RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

حذف بروکراسی در بورس؛

ثبت شکایات بورسی آنلاین شد

۱۸:۴ - ۱۳۹۶/۱/۱۰کد خبر: 194462
ایستانیوز:برای ثبت شکایت‌های بورسی دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و اشخاص با بهره گیری از سامانه سمتا می توانند در هر زمان و مکان تنها با در اختیار داشتن اینترنت، شکایت خود را ثبت کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا) در آذر ماه ۱۳۹۴ در راستای انجام هرچه بهتر مأموریت های مذکور در ۲ بخش مجزا، متشکل از فرآیندهای الکترونیکی رسیدگی به شکایات و رسیدگی به تخلفات مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
تاریخچه رسیدگی به شکایات در سازمان بورس و اوراق بهادار
 
از جمله حقوق سرمایه گذاران در بازار سرمایه داشتن اطمینان کافی از حفظ حقوق خود در صورت سرمایه گذاری و ایجاد مشکل و اختلاف است. مدیریت پیگیری امور تخلفات در اسفند ماه سال ۱۳۸۵ در راستای پاسخگویی، پیگیری و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه فعالیت خود را آغار کرد، این دفتر، شکایات مردمی را از طریق مراجعه حضوری، فاکس و ارسال پستی دریافت و پاسخ مربوطه را از طریق پست برای شاکیان ارسال می کرد.
 
اما با توجه به ایرادات وارده به مجموعه خروجی های این دفتر، "سیستم مکانیزه پاسخگویی به شکایات" در آبان ماه ۱۳۸۷ به منظور بررسی و پاسخگویی به شکایات راه اندازی شد تا امکان ثبت، پیگیری و دریافت نتیجه به صورت الکترونیکی برای شکایت فراهم شود. با ایجاد این سامانه علاوه بر حذف یا کاهش بسیاری از هزینه‌های ایاب و ذهاب یا هزینه‌های پستی، سرعت رسیدگی به شکایات به صورت قابل توجهی افزایش یافت اما با توجه به رشد بازار سرمایه این مهم نیز پاسخگوی شکایات وارده به مجموعه بورس ایران نبود براین اساس در راستای ارتقای سیستم مذکور، بهینه کردن، ارتباط با ادارات و مدیریت های نظارتی درون و برون سازمان و اظهار نظر آنان در مورد شکایات واصله، در سال ۱۳۹۳ ارتقای سیستم و ایجاد "سامانه سمتا" در دستور کار قرار گرفت.
 
شکل‌گیری سامانه سمتا در ایران
 
براساس گفته مقامات بازار سرمایه "سمتا" یک سامانه‌ آنلاین است و برای ثبت شکایت دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و اشخاص با بهره گیری از این سامانه می توانند در هر زمان و مکان تنها با در اختیار داشتن اینترنت، شکایت خود را ثبت کنند.
 
به طوری که شاکیان با مراجعه به سامانه سمتا و یا از طریق لینک موجود در صفحه اصلی سایت سازمان بورس و اوراق بهادار، پس از طی مراحل ثبت شکایت، کد رهگیری دریافت کرده و در مراجعات بعدی به سامانه با وارد کردن کد رهگیری قادر به پیگیری شکایت خود خواهند بود. هم اکنون مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد بازاری شفاف، کارا و عاری از سوء استفاده در ۲ حوزه اصلی رسیدگی به تخلفات و شکایات حوزه بازار سرمایه در حال انجام مأموریت است.
 
مزیت های راه اندازی سامانه سمتا
 
سامانه سمتا مزیت های متعددی را به همراه دارد و حذف بروکراسی اداری یکی از مزیت های سامانه سمتا بشمار می آید. پاسخ گویی به شکایات با توجه به لزوم انجام استعلام از واحدهای نظارتی داخل و خارج سازمان و در برخی موارد استعلام از متشاکی که تماماً به صورت کاغذی و از طریق پست صورت می گرفت بنابراین بررسی یک شکایت به خودی خود بروکراسی پیچیده ای را در دل خود جای داده بود و احتیاج به صرف زمان زیادی داشت. همچنین شاکی تا زمانی که پاسخ ارسالی از طریق پست را دریافت نمی کرد از مجموعه نتیجه رسیدگیها هیچ اطلاعی نداشت و در صورت نیاز باید از طریق تلفن و یا با حضور در محل سازمان، وضعیت پرونده خود را از کارشناسان مربوطه جویا می شد. اما با تلاش های انجام گرفته در جهت رفع مشکلات یاد شده و همچنین در راستای حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران، سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا) راه اندازی و به مرحله اجرا گذاشته شد. سامانه‌ای که پس از راه اندازی آن علاوه بر افزایش سرعت رسیدگی‌ها، باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شاکیان نیز شد.
 
نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات در سامانه سمتا
 
بنابراین سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی جهت طرح شکایت نسبت به اشخاص تحت نظارت سازمان (اعم از نهادهای مالی، تشکل‌های خود انتظام و ناشران اوراق بهادار) با مراجعه به سامانه یاد شده و ثبت شکایت خویش، کد پیگیری دریافت کرده و به وسیله آن در قسمت پیگیری شکایت می‌توانند پاسخ خود را حداکثر ظرف مدت یک ماه مشاهده کند. این امکان برای اشخاص حقوقی نیز در دستور کار قرار گرفته شده است و آنان با ارائه مدارک دال بر وجود نمایندگی و بارگذاری آن در سامانه از طرف شخص حقوقی قادر به ثبت شکایت خواهند بود. حتی برای اشخاصی که به وکالت، ولایت، قیمومیت و یا هر نوع نمایندگی قانونی و قضایی، قصد طرح شکایت دارند نیز این امکان میسر شده است که با ارائه و بارگذاری مدارک دال بر ذی سمت بودن، به عنوان نماینده قانونی یا قضایی ثبت شکایت کنند.
 
بر این اساس شاکیان پس از ورود به سایت، ابتدا فرم طرح شکایت همراه با انتخاب نوع شاکی(حقیقی یا حقوقی) را دریافت و سپس اطلاعات متشاکی را وارد می کنند که بر اساس فرم های تعبیه شده در سامانه، انتخاب و در نهایت موضوع شکایت را از لیست موجود تعیین و متن شکایت خود را نیز وارد می کند. در پایان در صورتی که اسناد یا اطلاعاتی در خصوص شکایت لازم باشد؛ شاکی می تواند با بارگذاری آن در سامانه، آن اطلاعات را در اختیار سازمان جهت رسیدگی هر چه بهتر شکایت قرار دهد. پس از طی این مراحل، ضمن اختصاص کد رهگیری، شکایت به مدیریت پیگیری تخلفات ارجاع می شود.
 
لازم به ذکر است در صورت اختلاف بر سر جنبه مالی و یا احراز تخلف توسط واحدهای نظارتی داخل یا خارج از سازمان، مراتب از حیث انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات مطرح و درخصوص جنبه مالی، شاکی راهنمایی خواهد شد تا حسب مورد از طریق کمیته سازش، هیأت داوری و یا مراجع قضایی موضوع پیگیری شود.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *