RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

دلایل ناکامی سیاست‌های پولی دو سال اخیر

۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱کد خبر: 189070
ایستانیوز:معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت این بانک تلاش کرد در سال‌های ۹۲ و ۹۳ پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند که این اتفاق هم افتاد اما در سال ۹۴ و ۹۵ شرایط تغییر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،پیمان قربانی  که گفت با توجه به اینکه رشد پایه پولی در سه سال و چهار ماه گذشته 15.5 درصد بیشتر از دوره مشابه قبل (ابتدای 89 تا شهریور 92) و رشد نقدینگی تقریبا برابر با آن دوره بوده است و با لحاظ اینکه تاکید اساسی بانک مرکزی و دولت کنترل این متغیرهای پولی بوده، به نظر شما سیاست‌های بانک مرکزی به شکست نیانجامیده است، اظهارداشت: عملکرد بانک مرکزی را متغیرهای نهایی مانند تورم و ثبات بازار ارز نشان می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه هم‌اکنون تورم تک رقمی و بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است، افزود: در این مقایسه‌ها باید شرایط پیرامونی اقتصاد را در نظر بگیریم زیرا رشد نقدینگی در دوره قبل به دلیل سیاست تامین مالی مسکن مهر بود و تامین مالی به طور کامل برای این طرح تمرکز شده بود.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در آن دوره مجبور شد برای کاهش اثرات مخرب این تامین مالی سکه بفروشد و که این کار بخشی از نقدینگی مورد نیاز بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را از دست آنها خارج می‌کرد اما بانک مرکزی در این دوره چنین اقداماتی انجام نداد.
 
قربانی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد و مشکلات تامین مالی، اظهارداشت: دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با محدودیت مواجه شده بود و از طرف دیگر به دلیل مشکل تنگنای مالی، بانک‌ها به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی روی آوردند.
 
وی تاکید کرد: در مجموع بانک مرکزی سعی کرد در سال‌های 92 و 93 پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند که این اتفاق هم افتاد اما در سال 94 و 95 شرایط تغییر کرد.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: با وجود این وضعیت، بانک مرکزی تلاش کرد به اهداف خود در زمینه کنترل تورم و ثبات بازار ارز برسد اما قطعا ما نیاز بیشتری به انضباط پولی داریم و از نظر ما (بانک مرکزی) نرخ رشد نقدینگی باید کاهش یابد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *