RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

رواج ابزار مالی اسلامی در کشورهای غربی

۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۲/۲کد خبر: 195754
ایستانیوز:مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به حضور کشورهای اروپایی در نهمین دوره آموزشی بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت : بسیاری از کشورهای غیر اسلامی از جمله امریکا و انگلیس، اوراق اسلامی را تبلیغ و مبادله می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)؛ یاسر فلاح در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به همکاری بانک توسعه اسلامی در خصوص برگزاری نهمین دوره آموزشی بین المللی بازار سرمایه اسلامی (هفته پیش برگزار شد) گفت: کشورهایی که در زمینه بازار سرمایه اسلامی و طراحی ابزارهای نوین مالی منطبق با شریعت فعال هستند، در این دوره‌ها شرکت کردند و آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه به مشارکت گذاشتند.
وی با اعلام اینکه این دوره‌ها بر مبنای فقه پویا و مسائل شرعی است، ادامه داد:
بازار سرمایه ایران، اسلامی‌ترین بخش اقتصاد در کشور است و گروهی از فق‌ها تمامی مصوبات و ابزارهایی را که در بازار سرمایه ایران طراحی می‌شود با اصول شرعی و فقهی تطبیق می‌دهند و در صورت عدم ایراد، به سازمان بورس ابلاغ می‌کنند.
فلاح، کمیته فقهی سازمان بورس را با حضور ۵ فقیه یاداور شد و افزود: تا کنون تمامی ابزارهای اسلامی ایجاد شده در بازارهای سرمایه از جمله اوراق مختلف، با مسائل شرعی منطبق بوده است و سرمایه گذارانی که قصد تطبیق فعالیت‌های اقتصادی با اصول شرعی را دارند، با فراغ بال از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند.
مشاور سازمان بورس بهره مندی از تجربیات دیگر کشور‌ها در این دوره آموزشی را متذکر شد و افزود: این مسئله در ادوار گذشته منجر به اشتراک و انتقال تجربیات کشور‌ها شده است و امروز بسیاری کشورهای غیر اسلامی از جمله امریکا و انگلیس، اوراق اسلامی را تبلیغ و رواج کرده و حتی اقدام به مبادله آن می‌کنند.
فلاح با بیان اینکه ۳۳ اندیشمند، محقق و کارشناس و مسئول بورس ۱۸ کشور در این دوره حاضر بودند، گفت: نماینده نهاد ناظر بر بازار بانک آلمان نیز در این دوره شرکت می‌کند؛ همچنین اوراق صکوک در این کشور منتشر می‌شود یا کشور مالزی در زمینه دانش مالی اسلامی اقدامات مثبتی انجام می‌دهد و دیگر کشور‌ها از جمله سوریه، عراق و آذربایجان در این مراسم حضور یافتند؛ بنابراین گزارش توسعه ابزار مالی اسلامی؛ الزام‌های ورود به دالان‌های مالی جهان است.
توسعه ابزار مالی اسلامی از مسیرهای هموارتر و ارزشمند برای حضور پایدار ایران
و ورود به دالان‌های مالی جهان است.
با این رویکرد‌ها، کشورمان می‌تواند به راهبر جهانی توسعه ابزار مالی و حسابداری اسلامی تبدیل شود.
حسابداری اسلامی هم نیاز جدی بازار‌های ملی و سرمایه اسلامی است. این نوع حسابداری از سال ۱۹۷۰ به صورت علمی مطرح شده است و با توسعه شفافیت و مفاهیم اخلاقی به تقویت زیربنایی بازار مالی و سرمایه اسلامی کمک می‌کند.
حسابداری اسلامی نوین در مقابل حسابداری مرسوم قرار دارد و توسعه اقتصاد اسلامی و حسابداری اسلامی، تدوین چارچوب نظری، تنظیم اصول و قواعد مورد قبول، نشر مبانی حسابداری اسلامی ازطرق مختلف، ایجاد ساختارهای رسمی و تربیت نیروی انسانی، آموزش نظری مبانی حسابداری اسلامی و آموزش نحوه عمل‌های حسابداری مبتنی برمعارف اسلامی می‌تواند دورنمای مناسبی را برای این شیوه حسابداری بر پایه واقعیت‌های دین اسلام ترسیم کند.
حسابداری اسلامی همراه نظام اقتصادی اسلامی و ناشی ازاموزه‌های قران کریم است که نشان می‌دهد چگونه یک کسب و کار را در راه مباح و جایز توسعه دهیم و کنتر ل. کنیم.
همزمان با پیشرفت فرهنگ اسلامی، نظام اقتصادی اسلامی و تمام فعالیت­های آن نیز گسترش یافت و توسعه و بسط تجارت در داخل و خارج از جهان اسلام موجب ارتقا و بهبود سازوکار حسابداری مورد پذیرش در رابطه با وجه نقد، کالاهای دریافتی و توزیع شده است و این موضوع با معرفی زکات در سال ۶۲۴ میلادی از اهمیت بیشتری برخوردار شد و نیاز به نگهداری حساب­‌ها را به منظور محاسبه و پرداخت زکات ضروری کرد.
برنامه ششم توسعه مهمترین بستر علمی و کاربردی این رویکرد‌ها می‌تواند باشد و باید بر اساس اموزه‌های اقتصاد ایرانی و اسلامی و هم سنجی با اقتصاد مقاومتی
پیشرفت کند.
به هر حال نظام اقتصادی ایران قرار نیست فله‌ای شود و با تکیه بر الگوهای ناکارامد و باطل شده غربی‌ها و فقط بر اساس توصیه‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اداره گردد.
اقتصاد ایران از نظر منابع شایسته‌ی برترین سطوح منطقه‌ای و جهانی است و باید از نظر دانش و مدیریت مالی و حسابداری هم به این سطح برسد تا تمام مزیت‌های منابع محور و سخت در سرزمین ایران با نرم‌ترین فناوری‌ها و مزیت‌ها که بخش مهمی از ان‌ها را دانش بومی اقتصاد تشکیل می‌شد ترکیب شود.
ترکیب بهینه این موارد حتما توسعه یافتگی اقتصاد ایران را تضمین خواهد کرد، اما باید ابتدا تعاریف و مفاهیم و ابزار سیاستی و اجرایی و کاربردی را شناسایی کنیم و سپس ان‌ها را در مکان‌های مناسب و در زمان‌های مطلوب و با سرعت اثربخش بکار بگیریم.
در ان صورت می‌توان به اثربخشی برنامه‌های توسعه از جمله برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی با تمام هیکل، امیدوار بود در غیر اینصورت باید همچنان در سراب توسعه به انتظار بنشینیم.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *