RSS
امروز پنج شنبه ، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

۵ شرط اجرای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه

نقش بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

رویداد عیدانه صنعت بیمه برگزار شد

سقف مهربانی در بانک ملی بلند است

سقف تراکنش خرید افزایش یافت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان

ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تمدید شد

طلا وارد کانال جدید شد

نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید، ویژه است

آگهی عرضه بلوک ۴۹.۸ درصدی سهام «ونیکی» بالاخره منتشر شد

بانک تجارت ۴۹.۸درصد "ونیکی" را می فروشد

۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱کد خبر: 189072
ایستانیوز:آگهی واگذاری بلوک ۴۹.۸ درصدی سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران به قمیت پایه هر سهم ۴۲۵۳ ریال در آستانه شامگاه آخرین روز بهمن ماه امسال بر روی سایت بورس تهران منتشر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، بانک تجارت تا دو هفته دیگر یعنی روز شنبه 14 اسفند ماه تعداد 3 میلیارد و 486 میلیون و 129 هزار و 904 سهم معادل 49.8 درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را با شرایط یکجا و یا اقساطی در بازار اول بورس تهران روانه میز فروش می‌کند.
 
کارگزار عرضه کننده این دارایی شرکت کارگزاری بانک تجارت عنوان شده و حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی معامله به ارزش 105 میلیارد تومان نیز طی 9 روز کاری پس از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت خواهد بود.
 
کارگزاران خریداران اما در صورتی مجاز به وارد کردن سفارش خود به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را بطور نقدی و یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز و یا به این شرکت ارایه کنند.
 
به گزارش فارس با توجه به ارزش خالص دارایی‌های 290 تومانی به ازای هر سهم «ونیکی» در نگاه اول قیمت پایه پیشنهادی بانک تجارت برای واگذاری بلوک مدیریتی سرمایه گذاری ملی ایران شاید بالاترین پیشنهاد ممکن و قیمتی ارزنده برای بانک تجارت باشد، اما با نگاهی به نحوه پرداخت ثمن معامله در بند سوم شرایط قابل واگذاری شرایط به طور کلی تغییر می‌کند.
 
در بند سوم شرایط واگذاری  و در زمینه پرداخت ثمن معامله عنوان شده که انتقال معادل مبلغ 1.050 میلیارد ریال سهام از بین سهام اعلام شده به عنوان 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال 95 که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده دو سال گذشته تا کنون زیان‌ده نباشد، بر اساس قوانین و مقررات سازمان  بورس اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار تهران حداکثر با قیمت زمان قطعیت معامله، یک ماه پس از انجام معامله به فروشنده است.
 
 در تبصره گنجانده شده برای این بند آمده که خریدار موظف است به میزان 1.050 میلیارد ریال ضمانت‌نامه بانکی و یا سپرده مسدود شده از یکی از بانک های تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نفع فروشنده 24 ساعت قبل از قطعیت معامله تسلیم نماید که پس از انتقال سهام به فروشنده آزاد خواهد شد. در صورت عدم انتقال سهام در مهلت مقرر ضمانتنامه بانکی و یا سپرده مسدود شده به نفع بانک ضبط خواهد شد.
 
مابقی در 5 قسط مساوی با فواصل یکساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران است.
 
در بند 4 اما به وضوع اعلام شده که خریدار موظف است مبلغ 1.537.078.622.340 ریال مطالبات سود سهام شرکت بانک تجارت از شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 95.9.30شرکت، طی 3 قسط با فواصل یک ساله با سود سالانه 15 درصد که سر رسید اولین قسط 6 ماه پس از قطعیت معامله است، پرداخت نماید. در این صورت مطالبات بانک به خریدار منتقل خواهد شد.
 
 آنچه در این شرایط عنوان شده اینکه خریدار این دارایی ایتدا با پرداخت 105 میلیارد تومان پول نقد و همچنین وثیقه 105 میلیارد تومان سهام شرکت های بورسی 50 شرکت برتر از جمله هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان می‌تواند این معامله را قطعی نماید.
 
با توجه به سهم سه درصدی سایپا و 4 درصدی ایران خودرو در سبد اداریی های "ونیکی" و جذابیت تیک آور سهام خودرویی ها از سوی گروه قطعه سازی کروز می توان انتظار داشت که حتی 15 درصد از ارزش معامله نیز از محل وثیقه گذاری املاکی همچون ملک بافتکار در گروه بهمن تسویه و مابقی مبلغ معامله نیز بطور اقساطی پرداخت شود.
 
 تعیین قیمت پایه 425 تومانی با محاسبه نرخ سود 15 درصدی در اقساط 5 ساله و ترکیب 105 میلیارد تومان پول نقد و 105 میلیارد تومان سهام برتر جزو سبد 50 شرکت برتر بورس تعیین شده با این تفاوت که با توجه به بند 4 شرایط واگذاری مبالغ 153 میلیارد تومان به عنوان مطالبات سود سهام بانک تجارت از "ونیکی" بر روی قیمت پایه عنوان شده محاسبه شده است.
 
این در حالی است که مطالبات سود مجامع سنواتی را نمی توان بر روی قیمت سهم تعیین کرد، ضمن اینکه نرخ سود 5 ساله آتی نیز در قیمت عنوان شده تعیین شده است.
 
این موضوع برای بانک تجارت که همچنان با زیان برآوردی در بودجه سال آینده دست و پنجه نرم  می کند شاید از محل واگذاری این دارایی به قیمت پر شائبه 425 تومانی و نیز از محل اعطای تسهیلات سود قابل توجهی شناسایی کند، اما  در صورت جدا کردن این مطالبات در دفاتر تنها قیمت 240 تومانی برای "ونیکی " بدست می آید.
 
در عین حال در صورت قطعی شدن این معامله برای حجم و ارزش معاملات بورس تهران در روزهای پایانی سال نیز می‌تواند قابل تامل باشد.
 
در این زمینه به نظرمی‌رسد ورود نهاد های نظارتی و جلوگیری از معاملات پر شائبه در بورس ضروری است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:ونیکی، بانک تجارت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *