RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

رییس سازمان بورس مطرح کرد؛بسته بودن نمادها عادی است

سهامداران به شایعات توجه نکنند

۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱/۲۷کد خبر: 195325
ایستانیوز:رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران توصیه کرد به جای شایعات به تحلیل‌ها بیشتر تکیه کنند و به جای خرید تک سهم به سبد سهامشان تنوع دهند و به جای اینکه برخی سرمایه‌گذاری‌های خارج از بازار سرمایه داشته باشند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را بخرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)؛ شاپور محمدی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما به بررسی چالش های روبروی بازار سرمایه (بورس) پرداخت و گفت:‌ انتشار اوراق مشارکت کوتاه مدت از ضعف های اقتصاد کشور است.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افتتاح نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، این نمایشگاه را بسیار بزرگی دانست که در  آن بیش از ۳۰۰ شرکت در حوزه های مختلف بورس، بانک و بیمه حضور داشتند.
 
وی گفت: در این نمایشگاه ۱۰ بانک، ۱۶ شرکت بیمه، ۵۰ صندوق سرمایه گذاری مشترک، ۱۷ شرکت کارگزاری و همچنین مابقی از شرکت های تولیدی، شرکت های دانش بنیان، شرکت های تأمین سرمایه و سایر شرکت های تولیدی که در تابلوی بورس لیست شده اند حضور داشتند.
 
محمدی با اشاره به اینکه سابقه بازار سرمایه در ایران نسبت به بازار پولی کمتر است، گفت: در برخی از کشورها سهم بازار پولی بیشتر از آن چیزی است که در کشور ما هم اکنون رقم می خورد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر بازار سرمایه در کشور رشد خوبی داشته و باید برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش بیشتری صورت گیرد، گفت: بازار سرمایه باید از تولید داخلی و سهم مالی سهم خود را بیشتر کند.
 
وی درباره این سؤال که اقتصاد باید "بازارپایه" باشد یا "بانک پایه"؟ افزود: به نظر من هر کدام از این دو که بتوانند ارزانتر تأمین مالی را انجام دهند بهتر است و نمی شود گفت به اجبار یک اقتصادی را بازارپایه درنظر گرفت یا بانک پایه و این موضوع در تمام دنیا در قالب نرخ تأمین مالی جواب داده است.
 
محمدی گفت: اینکه گفته می شود حتماً ما باید بازار پایگی را نفی کنیم و بانک پایگی را تبلیغ کنیم این شاید نگاهی باشد که باید تعدیل شود و البته بازجایگاه بازار سرمایه باید تقویت شود.
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۶۰۰ شرکت در بازار سرمایه فعالند، گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید فرهنگ سازی صورت گیرد.
 
وی مجموع تأمین مالی کوتاه مدت و بلندمدت در بازار سرمایه اعم از افزایش سرمایه شرکت ها و ورود شرکت های جدید به بورس و تأمین مالی از طریق پیش فروش کالا و اوراق و صندوق های مشترک سرمایه گذاری را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد البته این مبلغ نسبت به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی که پرداخت کرده چیزی حدود ۲۵ درصد است.
 
محمدی گفت: اینکه این پتانسیل وجود دارد و می تواند در آینده کمک کند به تأمین مالی بخش تولید امکانپذیر است و ما در آینده شاهد افزایش تأمین مالی ها از طریق بازار سرمایه برای شرکت های بزرگ خواهیم بود.
 
وی همچنین انتشار اوراق کوتاه مدت را یکی از چالش های سرمایه گذاری خواند و افزود: در قانون، اسناد خزانه ی سه ساله پیش بینی شده شاید دولت به خاطر سنواتی بودن بودجه اقدام به انتشار اسناد یک ساله می کند ولی اخیراً دولت اوراقی که دو ساله یا سه ساله بوده را نیز منتشر کرد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما اوراق مشارکت پنج ساله نیز داریم و اینکه این امکان به وجود آید که اوراق مشارکت بلند مدت هم منتشر شود وجود دارد.
 
 
 
محمدی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی صحیح در امر سرمایه گذاری به نقش رسانه ملی، روزنامه ها، رسانه های دیجیتال و همچنین دانشگاه ها و برگزاری دوره های خاص در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک برنامه مناسبی در سازمان بورس برای این امر تنظیم شده است.
 
وی افزود: این برنامه کمک بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله اوراق، سهام کمک خواهد کرد.
 
محمدی با اشاره به برخی روش های آموزش خرید و فروش سهام از سوی برخی کشورها در قالب گیم ها گفت: حتماً لازم است در این زمینه این روش ها برای آگاهی بیشتر مردم از بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صورت بگیرد.
 
وی افزود: به نظر ما، برای فرهنگ سازی کم کار کرده ایم و ان شاء الله بتوانیم در سال جاری و سال آینده در زمینه فرهنگ سازی بر روی بازار سرمایه کار بیشتری انجام دهیم.
 
محمدی گفت: بازده بازار سرمایه در افق های سه ساله و پنج ساله از تمام بازارهای مالی بیشتر بوده است. بازار سهام همانگونه که در تأمین مالی، بلندمدت تلقی می شود در سرمایه گذاری نیز باید به آن بلندمدت نگاه کرد.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر سرمایه گذاران، افق سرمایه گذاری را درست و متنوع انتخاب و در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری انجام دهند قطعاً موفق خواهند شد.
 
 
 
وی با پیش بینی اینکه بازار سرمایه امسال پرظرفیت و چشم انداز آن روشن است، افزود:‌ افق بازار سرمایه لزوما چند ماهه نیست و می تواند گسترده تر باشد.
 
محمدی ابراز امیدواری کرد: امسال با تکمیل ابزارهای مالی اسلامی، افزایش وسعت معاملات در چارچوب ابزارهای کلاسیک مانند اختیار خرید، تقویت سامانه معاملات، حذف محدودیت ها و افزایش نقد شوندگی شاهد رونق بازار سرمایه باشیم.
 
وی به سهامداران توصیه کرد به جای شایعات به تحلیل ها بیشتر تکیه کنند به جای خرید تک سهم به سبد سهامشان تنوع دهند و و بجای اینکه برخی سرمایه گذاری های خارج از بازار سرمایه داشته باشند، صندوق های سرمایه گذاری در سهام را بخرند.
 
رئیس سازمان بورس همچنین در پاسخ به پرسشی درباره موضوع نقد شوندگی در بازار سرمایه گفت: گاهی گفته می شود که سازمان بورس نمادها را می بندد یا باز می کند؛ در حالیکه دستورالعمل هایی وجود دارد که طبق آن وقتی اطلاعات از سوی مدیران شرکت ها ارائه نشود نمادی که به هر علت با اعلام شرکت ها یا به علت برگزاری مجمع شرکت ها بسته شده ممکن است بسته بماند.
 
وی تعداد نمادهای بسته شده شرکت ها در بورس را در مقطعی هفتاد نماد دانست که اکنون به سی و اندی نماد در بورس تهران کاهش یافته است.
 
محمدی در عین حال گفت: البته بسته بودن این تعداد نماد شرکت در بورس عادی است و ما نمادی که بیش از ۱۰ روز بسته بماند جدی تلقی می کنیم زیرا شرکت های به علت رویدادهای سالانه مانند برگزاری مجمع سالانه بسته و بلافاصله باز می شود.
 
وی افزود: امسال این دستورالعمل ها را حتما بازنگری خواهیم کرد و به نظر می آید وقتی حجم و تعداد معاملات بیشتر شود و نقد شوندگی افزایش یابد شفافیت هم بیشتر می شود.
 
محمدی گفت: البته جنبه دیگر این موضوع شفافیت است؛ معاملاتی که خیلی مبهم باشد و برخی شرکت ها که با پرونده دادگاهی مواجه باشند رای دادگاه برای ما قابل برآورد نیست و در چنین مواقعی ابهام بیش از آن است که بتوان نماد را باز کرد اما به محض صدور رای نماید این شرکت ها باز می شوند و مسئله حل و فصل می شود.
 
رئیس سازمان بورس اظهارداشت: تلاش ما این است که امسال به نظام تولیدی کشور در تامین مالی کمک کنیم و تلاش خواهیم کرد که محدودیت های غیر ضروری بازار سرمایه رفع شود.
 
محمدی از ایجاد سامانه رصد سازمان بورس خبر داد و گفت: قرار بر این است که نامه هایی که وارد سازمان بورس می شوند و در خواست هایی مطرح می شود از زمان ورود نامه تا زمان صدور مجوز زمانها سنجیده شوند و امیدواریم با رفع محدودیت ها، مجوزها در کوتاه ترین زمان صادر شوند.
 
وی همچنین درباره برخی گزارش نویسی های غلط در سازمان بورس گفت: حرفه حسابرسی در کشورمان سوابق طولانی دارد و گزارش های خیلی خوبی در سالهای گذشته صادر شده است.
 
محمدی افزود: ۶۰۰ شرکت در بورس، فرابورس و بازار سرمایه فعال است که برخی از آنها سالانه ۴ صورت مالی ارائه می دهند و برخی از اینها حسابرسی نمی شوند.
 
وی با اشاره به سابقه ۵۰ ساله بازار سرمایه در کشورمان گفت: سالانه بیش از هزار صورت مالی در بازار سرمایه حسابرسی می شود؛ البته در گذشته تعداد صورت های مالی کم بود اما اکنون زیاد است. 
 
رئیس سازمان بورس افزود: اینکه در این تعداد صورت مالی دو تا ده صورت مالی دارای اشکال باشد، ایراد کلی به این حرفه نیست زیرا در هر حرفه ای ممکن است حسابرسان اشتباه کنند.
 
محمدی تاکید کرد: اگر تعمد و تخلفی در حسابرسی باشد قطعا باید آن را پیگیری کرد که ما آن را پیگیری و بررسی می کنیم؛ اما اگر اشتباهی روی دهد سازمان بورس می تواند به افراد تذکر دهد که این کار را مکرر می کنیم.
 
وی گفت: در مواردی که اشتباه مکرر و سهم اشتباه بسیار بزرگ باشد آن موسسه حسابرسی از معتمد سازمان بورس حذف می شود و یا برخی صاحبان امضاء در این خصوص حذف خواهند شد.
 
رئیس سازمان بورس افزود: البته در کشورهای دیگر نیز چنین اتفاق هایی افتاده است و شرکت های بسیار بزرگی داشته ایم که گزارش های حسابرسی آنها اشکال داشته است و سبب ضرر رساندن به سهامداران شده است.
 
وی گفت: باید دانست که این اشتباه ناشی از قصور یا تقصیر است که این دو از نظر حقوقی تفاوت می کند اما به هر حال موضوع را پیگیری می کنیم و اگر تخلف باشد با آن برخورد خواهیم کرد. مدیران شرکت ها موظف اند صورت های مالی را بدرستی تنظیم کنند.
 
رئیس سازمان بورس گفت: در مواردی که شرکت ها اطلاعاتی را قبل از افشای عمومی و همسان برای همگان انتشار دهند و درز اطلاعات ایجاد شود جرم تلقی می شود و هر جا این جرایم اثبات شود هم مشمول حبس می شود و هم خسارت های وارده به سهامداران باید جبران شود.
 
محمدی میزان جرایم نقدی برای اینگونه تخلفات را دو تا ۵ برابر خسارت های وارد شده به سهامداران دانست.
 
وی گفت: البته پیشگیری از چنین تخلفاتی مستلزم امکانات لازم است همچنان که در دنیا، نهادهای ناظر بازار سرمایه به حساب‌های بانکی افراد، مکالمات تلفنی وحتی ایمیل های آنها دسترسی دارند اما سازمان بورس چنین دسترسی هایی ندارد.
 
محمدی افزود: البته ما خودمان هم ترجیح می دهیم از راهکارهای دیگری بتوانیم برای جلوگیری از افشا و درز اطلاعات جلوگیری کنیم که یکی از این موارد شبیه سازی معاملاتی است که افراد انجام می دهند.
 
رئیس سازمان بورس همچنین درباره فهم بازار سرمایه از اقتصاد مقاومتی گفت: در حوزه افزایش سرمایه، شرکت های بورس با تسریع در افزایش سرمایه می توانند تنوع سریع تر و سهل تری داشته باشند و در حوزه پذیرش شرکت های می شود گام های بزرگ تری برداشت.
 
وی از منظر انتشار اوراق به نفع بخش های خصوصی و شرکت های تولیدی نیز می توان با افزایش سهم این بخش ها به شرکت های تولیدی و بخش خصوصی وزن بیشتری داد و اوراق دولتی را محدود تر کرد. وی بر توسعه سرمایه گذاری در خصوص بیمه عمر در کشورمان تأکید کرد.
 
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس، شاپور محمدی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *