RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

معاون ارزی بانک مرکزی خبر داد

افتتاح بیش از ۶۰۰ حساب بانکی خارجی

ارمغان جوادنیا
۹:۶ - ۱۳۹۶/۲/۱۸کد خبر: 196780
ایستانیوز:معاون ارزی بانک مرکزی خبر داده که بعد از برجام گشایش‌های قابل توجهی در روابط بانکی بین‌المللی ایجاد شده است و حساب‌هایی که تاکنون با خارجی‌ها باز شده از مرز ۶۰۰ گذشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،انتقادهای برجامی با نزدیک شدن به دوازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است به‌گونه‌ای که منتقدان، همچنان تاکید دارند که برجام هیچ دستاوردی برای اقتصاد کشور نداشته است.
مدافعان اما تاکید دارند که همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی با برجام لغو شده و تمامی وجوه ارزی مسدود شده نزد بانک‌های مختلف دنیا آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است. مدافعان برجام همچنین معتقدند که بعد از اجرای برجام روابط بانکی با کشورهای خارجی توسعه و گسترش یافته و کشورهای خارجی یکی پس از دیگری برای مذاکره با بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بانکی پای میز مذاکره نشسته‌اند و قراردادهایی را هم امضا کرده‌اند. حتی بانک‌های ایرانی بار دیگر روابط کارگزاری خود را با بانک‌های خارجی معتبر برقرار کرده‌اند و تعداد روابط کارگزاری بانک‌های ایرانی که در دوران تحریم‌ها به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته بود، به تدریج به سطح مطلوب بازگشته است. ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی در پاسخ به منتقدان گفته است که تمام تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های بانکی با اجرای برجام لغو شده است. حالا هم غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی نیز خبر داده که بعد از برجام گشایش‌های قابل توجهی در روابط بانکی بین‌المللی ایجاد شده است و حساب‌هایی که تاکنون با خارجی‌ها باز شده از مرز 600 گذشته است. او در گفت‌وگویی کوتاه با «فرهیختگان» با مثبت خواندن تاثیرات مثبت برجام توضیح داده که پس از برجام تحولات زیادی در روابط بانکی ما با کشورهای خارجی رخ داده و روابط بانکی با این کشورها به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است.
 
به اعتقاد شما بعد از اجرای برجام چه تحولاتی در سیستم بانکی کشور رخ داده و روابط بانکی ایران در مقایسه با قبل از برجام، چه تغییراتی داشته است؟
روابط بانکی ایران با کشورهای دیگر در مقایسه با قبل از اجرای برجام فرق زیادی داشته است؛ به‌عنوان مثال قبل از اجرای برجام تنها یک بانک در دنیا بود که با ما همکاری داشت اما اکنون با بانک‌های زیادی در ارتباط هستیم. قبل از اینکه برجام عملیاتی شود، می‌گفتیم هر کسی بتواند تخصیصی برای آن بانک بگیرد، ارز مربوطه هم گرفته می‌شود اما حالا دیگر این‌طور نیست و ما دیگر وابسته به یک بانک نیستیم.
 
آیا این تغییرات توانسته روابط بانکی ما را با بانک‌های خارجی بهبود بخشد؟
بعد از اجرای برجام وضعیت متفاوتی بر سیستم بانکی حاکم شده است تا جایی که به سرعت توانستیم اعتماد طرف‌های خارجی را به خود جلب کنیم و بخش اعظم تجارت خود را در کانال اعتبارات اسنادی انجام دهیم. همچنین دیگر نیازی نیست تنها با یک بانک ارتباط برقرار کنیم. این به معنای این است که روابط بانکی ما با دنیا توسعه و گسترش پیدا کرده و دیگر وابسته به یک بانک نیستیم. علاوه‌براین روابط کارگذاری ما بسیار متنوع شده و با قاطعیت می‌توان گفت که روابط کارگذاری و بانکی ما با دنیا بهبود یافته است.
 
شما سال گذشته در جلسه مشترک بانک‌های ایرانی و افغانستانی گفته بودید که در هفت ماهه ابتدای سال 95 بانک‌های ما 17 میلیارد دلار ال‌سی باز کرده‌اند که 9 میلیارد دلار آن حواله و مابقی آن اعتبارات اسنادی بوده است که پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. همچنین تاکید کرده بودید که بعد از برجام با 230 بانک خارجی رابطه کارگزاری ایجاد کرده‌ایم. از آن زمان تاکنون این روابط کارگزاری چقدر افزایش یافته است؟
بعد از اجرای برجام، سیستم بانکی توانست علاوه‌بر ارتقا و تعمیق سطح روابط بانکی گذشته با بانک‌های کشورهایی چون هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، روسیه و ترکیه، در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، اتریش، هلند، سوئیس حساب‌های کارگزاری افتتاح کند. واقعیت این است حساب‌هایی که تاکنون باز شده از مرز 600 گذشته است.
 
اخیرا چهارمین همایش تجاری بانکی ایران و اروپا با حضور بزرگان بانکی کشورهای خارجی در تهران برگزار شد. به نظر شما برگزاری این همایش چقدر توانست روابط بانکی و تجاری ایران با اروپایی‌ها را توسعه و گسترش دهد؟
قطعا برگزاری این همایش‌ اقدام مثبتی بود چراکه هر چقدر بیشتر بتوانیم با شرکای خارجی تعامل بیشتری داشته باشیم، همکاری‌های ما نیز با آنان گسترش و توسعه بیشتری خواهد یافت. این موضوع در بهبود روابط ما با اروپایی‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت و در این اصلا شکی نیست.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *