RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بانک ها انصاف بین آورده سهامداران و آورده سپرده گذاران را رعایت نکردند

منافع سهامداران بانکی در جیب سپرده گذاران

۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۳/۲۴کد خبر: 200095
ایستانیوز:بانک ها باید به سهامداران خود پاسخگو باشند که در شرایطی که حتی یک ریال سود نمی توانند به سهامداران خود پرداخت کنند، چطور آمده اند و نرخ سودهای بالا به سپرده گذاران پرداخت کرده اند. آیا انصاف بین آورده سهامداران و آورده سپرده گذاران رعایت شده است؟ چرا منافع از جیب سهامداران باید به جیب سپرده گذاران منتقل شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،برطبق قانون، بانک مرکزی مسئولیت تدوین استانداردهای گزارشگری مالی بانک ها را به عهده دارد و از آنجا که در جهان مدرن امروز بانک ها جزء لاینفک تجارت در سطح محلی و بین المللی محسوب می شوند در نتیجه ، صورت های مالی آنها نیز دارای اهمیت بسزایی است.
 
ولی نادی قمی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین ، ضمن بیان مطلب فوق در خصوص تنظیم صورت های مالی بانک ها طبق الگوهای نمونه بانک مرکزی و سازمان بورس گفت: در برقراری ارتباط کسب و کارها زبان حاکم بر روابط زبان پول و منفعت و صورت های مالی است که دقیق و سخت گیر نیز هست.
 
وی افزود: از طرف دیگر کشور ما برای دستیابی به رشد اقتصادی و سطح اشتغال مد نظر در برنامه های پنج ساله و سند چشم انداز باید بر صادرات و تولید در کلاس جهانی اهتمام بورزد و در این میان بانک ها و بازار پول نقش پررنگی ایفا می کنند .
 
به گفته نادی قمی از آنجا که صورت های مالی نمونه تهیه شده توسط بانک مرکزی همگرا با استانداردهای بین المللی و قوانین حاکم بر نظام بانکداری تهیه شده است لذا به نظر می رسد که بانک ها در جهت شفافیت بیشتر و پاسخگویی به ذینفعان ناچار هستند که صورت های مالی خود را به طور کامل بر طبق آن تهیه کنند اما این موضوع رعایت IFRS نیست .
 
وی به تاثیر انتشار صورت های مالی در قالب استاندارد های بین المللی اشاره کرد و گفت: تفاوت مدل کسب و کار بانکداری در ایران در جهت رعایت قانون بانکی بدون ربا و تسهیم منافع مشاع در ارتباط با نحوه تسهیم سود و زیان حاصل از اعمال ارزش های منصفانه روی دارایی های مشاع و ارتباط آن با تغییرات ارزش منصفانه سپرده ها، محدودیت جدی در اجرای IFRSبه وجود می آورد.
 
نادی قمی با تاکید بر اینکه شفاف سازی صورت های مالی بانک ها یکی از اقدامات مهم بازار پول و سرمایه، است اما اجرای آن به راحتی مقدور نیست، عنوان کرد: صورت های مالی جدید از اواخر سال 1394 ابلاغ شده است لذا بانک ها وقت کافی برای تطبیق خود برای تهیه صورت های مالی جدید داشته اند، اما مسئله جدی به موضوعات خارج از اختیار بانک ها مثل مسائل مالیاتی و تفاوت کسب و کار بانکداری در ایران باز می گردد که احتمال انطباق با IFRS را ضعیف می کند.
 
وی افزود: با اجرای صورت های مالی نمونه ، انتظار دور از واقعیت بسیاری از کارآفرینان و مردم از بانک ها مبنی بر پرداخت سود سپرده بالا و همچنین وام ارزان قیمت برآورده نخواهد شد و از طرف دیگر تخصیص غیرمنطقی منابع به شرکت هایی که جریان های نقدی قابل اعتمادی ندارند، محدودتر می شود.
 
مدیر عامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: با رعایت دقیق، مسئولانه (وظیفه شناسانه) و سخت گیرانه استانداردهای حسابداری علی الخصوص بخش های مرتبط با کاهش ارزش تسهیلات، معاملات کاغذی که صرفاً جنبه شناسایی سود دارد و محتوای نقدینگی ندارد متوقف خواهد شد.
 
نادی قمی در خصوص نحوه اجرای صورت های مالی نمونه و متعاقب آن اجرای تدریجی IFRS هم گفت: در درجه اول مسئولیت در این حوزه با مدیران بانک ها است. سپس بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر و حسابرسان مستقل مسئولیت جدی دارند.
 
مدیر عامل تامین سرمایه نوین تصریح کرد: اگر اینها مسئولیت خود را به طور دقیق و حرفه ای انجام دهند صورت های مالی بانک به خوبی بیانگر وضعیت مالی و نتیجه عملکرد خواهد بود. ضمن اینکه حسابرسان مستقل نباید از بیان مشکلات بر سر راه منصفانه بودن صورت های مالی طفره بروند. همچنین در ارتباط با تسهیلات، بانک ها و نهادهای مالی ملزم به انعکاس تسهیلات مالی به بهای تمام شده مستهلک شده به کسر ذخیره کاهش ارزش اند.
 
وی با بیان اینکه صورت های مالی بانک ها طبق الگوهای نمونه بانک مرکزی در صورتی با الزام بانک ها به رعایت IFRS از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار همگراست که برای اجرای تدریجی IFRS  به موسسات اعتباری زمان بدهیم ضمنا افزود: الان سازمان بورس به بانک ها برای رعایت IFRS ( استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی ) تاکید دارد و گویا تا پایان شهریور بانک ها باید خود را در این خصوص تطبیق دهند.
 
نادی قمی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، آن دسته از شرکت‌ها و بانک هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌کند، در سال 1395 ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1395 بر اساس IFRS هستند. همچنین برای سایر شرکت‌ها، تهیه صورت‌‌های مالی مبتنی بر IFRS مجاز است . ضمن این که سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به نحوی که سازمان تعیین می‌کند، ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1396 بر اساس IFRS خواهند بود.
 
وی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته و تاخیر یا عدم تاخیر در تدوین صورت های مالی و تعویق مجامع گفت: به نظر می رسد که احتمال تاخیر در ارایه صورت های مالی و نیز تعویق مجامع وجود دارد.
 
مدیر عامل تامین سرمایه نوین اظهار داشت: به هر حال گزارش ارزش منصفانه دارایی هایی که در بانک ها فقط در تسهیلات اعطایی خلاصه نمی شود بلکه املاک و مستغلات و اختلاف حساب با دولت را نیز شامل می شود، کار ساده ای نیست و البته مشکل تر از آن تسهیم منافع مشاع خواهد بود.
 
به گزارش سنا ، نادی قمی ادامه داد: از طرف دیگر هزاران میلیارد ریال منافع تعدیل و اصلاح خواهد شد و بانک ها باید به سهامداران خود پاسخگو باشند که در شرایطی که حتی یک ریال سود نمی توانند به سهامداران خود پرداخت کنند، چطور آمده اند و نرخ سودهای بالا به سپرده گذاران پرداخت کرده اند. آیا انصاف بین آورده سهامداران و آورده سپرده گذاران رعایت شده است؟ چرا منافع از جیب سهامداران باید به جیب سپرده گذاران منتقل شود.
  

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *