RSS
امروز چهارشنبه ، ۷ تیر ۱۳۹۶
آخرین اخبار

بررسی آئین‌نامه پیشنهادی بیمه مرکزی درباره بازاریابی برخط

بررسی نقش بازار سرمایه در ایجاد اشتغال

پایان هفته فرابورس با رشد بیش از یک درصدی شاخص

بورس تهران و کوالالامپور کم ریسک‌ترین بازارهای دنیا

استفاده از ظرفیت‌های بانک شهر در پروژه‌های فرهنگی و عمرانی

نرخ حواله‌کرد ارزها در صرافی دوبی

پژو ۲۰۰۸؛نیامده اسیر حاشیه شد

تقویت ۳۹ واحدی شاخص کل بورس

اثرات تصمیم جدید FATF به روابط بانکی ایران

مردم نگران سپرده‌هایشان در بانک‌ها نباشند

تجلیل از ایجاد ثبات در مدیریت تامین اجتماعی

جزییات پذیره نویسی صکوک ۸۵ میلیاردی سایپا یدک با سود ۱۸ درصدی

سپرده بهاران در بانک قوامین به نرخ ۲۲ درصد افتتاح می شود

حمایت تأمین‌اجتماعی از حادثه‌دیده ناشی از کار

پنج شرکت دولتی به مزایده گذاشته می‌شود

نوسان دلار با اظهارات روسای بانک مرکزی

دلار ۳۷۵۶تومان شد

برای وام مسکن ۱۱۰ میلیونی، ۱۶.۵ میلیون اوراق بخرند

چرا بانک ها به کاهش نرخ سود تمکین نمی کنند ؟

جزئیات شیوه کشف قیمت و مبادله منصفانه کالا

بررسی قیمت‌گذاری خودرو در جلسه دوشنبه آتی شورای رقابت

عرضه سهام شرکت بازرسی کیفیت ایران لغو شد

مقایسه رشد بازارهای سکه و مسکن از ۹۲تا۹۵

تجربه تندر-۹۰ برای پژو ۲۰۰۸تکرار می‌شود؟

تقاضای "شش‌گانه" برای اصلاح طرح کارت اعتباری خرید

وظیفه مجلس در قبال موسسات غیرمجاز

۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۳/۲۹کد خبر: 200444
*کوروش پرویزیان/ کارشناس بانکی
برخی از نمایندگان مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور به ‌دلیل نقایص نظارت بانک مرکزی بر موسسات اعتباری را امضا کردند و دلیل این پرسش، نقص در نظارت بانک مرکزی و مشکلات چند سال اخیر مردم در برخی موسسات اعتباری مانند آرمان، کاسپین و... عنوان شده است. موسسات مالی غیر مجاز در دولت‌های قبل به‌وجود آمده اند و دولت یازدهم میراث‌دار این مشکل بوده است. برای ساماندهی این موسسات اقداماتی انجام شده است، اما نباید فراموش کرد که ساماندهی موسسات غیرمجاز مالی موضوعی است که به همه دستگاه‌ها و نهادهای اصلی مرتبط است. هر کدام از دستگاه‌ها نیز کارهای مثبت و مفیدی انجام داده‌اند، اما هنوز این مشکل باقی است. حل این مشکل منوط به آن است که مجلس محترم برای ساماندهی این امر، مصوبه‌ای ارائه کند که نشان دهد هزینه‌های این ساماندهی باید از کجا تامین شود. دستگاه‌های ذیربط باید بتوانند از یک منبع مشخص هزینه ساماندهی را پرداخت کنند، چون امر ساماندهی الزامی است. قانون به‌طور مشخص الزام این ساماندهی را مشخص کرده است و نهادهای ذیربط و مسئول در کشور این پروسه را تایید کردند و بر آن اصرار دارند. بنابراین مهم‌ترین قدم برای این ساماندهی آن است که مجلس محترم برای ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، منابع مالی مشخصی تعیین کند تا این کار توسط دستگاه‌های ذیربط به درستی و با داشتن سرمایه برای پرداخت بدهی مردم، همچنین ادغام یا راه‌های دیگر، انجام شود. وظیفه ساماندهی به جز بانک مرکزی بر عهده دستگاه‌های دیگر هم هست. دولت، مجلس و قوه قضائیه و نهادهای امنیتی، همگی به نوعی درگیر این مساله هستند. علاوه بر اینها رسانه‌هایی که مسئولیت ارائه اخبار را برای افزایش آگاهی مردم بر عهده دارند، مسئولند که در روشنگری و شفاف‌سازی نقش خود را به درستی ایفا کنند. رسانه‌ها می‌توانند با این ‌آگاه‌سازی مردم را به سمت بانک‌های رسمی یا موسسات مالی دارای مجور بفرستند. از طرفی بانک مرکزی نهاد تضمین سپرده‌های مردم است و اگر مشکلی برای یک بانک و موسسه مالی ایجاد شود، این نهاد تضمین سپرده‌ها، می‌تواند به مساله ورود کند و در مورد تضمین و امنیت و بازپرداخت مبلغ سپرده شده به موسسه توسط مردم، تصمیم‌گیری و اقدام کند. تمام اینها نیازمند داشتن منبع مالی مشخص است و بهتر است مجلس محترم جای سوال از رئیس‌جمهور، به دنبال پیدا کردن منبع مالی برای انجام وظیفه خود و کمک به بانک مرکزی باشد. مساله ساماندهی موضوع مهمی است که باید از جنبه‌های مختلفی به آن نگاه کرد. برخی موسسات باید به کلی جمع شوند که بانک مرکزی این کار را کرده است. برای برخی موسسات دیگر باید طرحی نو ارائه داد که در قالب آن طرح این موسسات ملزم به رعایت چارچوب قوانین بانک مرکزی باشند. برخی دیگر از این موسسات ممکن است با در کنار هم قرار گرفتن، ظرفیت جدیدی به وجود بیاورند و از طریق ادغام بتوان آنها را به موسسه جدیدی تبدیل کرد که توان از سرگیری فعالیت را دارند. کشور ما تجربه همه این اقدامات را داشته است./ آرمان 
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *