RSS
امروز شنبه ، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

بررسی دلیل شکست نخستین عرضه اولیه در بورس تهران با روش جدید

دلواپسی بازار سهام از اوراق بدهی در شب عید

۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳کد خبر: 188316
ایستانیوز:به اعتقاد پورنعمت عرضه اولیه سهام شرکت دارویی برکت نیز به عنوان اولین شرکت بورسی عرضه شده به روند جدید (BOOK building) با توجه به اینکه در مقایسه با عرضه های قبلی از رقم بالاتری برخوردار شد از اهمیت بسیار برخوردار بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، رییس هیات مدیره کارگزاری فیروزه آسیادر گفت وگویی با بیان اینکه انتشار اوراق بدهی به عنوان یکی از ابزارهای نوین مالی در تمام دنیا با هدف تامین مالی مورد استفاده قرار می گیرد،گفت: قطعاً  توسعه  ابزارهای نوین مالی در بازار سرمایه ایران نیز می تواند در ایجاد رونق اقتصادی کشور تاثیر مثبت داشته باشد، اما آنچه بیش از همه یاید  مورد توجه قرار گیرد شرایط اقتصادی و اولویت های اقتصادی حاکم بر کشور است.
 
مجید پورنعمت افزود: در حال حاضر و با توجه به شرایط بانک های کشور و نیز  نرخ های سپرده و بین بانکی موضوع نرخ سود بدون ریسک از مهمترین موضوعات اقتصادی است  که در اکثر محافل اقتصادی مورد بحث قرار می گیرد و بسیاری از فعالان اقتصادی  در تمامی بخش های اقتصادی نرخ بازده مورد انتظار خود را با نرخ های بدون ریسک موجود مقایسه می کنند.
 
به اعتقاد این کارگزار اوراق بهادار ،در بازار سرمایه ایران نیز این نرخ صرف نظر از نوع ابزار طراحی شده همواره با نرخ بازده مورد انتظار فعالان بازار سرمایه مقایسه می گردد. پورنعمت با اشاره به اینکه ارزیابی اوراق بدهی منتشره در حوزه سلامت و آموزش و پرورش از  دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد،تصریح کرد: در دیدگاه اول تامین مالی در حوزه های اعلام شده قطعاً در دراز مدت بسیار مفید است وانتشار اوراق بدهی این چنینی می توانند در تنظیم نرخ سود بدون ریسک کمک کند.
 
رییس هیات مدیره کارگزاری فیروزه آسیا دیدگاه دوم را از نگاه بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار داد و اظهارداشت: باتوجه به روزهای پایانی سال جاری و نیاز به نقدینگی از سوی بسیاری از شرکت های فعال، در نتیجه فشار عرضه ها از یک طرف و حجم بالای اوراق منتشره و مقایسه نرخ این اوراق و سایر اوراق منتشرشده با بازده مورد انتظار سهامداران در سهام از طرف دیگر می تواند انگیزه فعالیت فعالان بازار را در حوزه سهام کاهش دهد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه اولیه برکت مورد استقبال واقع نشد،بیان کرد:یکی از مهمترین انگیزهای موجود در تمامی عرضه های اولیه جذابیت قیمتی آن می باشد، به نحوی که بسیاری از عرضه کننده های سهام در دنیا با در نظر گرفتن تخفیفی در قیمت عرضه اولیه سعی در افزایش مشارکت فعالان بازار و افزایش سهام  شناور آن در شرکت خود را دارند، در بازار  سرمایه ایران این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 
به اعتقاد پورنعمت عرضه اولیه سهام شرکت دارویی برکت نیز به عنوان اولین شرکت بورسی عرضه شده به روند جدید (BOOK building) با توجه به اینکه در مقایسه با عرضه های قبلی از  رقم  بالاتری برخوردار شد از اهمیت بسیار برخوردار بود.
 
وی تصریح کرد:به نظر می رسید با توجه به اطلاعات موجود افشا شده شرکت و ارزیابی های صورت گرفته از سوی متخصصین بازار  عرضه سهام مزبور در قیمت های جذاب تر می توانست از طریق افزایش مشارکت از سوی فعالان بازار در روزهای بعد از عرضه اولیه  تجربه موفق تری را رقم بزند.
 
این کارگزار بازار سرمایه یاد آور شد،با توجه به تجربه عرضه های قبلی رقم عرضه اولیه بسیار ناچیز بود،بیشتر  سفارش ها در سقف قیمتی وارد سامانه معاملات گردید در عرضه اولیه برکت تکرار شد و بسیاری از سفارش های خرید که بطورعمده به نظر می رسد از سوی فعالان مستقل وارد سامانه معاملات گردید در سقف قیمتی صورت پذیرفت.
 
پور نعمت در خصوص عملکرد متولیان بازار سرمایه نیز گفت: بازار سرمایه یکی از مهمترین نهادهای فعال در حوزه اقتصاد است  از این رو  سیاست های اتخاذ  شده می تواند اثرات با اهمیتی  در رابطه های اقتصادی ایجاد نماید.
 
وی با تاکید بر اینکه متولیان بازار سرمایه از افراد متخصص و با تجربه هستند،اظهارداشت: از اثرات این سیاست گذاری ها در حوزه بازار سرمایه آگاهی و شناخت کافی دارند؛ اما آنچه بیش از همه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بازار سرمایه به عنوان یکی از نهادهای مهم در سلسله مراتب نهادهای اقتصادی مطرح است، از این رو نقد و بررسی متولیان بازار سرمایه صرف نظر از اولویت های موجود در کل سلسله مراتب اقتصادی می تواند ما را از نقد منصفانه منحرف نماید.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،رییس هیات مدیره کارگزاری فیروزه آسیا مهمترین وظیفه متولیان بازار سرمایه را توسعه بازار ، نظارت بیشتر و کمک به شفافیت اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس برشمرد و خاطرنشان کرد: صرف نظر از مواردی که به نظر می رسد متاثر از تصمیمات خارج از بازار سرمایه بوده این بازار  پیشرفت قابل توجهی در طی چند سال اخیر داشته است .

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *