RSS
امروز پنج شنبه ، ۲۸ تیر ۱۳۹۷
آخرین اخبار

انتقاد از اجرای ۸ماهه برنامه اشتغال روستایی

تمجید مدیر عامل بانک ملّی از کارکنان فداکار شعبه نعمت آباد

افزایش قیمت پایان هفته‌ای سکه طرح جدید

۶۰ شرکت شستا امسال واگذار می‌شود

بازار نگاه کنترلی را برنمی‌تابد

تبریک بانک‌پاسارگاد به‌مناسبت قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران در رقابت های آسیایی هند

نقش هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد در ارتقای سطح سلامت عمومی

تسهیل امور مودیان مالیاتی در بانک ملی+اسامی شعب

سناریوهای نخستین گام اصلاح نظام بانکی ایران

گسترش چتر حمایتی بیمه برای کاهش هزینه های مردم

با تسهیلات کارگشای بانک آینده خرید کنید

دستگیری باند واردکنندگان خودروهای لوکس

خودروی رهام در شیراز رونمایی شد

ماجرای کش‌دار اعلام لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی

طلا نفروشید!

تخصیص ارز دولتی به ۶۰۰ شرکت جدیدالولاده

قطعی‌برق،‌ بدون بیمه خسارت

۴۸ ساعته لیست گیرندگان ارز دولتی تحویل داده شود/ زنجانی اعدام می‌شود

غول‌های فناوری؛ دردسری جدید برای اقتصاد آمریکا و جهان

تحول درهدایت نقدینگی به بازار سرمایه با مکانیزم ارتقا شفافیت بورس

واکنش متکی و «ح.ص» به خبری درباره ثامن‌الحجج

سارق بانک ملی ایران دستگیر شد

انزوای بانکی ایران

سیاست راهبردی بانک ملی ایران

بازدید از شعبه اسکان بانک ملّی ایران

دیپلماسی ارزی- نفتی : شاه کلید دولت تدبیر و امید در دستان رییس کل

۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۵/۲۹کد خبر: 18791
علی نمکی : دانشجوی دکتری مالی دانشگاه تهران

پس از گذشت دو ماه از خلق حماسه سیاسی ملت ایران و با تکمیل این حماسه توسط مجلس شورای اسلامی، حال دولت محترم  باید زمینه ها ی خلق حماسه اقتصادی در خور شآن ملت حماسه آفرین ایران را ایجاد نماید.  از همین رو و پس از انتخاب هوشمندانه ریاست محترم جمهور و  رای قاطعانه نمایندگان ملت به وزرای اقتصادی دولت، که نمادی از  شایسته سالاری و نمایشگر دیدگاهی استراتژیک برای حل مشکلات قاطبه مردم در دولت تدبیر و امید بود، حال جهت تکمیل این حلقه اقتصادی، بانک مرکزی در کانون توجهات کارشناسان و رسانه های جمعی قرار گرفته است.
سخن از تجربه و ارائه مولفه هایی برای رییس کل بانک مرکزی بسیار پسندیده است ولی توقع حماسه سازان سیاسی در شرایط حساس کنونی اقتصاد ایران که هجمه ناجوانمردانه تحریم ها در کنار بعضا سوءمدیریت های داخلی  باعث تحمیل فشارهای شدید بر دوش شان گردیده است، از متولیان و بستر سازان حماسه اقتصادی آن است که با دیدگاهی استراتژیک به انتخاب سیاست گذار پولی کشورشان بپردازند.
با توجه به شرایط حساس کنونی و هزینه فرصت بالای تصمیمات  ماخوذه، تبلور این نگاه استراتژیک را باید در ارائه برنامه های زمانبندی شده در حوزه بانک مرکزی جستجو کرد.
نگارنده این سطور  با تمرکز بر دیدگاهی استراتژیکبرای گذار مسالمت آمیز و صحیح بانک مرکزی از فضای فعلی با تفسیری که مشخص است به فضایی آرام و عاقلانه،حداقل های موردنیاز رییس کل آتی بانک مرکزی را در قالب تقسیم بندی از حیث زمان بندی برنامه ها ، هماهنگی با هنجارهای نظام اسلامی- ایرانی و هماهنگی با سایر زیربخش های اقتصادی و سیاسی نظام به شرح زیر پیشنهاد می نماید:
الف) از حیث زمان بندی برنامه ها:
افق  فرارویبانک مرکزی را در حال حاضربرای آینده می توان در قالب 3 افق برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم نمود. متناسب با هریک از این افق ها ، راهبردهای مربوطه و ابزارهای پیاده سازی نیز لحاظ گردیده است. آنچه مسلم است در کوتاه مدت رفع مشکلات ارزی و فروش نفت به عنوان منبع درآمد ملی و آنهم از طریق مکانیزم های خاص، در میان مدت بازگرداندن فضای اعتماد به جامعه و در بلندمدت حرکت به سمت استقلال بانک مرکزی از اولویات سیاستگذار پولی کشور خواهد بود. که البته مجال بحث در مورد تک تک برنامه ها در این مقاله نیست.

 

افق برنامه

رویکرد

راهبردها

مکانیزم پیاده سازی راهبردها

خصوصیات لازم رییس کل  برای برآورده ساختن افق برنامه

کوتاه مدت

حل مشکلات ارزی

  • حل مشکلات کوتاه مدت از جمله مشکلات ارزی، تحریم های بانکی
  •  فروش راحت تر و سریع تر نفت
  •  ایجاد یک برنامه منسجم برای تک نرخی نمودن نرخ ارز
  • مذاکرات سریع و هدفمند
  •  برنامه های سریع برای پیاده سازی سیاست های پولی مناسب
  • تشکیل کمیته راهبردی میان بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت خارجه و سایر افراد موردنیاز با تایید رییس جمهور محنرم تحت نظارت معاونت اول ریاست جمهوری
  •  برنامه ریزی زمانبدی شده برای تک نرخی کردن ارز
  • اهل مذاکره و تعاملهوشمند
  •  آشنا با حوزه های مهم از جمله ارز، تعاملات بین المللی
  •  آشنا با حوزه فروش نفت خام
  •  قائل به همکاری تیمی در رسیدن به اهداف

میان مدت

برگردندان فضای اعتماد عمومی به بانک مرکزی

  • بحث های مرتبط با سیاست های پولی مناسب از جمله نرخ بهره مناسب، سیاست های حمایت از تولید ، توسعه فناوری های نوین و زیرساخت های الکترونیک در بازار بانکی
  • برگرداندن نگاه حرفه ای و تصمیم سازی منطقی- عقلایی به بانک مرکزی و پرهیز از تصمیمات عجولانه و آماده شده برای استقلال بانک مرکزی
  •  بازگرداندن حس اعتماد عمومی به تصمیم گیران بانک مرکزی
  • درگیر شدن در اصول اساسی بانک مرکزی و همراهی  با سایر بخش های اقتصادی دولت از جمله حوزه تولید، اشتغال، ساماندهی بحث نظارت در حوزه پولی 
  • برنامه ریزی های متناسب با نیازها، از جمله برنامه ریزی برای ایجاد مکانیسم های تصمیم سازی بهینه در بانک مرکزی
  •  تقویت کمیته ها  و شوراهای تصمیم گیری از جمله نظام دادن به مکانیزم های شورای پول و اعتبار، مثل ایجاد ساعت و برنامه مشخص برای اعلام تصمیمات شورای پول و اعتبار
  • نظام بخشی به ساختار سازمانی و کارکردهای بانک مرکزی
  •  تربیت نیروهای متعهد برای اداره بانک مرکزی از جمله دیدن دوره های متفاوت
  •  فردی آشنا با سیاست های پولی، برنامه ریز و باسابقه نگاه استراتژیک به نهادهای تحت نظارت
  •  داشتن سبقه دانشگاهی و پژوهشی
  •  آشنایی نسبی  با حوزه های اشتغال و تولید

بلندمدت

استقلال بانک مرکزی

  •  استقلال بانک مرکزی در حوزه سیاسی و اقتصادی
  • حرکت به سمت پیاده سازی اصول مترقی سیاست های پولی از جمله بحث های مربوط به آزادسازی نرخ بهره و شاید ایجاد یک بازار بهینه برای ابزارهای بدهی در بازارهای مالی
  • هماهنگی با ساختارهای اثرگذار بر سیستم های اقتصادی
  • برنامه ریزی زمانبندی شده و گام به گام   برای  استقلال
  •   مطالعات کامل و تطبیقی در مورد جایگاه سیاست گذار پولی
  • شخصی پایبند به مساله استقلال
  • آشنا به مکانیزم  هایبانک مرکزی و سیاست گذاریپولی در جهان
  •  دارای اشتهار به اندیشه روشن
  • توانمند برای مقابله با بدفهمی ها
 


ب) هماهنگی با هنجارهای نظام اسلامی- ایرانی :
با توجه به خاستگاه اسلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی ، انتخاب فردی وجیه المنظر، دارای اشتهار به سلامت اداری و اخلاقی فرای بحث های فوق الذکر به عنوان یک اصل  باید در نظر گرفته شود.
ج) هماهنگی با سایر زیربخش های اقتصادی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران:
در این میان انتخاب شخصی به عنوان رییس کل با توجه به توانمندی های خود و با توجه به هدف ارتقای جایگاه بانک مرکزی و استقلال آن در برنامه ای درازمدت، بهترین حالت این است که همراهی درخور توجهی با سیستم دولت و مخصوصا وزیر محترم اقتصاد و رییس سازمان برنامه داشته باشد. بنابراین گزینه بانک مرکزی بهتر است که قائل به همکاری و نه تبعیت  باشد. مساله ای که متاسفانه در دوران های گذشته بعضا وجود داشته است.
همانطور که مشخص است شاه کلید تدبیر و امید در دستان رییس کل در کوتاه مدت و میان مدت، همان دیپلماسی ارزی- نفتی می باشد. بنابراین شاید شخصی با سبقه دانشگاهی که در مباحث ارزی و نیز مسائل مربوط به نفت توانمند و دارای سابقه عملی باشد، گزینه ارجح حال حاضر اقتصاد ایران باشد. همان طور که پیشنهاد شد تشکیل کارگروهی با حضور وزرای امورخارجه، نفت و رییس کل بانک مرکزی و سایر اشخاص بنا به نیاز و تشخیص تحت مدیریت معاون اول رییس جمهور یکی از راهکارهای برنامه ریزی برای حل مشکل کوتاه مدت بدنه ارزی کشور می باشد. بنابراین همگام با تفکرات دولت تدبیر و امید، انتظار این است شخصی با تدبیر در بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی کشور، امید را به جامعه و اعتماد را  به تصمیم سازان پولی بازگرداند.

 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *