RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

از ۴ هزار کولبر ۱۰ نفر بیمه هستند

۹:۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۴کد خبر: ۱۸۹۳۶۶
ایستانیوز:به دنبال بروز حادثه برای کولبران و قربانی شدن تعدادی از آنها بر اثر سقوط بهمن، مباحث درباره این قشر زحمت‌کش که به رغم داشتن کار طاقت فرسا، درآمدی ناچیز دارند، افزایش یافته است. شاید گمان کنید کولبری به طور کلی شغلی غیر قانونی و احیانا کاذب است، اما واقعیت این است که مجوز کولبری وجود دارد و افراد شاغل در این زمینه مجاز به حمل چند قلم کالای مجاز از معابر تعیین شده هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،تا زمانی که گمان بر این باشد که کولبری شغلی غیر مجاز است، هر چند ممکن است مباحثی درباره فقر افرادی که مبادرت به این کار می‌کنند مطرح شود، اما کمتر درباره مواردی مانند خدماتی که یک کارگر باید از آنها بهره‌مند باشد سخن به میان می‌آید. شاید کمترین حقی که یک کارگر دارد این است که بیمه شود، به ویژه اگر او در شغل سختی مشغول به کار باشد که سلامت او را به خطر می‌اندازد و ممکن است در دهه‌های پایانی زندگی او را دچار مشکلاتی نظیر از کار افتادگی کند. با وجود اینکه چهار هزار کولبر رسمی در ایران داریم، تنها ۱۰ نفر از آنها بیمه هستند، یعنی اینکه شمار کولبران بیمه شده به یک درصد هم نمی‌رسد.
 
قصه غم‌انگیز کولبران
کولبران قصه غم‌انگیزی دارند؛ آنها مجبور به حمل بار‌هایی هستند که گاه دو برابر وزن خودشان است، اما کولبران در مقابل این کار شاق مزد قابل توجهی نمی‌گیرند و از حداقل‌های زندگی نیز برخوردار نیستند. به همه این موارد خطرات مختلفی را باید اضافه کرد که نمونه آن را چندی پیش با سقوط بهمن و قربانی شدن چند کولبر در مرز‌های غربی کشور دیدیم. روز گذشته مدیر بازارچه مرز تمرچین گفت: به دلیل عدم ارتقای امکانات اقتصادی مرزنشین‌ها برای اینکه از قاچاق جلوگیری شود طی مصوبه ای تدابیری اندیشیده شده است؛ بر این اساس توافقنامه‌ای بین وزارت کشور وستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ریاست جمهوری در سال ۸۶ به امضا رسید و بر طبق آن بازارچه موقتی در مرزها ایجاد شد تا افرادی که در این مرزها تردد می‌کنند شناسایی شده و به عنوان کولبر در نقطه صفر مرزی مجوز دریافت کنند. به گزارش ایلنا، اسدی عنوان کرد: بازارچه مرزی محوطه محصور در نقطه صفر مرزی است که به موجب موافقت ریاست جمهور به منظور ارتقای سطح درآمد سرانه معیشت مرزنشینان و جلوگیری از قاچاق کالا ایجاد شده است. او بیان داشت: معرفی این افراد توسط فرمانداری‌ها انجام می‌شود، یعنی این افراد ابتدا به هنگ مرزی معرفی شده و هنگ مرزی برای آنها کارت تردد صادر می‌کند که طبق آن رفت و آمد صورت می‌گیرد و بدون این کارت تردد هیچ گونه رفت و آمدی قانونی نیست. با توجه به کثرت تعداد کولبران در هنگ مرزی به آنان نوبت‌دهی می‌شود و ممکن است هفته‌ای یک بار نوبت به آنها برسد. مشکل اشتغال در این ناحیه وجود دارد و وقتی کسی بیکار باشد مجبور می‌شود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو بار بر روی کول خود حمل کند و همین مساله مشکلاتی بسیاری را به‌وجود آورده است. اسدی در رابطه با وضعیت بیمه کولبران رسمی بیان داشت: هیچ کولبری تحت بیمه نیست. تنها کاری که انجام داده ایم این است که از حدود چهار هزار کولبر که از مرز تمرچین تردد می‌کنند ۱۰ نفر بدون نام بیمه شده اند تا در صورت بروز مشکل تحت پوشش خدمات درمانی قرار گیرند؛ این درحالی است که روزانه بین ۷۰۰ تا هزار نفر از مرز تمرچین برای کولبری تردد می‌کنند و ممکن است با مشکلات جسمانی بسیاری مواجه شوند.
 
برای صدور کارت تردد کارت پایان خدمت الزامی است
اسدی در پاسخ به این سوال که آیا کولبران رسمی زیر ۱۸ سال نیز از این مرز تردد می‌کنند بیان داشت: این مساله صحت ندارد؛ چرا که برای صدور کارت تردد کارت پایان خدمت الزامی است و بدون آن نمی‌توانند کولبری کنند. این مساله ممکن است بین کولبران غیر قانونی اتفاق بیفتد. او در ادامه گفت: از ابتدای کار ناهمواری‌هایی در مرز ایران و عراق و در مسیر کولبرها وجود داشت که با ماشین آلات هموار شده است تا از مشکلات مسیر کولبران کاسته شود. تردد کولبرها بستگی به فضای کار دارد، اگر هوا سرد باشد با توجه به برودت هوا تردد کم می‌شود، چون باری که حمل می‌شود در هنگ مرزی باید به طور کامل بازرسی شده و همین مساله زمانبر است. در فصل زمستان از۶۰۰ تا هزار کولبر را بررسی کرده و به آنها مجوز ورود می‌دهیم.به نوشته آرمان،مدیر بازارچه مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر در رابطه با کولبرهایی که در هفته‌های گذشته جان خود را از دست داده اند بیان داشت: کولبرهایی که در هفته‌های گذشته جان خود را از دست داده اند رسمی نبودند. اسدی درباره کالاهای مجاز که با کولبری وارد می‌شود بیان داشت: ۶۴ قلم کالا در لیست کالای مجاز کولبری است و ممکن است در برخی فصول کم یا زیاد شود در حال حاضر از مرز تمرچین مواد غذایی وارد نمی‌شود. خشکبار هم در سال‌های گذشته وارد می‌شد، اما در سال جاری ممنوع است. او در واکنش به طرح این موضوع که در پیرانشهر همه مجوز‌ها تنها به اسم کیانی و شرکا صادر می‌شود و کولبران نمی‌دانند آنها چه کسانی هستند بیان داشت: حساب بانکی کیانی و شرکا در واقع همان حساب هنگ مرزی و فرمانداری و کاملا قانونی است.اسدی در پاسخ به این پرسش که این درآمد در کجا هزینه می‌شود بیان داشت: عوارضی که از صاحبان کالا دریافت می‌شود ۴۰ درصد به نام فرمانداری و ۶۰ درصد به نام هنگ مرزی است که بعدها با مجوز هزینه می‌شود. این نوع درآمد زایی با مجوز بالاترین مقام مسئول قابل هزینه است.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *