RSS
امروز یکشنبه ، ۱۸ آذر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

کاهش قیمت ارز کاغذ را ارزان نکرد

بانکداری اسلامی در جهان چقدر شیوع دارد؟

کاهش ۱۹۱ واحدی شاخص کل بورس

اینترنت بانک؛ از گوشی‌های هوشمند تا کاربران هوشمندتر

با پرداخت هدفمند تسهیلات از تولید ایرانی حمایت کنیم

۳۷۵ پیشنهاد برای ارتقای بهره وری در بانک مسکن

افزایش ۳۰ درصدی ارزش دارایی‌های موسسات غیرمجاز

تعیین تکلیف سه هزار میلیارد ریال از املاک مازاد بانک ملی

آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن

بازار سرمایه، نهاد تامین مالی بلند مدت

از طریق بورس‌کالا به مکانیسم بازار احترام بگذاریم

پرداخت ۴۰ درصد خسارت صنعت بیمه در زلزله کرمانشاه از سوی بیمه البرز

تحول «بیمه سامان» در زیرساخت عملیات بیمه گری

نقش کمرنگ اوراق بدهی در تأمین مالی بنگاه‌های کوچک

کاهش قیمت سکه و طلا

مجوز اعطای ۱۴.۸میلیارد دلار تسهیلات برای ۲۰ بانک

دلار ۱۱۳۰۰تومان شد

بانک رفاه مفتخر به دریافت جایزه تعالی منابع انسانی شد

عضویت داریوش محمدی در هیات مدیره بیمه میهن تایید شد

واگذاری بلوک ۶۸.۰۹ درصدی سهام یک پتروشیمی

شاخص بازار کار طی ۵سال چه تغییراتی کرد؟

مجلس مرجع تعیین تکلیف بازنشستگانی می‌شود که جایگزینی ندارند؟

تامین اعتبار ۱۰۰میلیارد تومانی برای حمایت از صادرات

آغازمحدودیت تراکنش بانکی برای هر کدملی

نرخ ارز در بازار واقعی نیست

عرضه خودرو در جاده بورس هموارتر می‌شود؟

۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۳/۱۴کد خبر: 199485
ایستانیوز:مدتی است که صحبت‌هایی درباره عرضه خودرو در بورس شنیده می شود و چندی پیش هم برای شروع، ۵۰ دستگاه سراتو در بورس کالا عرضه شد ولی کسی نمی تواند قطعا بگوید که عرضه خودرو در بورس، آینده مشخصی دارد یا خیر.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در ماه‌های گذشته چندین بار صحبت‌هایی شد تا یک خودرو از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی شود. برای این کار ابتدا باید آن خودرو از دریچه بورس کالا عرضه و با مکانیزم عرضه و تقاضا کشف قیمت می شد.
 
عرضه خودرو از طریق بورس در کشورهای دیگر چندان سابقه‌ای ندارد و کارشناسانی هستند که نسبت به آینده آن در بورس امیدوار نیستند. در ایران تعداد زیادی از خودروها از طریق شورای رقابت قیمت‌گذاری می‌شوند و این موضوع با روند کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا در بورس متناقض است.  در ماه‌های گذشته بورس کالا اعلام کرد که می‌خواهد پراید را از طریق اوراق سلف موازی تامین کند فارغ از اینکه این تصمیم چقدر جدی بود پس از گذشت چندماه به علت مسائل قیمت‌گذاری عرضه پراید در بورس کالا منتفی شد.
 
بعدها با تصویب هیات پذیرش قرار بر این شد که خودروی سراتو در بورس کالا عرضه شود. در اسفندماه سال ۱۳۹۵ بود که امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا منتشر شد و قرار بر این شد که سایپا این خودرو را در بورس عرضه کند.
 
در آن امیدنامه عرضه‌کننده متعهد شد که ۲۵ درصد از کل تولید سالانه معادل ۲۵۴۰ دستگاه (هر کدام که بیشتر شد) را در بورس عرضه کند. همچنین عرضه‌ کنند متعهد شد که شرایط عرضه را به گونه‌ای فراهم آورد که حداقل چهار بار عرضه در ماه انجام شود و در صورت وجود تقاضا با نظر بورس نسبت به عرضه اقدام کند.
 
چند ماه پس از انتشار امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا سایپا ۵۰ دستگاه سراتو در بورس عرضه کرد که هر یک از آن ها با قیمت حدود ۸۷ میلیون تومان به فروش رفته‌اند. البته هزینه‌هایی مانند مالیات نیز به آن مبلغ اضافه خواهد شد. همان‌طور که مشخص است عرضه کم این کالا در بورس می‌تواند نشان دهنده این باشد که برای  عرضه‌کننده این کار چندان جذاب نیست به طوری که تا کنون یک بار و تنها ۵۰ دستگاه در بورس عرضه شده است.
 
به گزارش ایسنا ،مدتی است که گفته می‌شود ایران خودرو نیز می‌خواهد از طریق اوراق سلف موازی تامین مالی کرده و خودروی دنا را از دریچه بورس کالا عرضه کند، اما مشخص نیست با شرایط فعلی بازار و شرایط قیمت گذاری خودروها و اوضاع خاص بازار خودرویِ ایران که یک بازاری انحصاری است شرایط این وجود داشته باشد خودروها به معنی واقعی کلمه از طریق عرضه و تقاضا  کشف قیمت شوند.
 
انتهای پیام
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس کالا، خودرو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *