RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

بخش خصوصی بهره وری معدن را افزایش می دهد

۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۲/۲کد خبر: 195735
ایستانیوز:مهندس نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با تاکید بر اهمیت توسعه معادن کشور با حفظ شاخص های زیست محیطی گفت : طی سال های اخیر اقدامات قابل توجهی از سوی فعالان بخش معدن برای ارتقاء عملکرد و رشد تولید برداشته شده است اما هنوز کافی نیست چرا که این بخش از صنعت کشور قابلیت ها و ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارد که به اعتقاد من ظرفیت محقق شدن آن در بخش خصوصی وجود دارد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نوریان با اشاره به نقش دولت و مجلس در تقویت بخش معدن یادآوری کرد : این بخش از صنعت کشور نیازمند  وضع قوانین حمایتی از سوی مجلس محترم  و ایجاد تسهیلات تشویقی از سوی دولت، برای تشویق بخش خصوصی بمنظور سرمایه گذاری است .
وی افزود: موانعی در این بخش وجود دارد که برطرف کردن آنها نیازمند عزم جدی همه دست اندرکاران و مسئولان کشور است و می تواند راهگشای ورود سرمایه گذاران در این بخش اقتصادی باشد .
مهندس نوریان گفت: با حل و فصل شدن مناقشه گروه 5+1  بر سر برنامه هسته ای ایران و بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد کشور، در سال 95 شاهد رشد 26 درصدی تولید کنسانتره سنگ آهن  عمدتاً در شرکتهای  بزرگ سنگ آهنی خصوصی چون گلگهر و چادرملو بودیم، بطوریکه طی سال گذشته بیش از 32 میلیون کنسانتره تولید شده در حالیکه این میزان در سال 94
25 میلیون و 800 هزار تن بود است .
مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: این شرکت با ترسیم دور نمای توسعه بخش خود توانست در سال گذشته سرمایه خود را از 17 هزار و 100میلیارد ریال به 28هزارو 215 میلیارد ریال افزایش دهد و این در حالی است که 4 سال قبل کل سرمایه چادرملو 12 هزار میلیارد ریال بوده است .
نوریان  تصریح کرد : با وجود مشکلات اقتصادی چند سال اخیر چادرملو موفق شد هر چند با تاخیر اما طرح های خود را اجرا و بخش از آن ها را به مرحله بهره برداری برساند . طرح هایی چون کارخانه فولاد چادرملو و احیاء مستقیم .
وی افزود: پروژه ( فولاد چادرملو) با ظرفیت تولید سالیانه 1 میلیون تن، قابل ارتقاء تا 3/1 میلیون تن شمش فولاد ، در مجتمع صنعتی چادرملو هم اکنون به اتمام رسیده وپروژه ( احیاء مستقیم ) به ظرفیت تولید سالیانه 1میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی در حال اجراست که امیدوار هستیم تا پایان  سال 1396 راه اندازی شود. برای اجرای  این دو طرح بالغ بر 18هزار و 373 میلیارد ریال سرمایه گذاری پیش بینی شده است   .
یکی دیگر از طرح های بهره برداری شده ، نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان است .
این طرح با ظرفیت تولید 500مگاوات برق ، از آبان ماه سال 1391 شروع وفازهای 1 و 2 ، گازی آن در آذر سال 1393 راه اندازی شد و در مدار شبکه سراسری برق کشور قرار گرفت و فاز 3 آن ، شامل واحد بخار در سال (1395) راه اندازی شده و هم اکنون مورد بهره برداری کامل قرار گرفته است. برای اجرای این طرح هم مبلغ 13 هزارو 698 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
 
طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان هم از سال گذشته آغاز شده  و همچنان ادامه دارد .  با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی به 4 میلیون تن  افزایش خواهد یافت. این طرح به گونه ای است که بدون متوقف کردن خط تولید فعلی عملیات توسعه اجرا می شود و در حال حاضر به ظرفیت 3 میلیون و 648 هزار تن رسیده و انتظار داریم تا پایان نیمه اول سال جاری به ظرفیت کامل 4 میلیون تن برسیم .
برای اجرای این طرح هم 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری شده است.
 
وی همچنین گفت :  با توجه به نیاز آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد و محدودیتهای شدید منطقه ای در تأمین آب مورد نیاز ، در قالب قرارداد فی مابین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و سازمان آب  و فاضلاب استان یزد  تفاهم شد که چادرملو شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تأسیسات تصفیۀ فاضلاب را اجرا کند و در قبال آن استفاده از پسآب آن به مدت حداقل 30 سال به شرکت واگذار شود. این قرارداد در نوع خود ، اوّلین قرارداد عملیاتی از این بابت بوده .
کـل سـرمایه گذاری این طرح  1 میلیـارد و 939 میلیون ریال است و پیش بینی شده است در سه ماهه اول سال 1396به بهره برداری برسد .
مهندس نوریان افزود: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همچنین  با هدف افزایش بهره وری و توسعه فعالیت ها برای ارزش آفرینی،  در بسیاری از طرح های صنعتی و زیر بنایی مشارکت فعال داشته از جمله طرح آهن و فولاد سرمد ابرکوه :
اجرای این طرح با ظرفیت تولید سالیانه 600 هزار تن فولاد خام و 500 هزار تن محصولات نورد، با سرمایه گذاری 1 هزارو و 939 میلیارد ریال از آذر ماه 91 آغاز شده که بخش نورد این مجموعه، بهمن ماه سال 1395 راه اندازی گردید و بخش فولاد در پایان سال 1397 آماده بهره برداری خواهد شد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به میزان 65% در این پروژه سرمایه گذاری کرده است .
همچنین چادرملو یکی ازشرکت های بزرگی است که در طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور به میزان 22% مشارکت دارد .
این پروژه از بندرعباس تا یزد و در ۳ فاز اجرایی می‌شود که فاز اوّل آن خط انتقال آب به طول ۲۹۲ کیلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر سیرجان، فاز دوّم از گل‌گهر تا مس سرچشمه در رفسنجان به طول ۱۳۶ کیلومتر و فاز سوّم از مس سرچشمه تا معدن سنگ‌آهن چادرملوی یزد به طول ۳۰۷ کیلومتر است. سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 6 هزار و400 میلیارد ریال است،
در مرحلۀ اوّل، ۱۵۰میلیون مترمکعب شیرین‌سازی آب در دستور کار قرار دارد که مقرر شده ۱۱۰میلیون مترمکعب آن به استان‌های کرمان و یزد منتقل شود.
 
مدیر عامل شرکت چادرملو همچنین گفت :  چادرملو در سهام شرکت آهن و فولاد ارفع به میزان 39% ، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان معادل 30% شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29% ، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس به میزان 20% ، شرکت تأمین سرمایه امید معادل 17% ، شرکت نوین الکترود اردکان به میزان 17% ، شرکت توسعه آهن و فولادگل گهر معادل 10% و ... مشارکت نموده است.
نوریان با اشاره به سرمایه گذاری 44 هزار و 550 میلیارد ریالی این شرکت برای اجرای طرح های توسعه خود گفت :
 با اجرای این طرح ها، این شرک  برای 7  هزار نفر به طور مستقیم و 35  هزار نفر غیر مستقیم و در مجموع برای 42 هزار نفر اشتغالزایی کرده است .
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد طرح ها و برنامه های آینده این شرکت افزود : در دورنمای 5 ساله چادرملو چند طرح برنامه ریزی شده است . از جمله این طرح ها : احداث دو واحد نورد میلگرد با ظرفیت 2/1 میلیون تن در سال و احداث کارخانۀ گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال در دست مطالعه می باشد.
نوریان همچنین ضمن تاکید بر ضرورت واقعی شدن قیمت سنگ آهن که در حال حاضر تقریباً  با 50% قیمت جهانی در اختیار صنایع فولادی قرار می گیرد خواستار ایجاد تسهیلات صادرات مطابق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید  برای مازاد سنگ آهن تولید معادن داخلی شد .

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *