RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

وزیر دارایی و مدیران بانکی اتریش در راه ایران

۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۲/۱۸کد خبر: 196854
ایستانیوز:سفیر اتریش در ایران گفت: وزیر دارایی اتریش به همراه تعدادی از مقامات بانکی این کشور به زودی برای گفت‌وگو و مذاکره درباره همکاری‌ بانکی به ایران می‌آیند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از اتاق بازرگانی ایران در یدار فعالان اقتصادی اتریش و ایران، دو طرف با بررسی روند فزاینده مراودات اقتصادی بین دو کشور بر لزوم سرعت گرفتن این روند فزاینده تاکید کردند، با وجود عقب بودن حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از آنچه پیش از تحریم‌های اقتصادی بود، طرفین تاکید کردند که در سال‌های آتی سطح مبادلات از آنچه پیش از تحریم‌ها بوده بالاتر می‌رود.
 
هم‌چنین در این دیدار سفیر اتریش در ایران خبر داد که به زودی وزیر دارایی این کشور به همراه تعدادی از مقامات بانکی اتریش برای گفت‌وگو و مذاکره درباره همکاری‌ بانکی به ایران می‌آیند.
 
در این دیدار علاوه بر دیدار و مذاکره فعالان اقتصادی دو کشور در مورد نحوه توسعه همکاری‌های دوجانبه، اتاق تهران و اتاق وین نیز یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند و براساس آن همکاری‌های خود را در قالب اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، ارائه اطلاعات اقتصادی و حقوقی، داده‌ها و آمار اقتصادی و اطلاع‌رسانی در مورد پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهند. این تفاهم‌نامه توسط مسعود خوانساری رییس اتاق تهران و والتر روک رییس اتاق وین امضا شد.
 
محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، در آغاز همایش توسعه همکاری‌ تجاری تهران- وین با اشاره عزیمت چند هیات اتریشی به ایران طی سال‌های اخیر گفت: روابط ایران و اتریش دارای سابقه‌ای طولانی است و ما همواره از این روابط دوستانه بهره‌مند بوده‌ایم.
 
وی افزود: اتریش هیچ‌گاه روابط خود را با ایران قطع نکرد و شرکت‌های اتریشی حتی در دوران تحریم‌ها نیز حضور خود را در ایران تداوم بخشیدند. به همین سبب اکنون پس از رفع تحریم‌ها، روابط اقتصادی دو کشور رو به افزایش است.
 
 مبادلات 377 میلیون یورویی ایران و اتریش
 
مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در ادامه گفت: ظرف دو سال گذشته فعالان اقتصادی از هفت ایالت اتریش در قالب هیات‌های تجاری عمومی و تخصصی به ایران سفر کرده‌اند و البته طی این مدت، دو هیات تجاری نیز از ایران به این کشور اعزام شده است. حاصل تبادل هیات‌های تجاری میان این دو کشور نیز قراردادهایی است که میان فعالان اقتصادی ایران و اتریش منعقد شده است.
 
وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور بیان داشت: میزان مبادلات تجاری ایران و اتریش اگرچه اکنون چندان چشم‌گیر نیست، اما تجارت میان این دو کشور پس از اجرایی شدن برجام روند صعودی به خود گرفته است، این صعود به ویژه در صادرات ایران به اتریش قابل مشاهده است.
 
خوانساری ارزش مبادلات ایران و اتریش را حدود 377 میلیون یورو اعلام کرد و توضیح داد که 80 درصد واردات کالایی ایران از اتریش به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات اختصاص دارد و توسعه روابط می‌تواند، به افزایش ارزش مبادلات منتهی شود.
 
وی با اشاره به بهبود شاخص‌های اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد بیش از 3 درصدی ایران در سال 2017 گفت: به نظر می‌رسد، در چنین شرایطی بتوان نسبت به ارتقای سطح مناسبات تجاری میان ایران و اتریش نیز امیدوار بود؛ هرچند که هنوز مشکلات بانکی مانع تسریع مراودات تجاری است و انتظار این است که این موانع هر چه زودتر برطرف شود.
 
رییس اتاق تهران در ادامه به ظرفیت‌های ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: از آنجا که اتریش در شمار کشورهای سرمایه‌فرست قرار دارد و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی آن بالاست، می‌توان انتظار داشت که این کشور نسبت به سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران نیز اقدام کند. هم‌اکنون در حوزه‌های خودروسازی، احداث راه‌آهن، بیمارستان و ایجاد زنجیره خدمات، قراردادهایی میان ایرانی‌ها و اتریشی‌ها منعقد شده و این امیدواری وجود دارد که این همکاری‌ها توسعه پیدا کند.
 
 دستیابی به میزان مراودات قبل از تحریم، میسر است
 
در ادامه این نشست، والتر روک، رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین با اشاره به اینکه در این سفر 30 شرکت اتریشی در این هیات او را همراهی می‌کنند، هدف از این سفر را تعمیق روابط قدیمی اتریش و ایران عنوان کرد.
 
رییس اتاق بازرگانی و صنایع وین، ایران را بازاری پویا و در حال رشد توصیف کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که شرکت‌های اتریشی که اکنون این هیات را همراهی می‌کنند، سهمی در توسعه اقتصادی ایران ایفا کنند و در این زمینه با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.
 
روک، دستیابی به حجم تجارت دو کشور در مقطع پیش از تشدید تحریم‌ها را میسر دانست و گفت: شرکت‌های اتریشی می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله محیط زیست، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نوسازی تاسیسات و داروسازی با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند. همچنین اتاق تهران و اتاق وین می‌دانند که ادامه حیات در بازارهای جهانی مستلزم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآزموده است. بر این اساس، یکی از مراکز آموزشی اتاق وین که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند، می‌تواند در زمینه آموزش در حوزه گردشگری با ایران همکاری داشته باشد.
 
وی با اشاره به مزیت‌های اقتصادی وین از سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت کرد و گفت: مرکز اقتصادی وین، با تولید ناخالص داخلی در سطح 72 میلیارد یورو، یک چهارم تولید ناخالص داخلی اتریش را به خود اختصاص داده و ضمن برخورداری از زیرساخت‌های مناسب، دارای ثبات سیاسی، حقوقی و مالیاتی مطلوبی است. چنانکه اکنون 40 هزار شرکت با منشا خارجی در این منطقه استقرار یافته‌اند. همچنین استاندارد‌های موجود در این منطقه می‌تواند برای شرکت‌های ایرانی نیز جذاب باشد.
 
روک، منطقه اقتصادی وین را منطقه تحقیقاتی پیشرفته‌ای در اروپا برشمرد که 3.5 درصد تولید اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. او گفت: ارزش واردات وین به 33 میلیارد یورو می‌رسد و این منطقه می‌تواند به ‌هاب صادرات کالایی ایران به اروپا تبدیل شود.
 
وزیر دارایی اتریش به ایران می‌آید
 
فریدریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران که ماه آینده، به دلیل پایان ماموریت چهارساله‌اش ایران را ترک خواهد کرد، در سخنانی به سابقه روابط ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: ایران و اتریش روابط اقتصادی خود را بیش از 150 سال پیش آغاز کرده‌اند و حدود 130 سال پیش سفارتخانه‌های دو کشور ایجاد شد. ضمن آنکه در سال 1870 امیرکبیر پزشکان و گیاه‌شناسانی را برای تدریس در دارالفنون از اتریش به ایران دعوت کرد.
 
او ادامه داد: خوشحالیم که گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران در وین انجام گرفت و بدین وسیله تحریم‌های ایران رفع شد.
 
اشتیفت با بیان اینکه سطح مناسبات تجاری دو کشور هنوز به ارقام پیش از اعمال تحریم‌ها نرسیده است، گفت: این مراودات اکنون در حال رشد است و صادرات اتریش به ایران در ژانویه سال جاری 196 درصد رشد نشان می‌دهد و صادرات ایران به اتریش نیز در همین حد افزایش یافته است. این امیدواری وجود دارد که ارزش مراودات تجاری طی سال‌های آینده به 800 میلیون یورو برسد.
 
او به مراودات فرهنگی ایران و اتریش نیز اشاره کرد و گفت: حجم گردشگران ایران رو به افزایش است و در این زمینه ایران به دانش بیشتری در حوزه گردشگری نیاز دارد. چنانکه اکنون کمبود راهنمایان تور در ایران احساس می‌شود. حال آنکه موسسه آموزشی گردشگری اتاق وین می‌تواند برای رفع این مساله با ایران همکاری کند.
 
سفیر اتریش در ایران، از سفر قریب‌الوقوع وزیر دارایی و مقامات بانکی اتریش به ایران برای تسهیل روابط بانکی دو کشور خبر داد.
 
 رییس اتاق وین همچنین وعده داد، تسهیل صدور روادید برای ایرانیان را نیز مورد پیگیری قرار دهد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:اتریش، ایران، بانک
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *