تواند عکس آن را به اجرا گذارد چرا که نگاه دولتی و بخشی گرایانه اعضای شورای یادشده به بانک مرکزی باعث مخدوش شدن استقلال این بانک خواهد شد.
اینکه گفته می شود «اگر با ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار رئیس فدرال رزرو هم رئیس کل بانک مرکزی ایران شود، بازهم شرایط تغییری نخواهد کرد» باید تأکید کنم این ادعای مبالغه آمیزی است و کسانی که این ادعا را مطرح و فکر می کنند رئیس کل بانک مرکزی کاری از پیش نخواهد برد، بهتر است از پذیرش مسئولیت این نهاد پولی خودداری کنند و بهتر بود اجازه دهند فرد دیگری مسئولیت را بپذیرد و جایگاه بانک مرکزی را تقویت کند.
مسئله مهم دیگر به نحوه انتخاب اعضای هیأت عامل و مدیران ارشد بانک مرکزی برمی گردد و افرادی که انتخاب می شوند باید به گونه ای عمل کنند که رئیس کل بانک مرکزی را از درگیر شدن در مشغله های روزمره دور نگه دارند و اجازه دهند رئیس کل فرصت کافی برای پرداختن به ترسیم سیاست های کلان اقتصادی و پولی و ارزی داشته باشد. یکی از جدی ترین چالش های پیش روی رئیس کل بانک مرکزی، این است که چگونه منافع سپرده گذاران را آن هم در شرایط تورمی بالا حفظ کند و به گفته شخص رئیس کل برای جلوگیری از تنبیه سپرده گذاران چه اقدامی باید انجام پذیرد؟ سؤال این است که اگر بانک مرکزی نتواند نرخ تورم را پایین آورد، چه راهی برای افزایش انگیزه سپرده گذاران و اصلاح نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در پیش خواهد گرفت؟ پیشنهاد می شود بانک مرکزی در دوره جدید راهی برای مدیریت و انتقال نقدینگی از بخش های سوداگرایانه به سیستم بانکی و تخصیص بهینه آن به بخش های تولیدی جهت تأمین سرمایه گذاری جدید و سرمایه درگردش پیدا کند.
چالش جدی دیگر به تسهیلات تحمیلی و تکلیفی بر می گردد که در 8 سال گذشته دولت بخش زیادی از کسری منابع خود را از طریق اعمال سیاست ها و تسهیلات تکلیفی به بانک ها جبران کرد و با ممنوعیت استقراض و استفاده از منابع بانکی، دولت، شرکت ها و مؤسسات دولتی را به استقراض بانکی سوق داد. در عمل تکالیف بودجه ای دولت به بانک ها تحمیل شد. نتیجه این سیاست کنار زدن بخش خصوصی برای دریافت تسهیلات بانکی و بهره جستن بخش های دولتی غیرکارا و با بهره وری پایین از این تسهیلات بود که بزرگ ترین بلایی است که بر سربانک ها آوردند و رشد مطالبات معوق را دامن زدند و ترازنامه بانک ها هم نشان از وخامت اوضاع دارد.
نکته آخر اینکه هم دولت و هم بانک مرکزی ابزارهای بسیار کارآمدی برای کاهش نرخ تورم در اختیار دارند، اما تجهیز و استفاده مؤثر از این ابزارها در گرو طراحی یک بسته کلان مهار تورم است. در این راستا اگر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تأکید دارند، اولویت مهار تورم است نه اصلاح موقت نرخ سود سپرده ها، باید قبول کرد که ابتدا باید تیم اقتصادی دولت به تحلیل جامع از شرایط اقتصادی کشور برسند و این رویکرد دولت بسیار سنجیده است و می توان در قالب بسته جامع مدنظر هم از ابزارهایی چون نرخ سود سپرده ها و اوراق مشارکت، نرخ سپرده قانونی بانک ها از یک سو و انضباط بخشیدن به بودجه جاری دولت از سوی دیگر استفاده کرد. بخش عمده ای از آشفتگی در بازار پولی و رشد نقدینگی و تورم و انبساط بی رویه در سیاست های پولی برخاسته از بی انضباطی گسترده بودجه ای دولت گذشته است که نماد آشکار آن پرداخت بدون پشتوانه یارانه های نقدی است.
* محمد هادی مهدویان/ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *