RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بهبود روند جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران

۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱/۵کد خبر: ۱۹۴۳۵۲
ایستانیوز:سرمایه‌گذاری خارجی یکی از اصول اصلی در روابط اقتصاد بین‌الملل است؛ عاملی که در دوران تحریم، ایران از آن محروم بود و با لغو آن‌ها در پسابرجام شرایط برای حضور مجدد سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم شد. براین اساس وزارت اقتصاد نیز در راستای جذب هرچه بیشتر سرمایه خارجی اقدام به تدوین برنامه راهبردی کرد. بنا بر گزارش‌های دریافتی از ابتدای سال جاری بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مصوب شده است. این در حالی است که این وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی، متعهد شده بود تا پایان سال ۹۵ بالغ بر ۷میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کند که این مبلغ از میزان تعهدات این وزارتخانه فراتر رفت.
به گزارش ایسنا، وزارت اقتصاد در شصتمین روز از پروژه 100 روز 100 اقدام خود که در آن به معرفی 100 اقدام وزارت اقتصاد می‌پردازد با معرفی «بهبود روند جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران»، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارت‌خانه در گزارشی آورده است:
 
در دوره زمانی یک دی ماه 1394 تا یک دی ماه 1395 هیأت سرمایه‌گذاری خارجی 12 بار تشکیل جلسه داد که در مجموع 157 گزارش در خصوص پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی مطرح شد. درنهایت به صدور 113 مجوز سرمایه گذاری خارجی (طرح جدید) و 44 مجوز افزایش سرمایه گذاری با تغییرات در بنگاه های موجود سرمایه پذیر با امضای وزیر اقتصاد منتهی شد. با توجه به اینکه مدت زمان محدودی از تصویب شدن طرح های سرمایه گذاری مصوب می گذرد اما بیشتر این طرح ها نهایی شده است و مراحل اجرایی شدن را سپری می کند.
 
رشد تعداد طرح ها
یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سال اقتصاد مقاومتی، تعداد طرح هایی بود که در یکسال اخیر به تصویب رسید. یکی از ویژگی های این طرح ها این است که بخش های مختلف اقتصادی کشور را در بر دارد، این در حالی است که در دوره های گذشته بخش های محدودی از اقتصاد را در طرح های سرمایه گذاری مصوب داشتیم.
 
سرمایه گذاری در استان های کمتر توسعه یافته
از دیگر ویژگی های این طرح ها می توان به فعالیت کل استان های کشور اشاره کرد. این طرح ها محدود به پنج یا 6 استان بزرگ نمی شود. گزارش ها حاکی از آن است که طرح های مصوب هیات سرمایه گذاری در استان های کمتر توسعه یافته نیز اجرایی شده و سرمایه گذاری در آن ها افزایش یافته است. به طوری که می توان گفت تنوع و تمرکز زدایی در استان ها و بخش های مختلف اقتصادی رشد چشمگیری داشته است.
 
تنوع کشورهای سرمایه گذار
یکی دیگر از ویژگی های این طرح ها تنوع سرمایه گذاران خارجی است چرا که در گذشته تعداد محدودی از کشورهای اروپایی و بخش اندکی از کشورهای آسیایی در ایران سرمایه گذاری می کردند. با آنالیز و بررسی طرح های تصویب شده در هیات سرمایه گذاری اکثر کشورهای اروپایی، خواهیم دید که اکثر کشورهای اروپایی در داخل کشور سرمایه گذاری کرده اند. آمارهای اعلام ‌شده از وزارت اقتصاد در مدت زمان یاد شده حکایت از آن دارد که کشورهای مختلفی از جمله ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلیس، اتریش، بلاروس، ترکیه، چین، روسیه، سریلانکا، عراق، عمان، فرانسه، کویت، مالزی، هلند و هندوستان به ایران آمدند و سرمایه گذاری کردند. بنابراین اگر عملکرد را هم با سال های قبل مقایسه کنیم خواهیم دید که عملکرد خوبی در زمینه تنوع سرمایه گذاران خارجی بدست آمده است.
طرح های سرمایه گذاری خارجی مصوب عمدتا در بخش های تامین آب و برق و گاز، حمل و نقل و ارتباطات، خدمات، ساختمان، صنعت، کشاورزی و معدن بوده است. بر اساس گزارش ها، درحال حاضر سرمایه گذاران اروپایی و آسیایی، وجه نقد، ماشین آلات، تجهیزات و مواد اولیه را به راحتی وارد کشور می کنند.
اعتلاف بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی
نخستین تاثیر سرمایه گذاری روی زندگی مردم در بخش اشتغالزایی است، به طوری که با افزایش سرمایه‌گذاری، شغل های بیشتری ایجاد می شود و این موضوع به اقتصاد کشور کمک می‌کند.
پس از سرمایه گذاری، تولید با اشتغال رابطه مستقیم برقرار می کند و با ورود تکنولوژی و فناوری های جدید به صنعت و رونق تولید، اشتغال ارتقا می یابد. صادرات از دیگر پیامدهای افزایش سرمایه گذاری در کشور محسوب می شود. دسترسی به بازارهای بین المللی را می توان از دیگر پیامدهای افزایش سرمایه گذاری در کشوردانست. از پیامدهای رشد سرمایه گذاری در کشورمی توان به دسترسی به بازارهای بین المللی، انتقال تکنولوژی به واحدهای تولیدی، افزایش کیفیت محثولات، رشد بهره وری و از همه مهمتر به اعتلاف بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی اشاره کرد.
 
در همین زمینه احمد جمالی، از حمایت ویژه دولت یازدهم از سرمایه گذاران خارجی خبر داد و افزود: میزان سرمایه گذاری در دولت تدبیر و امید رشد چشمگیری داشته و روند پذیرش سرمایه ‌گذاران خارجی طی ماه‌های اخیر قابل توجه بوده به طوری که میزان سرمایه گذاری نسبت به دوره مشابه در سال قبل از نظر تعداد طرح و حجم سرمایه‌گذاری، غیرقابل تصور است.
به گفته وی، در سال جاری بیش از ۱۰ جلسه سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شد که به طرح‌های سرمایه گذاری رسیدگی کردند.
جمالی تاکید کرد: مصوبه های هیات سرمایه گذاری در وزارت اقتصاد و امور دارایی یکی از بزرگترین دستاوردی هایی است که می توان به آن اشاره کرد.
مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌گیری از سرمایه های خارجی را سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه گذاری خارجی است و همانطور که می دانید در چارچوب اقتصاد مقاومتی پروژه ای در وزارتخانه به نام پروژه هفت میلیارد دلاری تعریف شد که از آن میزان هدف‌گذاری تا انتهای بهمن ماه فراتر رفته‌ایم. دستیابی به این مهم نشان دهنده ظرفیت های کشور برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.
به گفته وی، فرصت بی‌ نظیری برای کشور در حوزه جذب سرمایه‌های خارجی فراهم شده و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تمامی امور پذیرش، به کارگیری و ورود سرمایه ‌گذاران را در چارچوب مقررات و قوانین کشور مدیریت خواهد کرد.
جمالی با اشاره به اینکه در گذشته روی سرمایه‌گذاران آلمان، ایتالیا و فرانسه متمرکز بودیم،تصریح کرد: امروزه علاوه بر این که کشورهای آلمان،ایتالیا،سوییس، اتریش، فرانسه و انگلیس جزو کشورهای کلیدی و اصلی ما هستند، تعداد کشورهایی که به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه دارند افزایش یافته و کشورهای دیگر اروپایی و آسیایی هم به ایران آمدند و خواهان سرمایه‌گذاری در کشورمان هستند.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:سرمایه گذاری
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *