RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

ابهام در پایان بلاتکلیفی بورسی‌ها

۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۳/۵کد خبر: 198946
ایستانیوز:بررسی روند حرکت بازار سرمایه کشورمان همیشه نشان از یک حالت انتظار دارد و کارشناسان دلیل اصلی آن را نوپا بودن بورس کشورمان می‌دانند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ بازار سرمایه کشورمان پس از برجام تا حدودی به آرامش رسیده و از تلاطم‌ها خبری نیست و سهامداران تقریبا از سردر گمی خارج شده‌اند؛ با این وجود می‌توان گفت که بازار سرمایه کشورمان هنوز به آن پختگی لازم نرسیده و با هر تغییر و تحولی در شرایط اقتصادی، سیاسی و بانکی کشور دچار التهاب می‌شود.
 
گرچه این التهابات زیاد نیست، اما وجود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد. بازار سرمایه کشورمان هر بار در انتظار اتفاقی است و هر دفعه منتظر است که یک رویداد تازه در اقتصاد رخ دهد، تا چند روز پیش بورس در انتظار نتایج انتخابات بود و چند هفته‌ای در بلاتکلیفی به سر بُرد؛ برخی از فعالان و تحلیلگران بورسی می‌گفتند که این بازار منتظر نتایج انتخابات است.
 
حال بورس در انتظار آغاز به کار دولت دوازدهم و اعلام وضعیت کابینه است؛ این حالت انتظار هر بار در این بازار مشاهده می‌شود؛ به طوری که یکبار در انتظار اعلام نتایج تغییرات برای نرخ سود بوده و بار دیگر در انتظار اعلام نتایج برجام است.
 
طی این سال‌ها بازار سرمایه کشورمان در انتظار خروج از رکود، اعلام برنامه‌های دولت برای خروج غیر تورمی از رکود، اعلام برنامه‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه، در انتظار تغییر رییس سازمان بورس، برگزاری مجامع، اعلام سود شرکت‌ها، مشخص شدن بودجه دولت، ابلاغ آن و غیره بوده است.
 
این در حالی است که بازار سرمایه ما چندان از قیمت‌های جهانی مثل طلا، دلار و یا تغییرات قیمت نفت متاثر نمی‌شود و کارشناسان اقتصادی می گویند که شاید دلیل این موضوع به ناپختگی و عدم بلوغ بازار سرمایه باز می‌گردد.
 
حامد ستاک در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در پاسخ به اینکه چرا همیشه بازار سرمایه کشورمان در حالت انتظار به سر می برد؟ گفت:‌ بخش خصوصی اقتصاد کشور ما قدرت لازم برای ایجاد تغییرات بنیادی در تمام بخش‌های اقتصادی از جمله بازار سرمایه را ندارد.
 
کارشناس بازار سرمایه یکی از دلایل این موضوع را ضعیف شدن بخش خصوصی کشور دانست و افزود:‌ در حال حاضر نقش اصلی در اقتصاد کشور را دولت ایفا و به تبع آن بازار سرمایه هم از این شرایط تبعیت می‌کند.
 
وی با اظهار تاسف از اینکه سرمایه‌های خُرد اشخاص حقیقی، توانایی جهت دهی به اقتصاد و بازار سرمایه را ندارد، عنوان کرد:‌ همین عامل باعث می‌شود که در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران حقیقی و خُرد که با تحلیل درست خود اوضاع اقتصاد کشور و آینده، شرایط کسب و پیشه کشور را مطلوب ارزیابی می‌کنند با سرمایه‌های کوچک خود (که برای تمامی ادوار تاریخ اقتصاد کشور به دلیل عدم کارآیی مناسب از کمبود نقدینگی رنج می‌برند) نتوانند در مقابل عرضه کننده‌های بزرگ حقوقی کاری از پیش ببرند.
 
ستاک ادامه داد:‌ در گذشته شرایط بر عکس این حالت بود؛ یعنی در حالی افراد متخصص و کارشناس نظر بر نزول بورس داشتند که سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ با یک تحلیل دیگر غیراقتصادی شروع به تقاضای سهام کرده و همین تقاضا باعث رشد بازار سرمایه شده بود.
 
وی افزود: با توجه به مطالعه داده‌های تاریخی در بازار سرمایه ایران متوجه می‌شویم که اگر حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه که قریب به اتفاق آنها مستقیم و غیرمستقیم بر بانک‌ها و نهادهای مالی دیگر که به دولت وابسته‌اند اقدام به تحریک و تقاضا و وارد کردن منابع به بازار سرمایه نکنند، شرایط به نظر اهالی بازار سرمایه مطلوب و افق روشن باقی خواهد ماند.
 
این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه تصریح کرد:‌ در این حالت فقط گهگاهی تمامی زور سرمایه‌گذاران کوچک و حقیقی بازار سرمایه منجر به ایجاد یک موج کوچک و مثبت در روند بازار سرمایه خواهد شد که نمونه بارز این رویداد روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود که تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی و خُرد بازار با عرضه‌های چند برابری حقوقی‌های بزرگ بازار سرکوب شد.
 
این شرایط در حالی در بازار سرمایه کشورمان حاکم است که همواره شرایط خاص و دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در این بازار حاکم بوده است؛ به طوری که دولت قبل حمایت خود را از طریق ورود سرمایه‌گذاران بزرگ در مواقعی که نیاز می‌دانست اعمال می‌کرد و حال دولت یازدهم نیز به نظر می‌رسد که با آزاد گذاشتن کامل بورس و اینکه بازار از طریق عرضه و تقاضای واقعی باید هدایت شود، حمایت خود را اعمال می کند.
 
به گزارش ایبنا ،البته از نظر کارشناسان بازار سرمایه به دلیل اینکه این بازار هنوز نو پا است و نیاز به حمایت بیشتری دارد باید به صورت متعادل‌تری از این بازار و اهالی و سرمایه‌گذاران آن حمایت شود.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *