RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

مولدسازی مبهم سرخابی‌ها

نرخ سود بین‌بانکی صعودی شد

روش دریافت وام ۲۰۰ میلیونی میعاد بانک سینا

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

بیمه تعاون مبنای تحول در صنعت بیمه

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

بیمه آتش سوزی را با تخفیف ۴۵ درصدی از بیمه ملت بخرید

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

روز سرنوشت‌ساز بیت کوین

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

وضعیت آینده جهان بر اساس پژوهشی در بنیاد پروژه هزار ۲۰۱۵-۲۰۱۶

آینده وحشتناک تر می‌شود؟

۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۳/۱کد خبر: 198706
ایستانیوز:طبق پیش‌بینی‌ها انجام‌شده، در طول ۳۵ سال آینده، ۲.۳ میلیارد نفر به کره زمین اضافه می‌شوند. بنابراین نیاز به کاربرد سیستم‌های جدید برای تأمین غذا، آب، انرژی، آموزش، بهداشت، اقتصاد و همچنین حکمروایی جهانی به‌منظور جلوگیری از بلایای پیچیده انسانی و زیست‌محیطی وجود دارد. حالا بر اساس مطالعات آینده‌پژوهی پروژه هزاره، مشخص است که بیشتر مشکلات آینده قابل‌پیشگیری بوده و امکان ساختن آینده‌ای بسیار بهتر از امروز وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، پیش‌بینی آینده از جدیدترین اقدامات سازمان‌های مختلف است. آینده‌ای که می‌توان با دانستن از چگونگی وقوع آن احتمالا عملکردهای بهتری در برابرش داشت. حالا گزارش پیش‌بینی وضعیت آینده جهان که در سال 2016 منتشر شده است، جدیدترین گزارش از مجموعه گزارش‌های بنیاد «پروژه هزاره» است.
 
این بنیاد، یک اندیشکده غیرانتفاعی مستقل بین المللی است که در آن 3500 دانشمند آینده پژوه و سیاست گذار از بخش‌های دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند. این سازمان در سال 1996، پس از امکان سنجی سه ساله و با حمایت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، برنامه توسعه سازمان ملل و یونسکو تشکیل شد.
 
از آنجا که بخش زیادی از ترسیم چگونگی وضعیت آینده به حوزه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و موضوعات مرتبط با آن مانند تجارت موادغذایی، بهبود رفاه جامعه روستایی و ... مرتبط است، موسسه پژوهش‌های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی بخشی از این گزارش وضعیت آینده در سال 2016 را ترجمه کرده است.
 
طبق پیش‌بینی‌ها انجام‌شده، در طول 35 سال آینده، 2.3 میلیارد نفر به کره زمین اضافه می‌شوند. بنابراین نیاز به کاربرد سیستم‌های جدید برای تأمین غذا، آب، انرژی، آموزش، بهداشت، اقتصاد و همچنین حکمروایی جهانی به‌منظور جلوگیری از بلایای پیچیده انسانی و زیست‌محیطی وجود دارد. حالا بر اساس مطالعات آینده‌پژوهی پروژه هزاره، مشخص است که بیشتر مشکلات آینده قابل‌پیشگیری بوده و امکان ساختن آینده‌ای بسیار بهتر از امروز وجود دارد.
 
آنچه این گزارش به آن می‌پردازد، این است که ماهیت چالش‌های امروز بشر فراملی است و استراتژی‌های فراملی برای مواجهه با آن‌ها لازم است. به‌این‌ترتیب حتی اگر همه ‌کارهای صحیح به‌منظور مواجهه با مشکل تغییر اقلیم یا مقابله با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته در یک کشور انجام شود، درصورتی‌که کشورهای دیگر اقدامات لازم را در همین راستا انجام ندهند، تغییرات کافی صورت نمی‌پذیرد.
 
از طرف دیگر نیمی از جهان نسبت به ناپایداری‌های اجتماعی و اقتصادی آسیب‌پذیر هستند. دلیل این امر افزایش قیمت غذا و انرژی، شکست دولت‌ها، کم شدن ذخیره آبی، تغییر اقلیم، کاهش عرضه آب، غذا، انرژی برای هر نفر، بیابان‌زایی و افزایش مهاجرت ناشی از شرایط سیاسی، زیست‌محیطی و اقتصادی است. اما آنچه گفته می‌شود این است که این عواملی که در ناپایداری اجتماعی تأثیر دارند، در طول 7 سال گذشته به‌صورت مداوم بدتر شده‌اند. این امر موجب آشفتگی و ناآرامی‌های اجتماعی شده است که امروز در بسیاری از بخش‌های دنیا می‌بینیم.
 

 

*آینده کار و اقتصاد درگیر هوش مصنوعی

طبق این گزارش، تجمع ثروت در دست عده قلیلی از افراد، هرروز افزایش می‌یابد. فاصله بین درآمد مردم در حال افزایش است. همچنین هم به نظر می‌رسد که رشد اقتصادی بدون وجود شغل تبدیل به هنجاری جدید شده است. به‌این‌ترتیب که حتی سرمایه‌گذاری در زمینه پول و تکنولوژی، عموما بهتر از سرمایه‌گذاری در زمینه نیروی کار است. تکنولوژی آینده می‌تواند جایگزین بخش اعظمی از نیروی کار انسانی شود. حتی پیش‌بینی می‌شود که در بخش کسب‌وکار، بیکاری ساختاری بلندمدت به وجود آید.

در پروژه اهداف هزاره، یک پژوهش با روش دلفی در مورد آینده کار/تکنولوژی در سال 2050 انجام‌شده است. در آخرین بخش از گزارش این پژوهش چنین آمده است که ماهیت سیستم‌های کاری و سیاسی-اقتصادی، ممکن است تا سال 2050 به‌اجبار تغییر کنند. بنابراین ممکن است بیکاری بلندمدت برای انبوهی از مردم به وجود آید. تلاش برای اجتناب از این امر می‌تواند باعث آغاز نوع جدید از اقتصاد خودشکوفایی شود که در آن از موضوعاتی مانند کمیابی عبور کرده و به موضوعاتی مانند وفور و فراوانی می‌پردازد.

هوش مصنوعی بر اساس بازخوردی که از شبکه گیرنده جهانی دریافت می‌کند، می‌تواند به‌صورت خودکار موجب ایجاد، ویرایش و اجرای همزمان نرم‌افزارهایی در کل دنیا شود؛ بنابراین یک عامل منحصربه‌فرد برای تغییر وضعیت اشتغال در کل تاریخ باشد. همان‌طور که اینترنت بر دنیا تأثیر گذاشته است، هوش مصنوعی هم بر آن اثر دارد، اما این تأثیر به‌مراتب بسیار بیشتر از تأثیر اینترنت است. البته این امکان وجود دارد که به‌جای شغل‌های از بین رفته، شغل‌های جدید ایجاد شود، اما سرعت و جامعیت تغییرات تکنولوژیکی و رشد جمعیت در این زمان نیز آن‌قدر زیاد است که احتمال ایجاد بیکاری ساختاری بلندمدت بسیار زیاد خواهد بود. ایده‌هایی مانند وجود درآمد پایه تضمینی برای کل جهان و دیگر مکانسیم های اقتصادی جدید باید اکنون به‌صورتی جدی موردتوجه قرار گیرند، چراکه ایجاد چنین تغییراتی ممکن است یک یا دو نسل به طول انجامد.

انتظار می‌رود اقتصاد جهانی در طول سال 2050 حدود 3.5 درصد رشد یابد، درحالی‌که جمعیت 7.3 میلیاردی جهان به میزان 1.14 درصد افزایش می‌یابد. ازاین‌رو، رشد متوسط درآمد سرانه 2.36 درصد است. این مقدار، تنها نیمی از رشد درآمد سرانه سالیانه است که قبل از بحران مالی جهانی و رکود جهانی وجود داشت. اما رشد، وقتی‌که باانگیزه صرفا رشد پیگیری شود، غیرعقلانی است. باید در دنیا مشوق‌هایی برای سرعت دادن به تحول از رشد اقتصادی کورکورانه به توسعه هوشمند زیست‌محیطی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، احتمال دارد که کمبود آب و دیگر کمبودهای زیست‌محیطی باعث افزایش ناپایداری اجتماعی شود. نیمی از انسان‌ها که در فاصله 120 مایلی خطوط ساحلی زنگی می‌کنند، ممکن است برای همیشه ماوای زندگی خود را از دست بدهند.

*برنده یا بازنده

مرور وضعیت متغیرها در 20 سال گذشته و پیش‌بینی آن برای 10 سال آینده در شاخص وضعیت آینده جهان، اطلاعات مفیدی را برای تدوین گزارش وضعیت آینده فراهم کرده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها:آینده جهان
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *