RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

انتقاد رئیس اتاق ایران از سیاست های پولی دولت

۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲کد خبر: 193860
ایستانیوز:رئیس اتاق بازرگانی با انتقاد از بدنه سنگین دولت، گفت: این نگرانی برای بخش خصوصی وجود دارد که مسئولان با کنترل تورم، درصدد استفاده از ابزار پولی برای رونق کوتاه‌مدت اقتصاد باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز) به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، غلامحسین شافعی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: به‌طورقطع سال بسیار دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم و راه دشواری هم پیش رو داریم.  
 
وی با اشاره به سه نکته در خصوص مشکلات بخش خصوصی، افزود: قرار نگرفتن در مسیر توسعه اقتصادی عامل اصلی همه این چالش‌های کشور است و در شرایط امروز به‌جرئت می‌توان گفت که توسعه اقتصادی هم ‌ریشه حفظ و هم افزایش اقتدار و امنیت کشور است.
 
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام اینکه اگر بخواهیم یکی از مشکلات اصلی موجود در اقتصاد را شناسایی کنیم به عدم وجود سرمایه، منابع مالی و سرمایه‌گذاری می‌رسیم، افزود: اینها در حقیقت مشکل اصلی نیستند و باید یادآوری کرد که معضل اصلی امروز، عدم شناخت تقدم و تاخر در تصمیمات اتخاذشده و مفاهیم کاربردی در اقتصاد است که متاسفانه به علت دخالت گروه‌های ذی‌نفع، به وجود آمده و هنوز هم توسط آنها تبلیغ می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه به‌صراحت می‌گویم که مشکل اصلی تنها کمبود منابع نیست بلکه آنچه طی سال‌های گذشته و امروز مغفول مانده، توجه به روند تخصیص نامطلوب و نادرست منابع است، گفت: مهم‌تر از منابع مالی آنچه نبود آن به‌شدت حس می‌شود، متاسفانه اقتصادی نبودن تولید و سودآوری امور غیرمولد است.  پس به نظر می‌رسد باید بخش‌های مولد اقتصادی را که پیشرو و توسعه آفرین هستند، از بخش‌های نامولد جدا کرده و نگاه متفاوت نسبت به آنها را شکل داد؛ نظام مالی و پولی در راستای حمایت از این مسیر به کار رفته و در این مورد از نقش اثرگذار بانک‌ها غافل نماند.
 
شافعی با تاکید بر اینکه باید با دقت و نظارت از بانک‌ها در لوای برنامه بلندمدت و توسعه‌ای، بهره برد، اظهار داشت: از طرفی باید این واقعیت را دید که اقتصاد کشور ظرفیت پذیرش این‌همه بانک و موسسه مالی و اعتباری را ندارد و باید ادغام آنها را مورد توجه قرار داد. شاید یکی از علل بالا بودن بهای تمام شده پول، وجود این میزان بانک و موسسه مالی باشد.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه موضوع بعدی که باید به آن اشاره کنم، این است که بدنه سنگین دولت به یک چالش تبدیل شده و علی‌رغم کاهش بهای نفت حاضر نیست هزینه خود را کاهش دهد، گفت: به همین منظور فشار مضاعفی بر سایر بخش‌هایی که باید این هزینه را تامین کنند، وارد می‌آید.
 
وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای کشور هم مشکل‌ساز شده‌اند. این روزها شاهد مهاجرت با سرعت‌بالا از روستا و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ هستیم و همین مساله حاشیه‌نشینی را به‌سرعت افزایش داده است. یکی از علل آن توجه نکردن برنامه توسعه‌ای کشور به توسعه روستاها است زیرا توسعه باید از روستا آغاز شود.
 
شافعی با بیان اینکه توسعه پیدا کردن شهرها چیزی جز بلای جدید، گسترش حاشیه‌نشینی و حتی تهدید امنیت جامعه، دربر ندارد، افزود: نکته دیگر اینکه بخش خصوصی از سیاست‌های کاهش تورم استقبال می‌کند و از دولت بابت این اقدامات سپاسگزار است. اما درعین‌حال نگران است که مسئولان درصدد استفاده از ابزار پولی برای رونق کوتاه‌مدت اقتصاد باشند. این نگرانی وجود دارد که مجدد بدون آنکه نهال تولید کاشته شود، بخش مالی را در جامعه متورم کنیم و درنهایت خطاب به تصمیم‌گیرندگان می‌گویم که با تصمیمات عادی و قوانین مربوط به شرایط عادی، نمی‌شود وضعیت غیرعادی را تغییر داد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *