RSS
امروز پنج شنبه ، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

الزام بورسی ها به استفاده از زبان بین‌المللی

۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۷کد خبر: 187130
ایستانیوز:آنچه سه سال و اندی قبل دولت یازدهم تحویل گرفت، اقتصادی در وضعیت بحران بود؛ تورم سرسام‌آور و رکود اقتصادی بالا و ارتباط مالی و اقتصادیی که در سطح بین‌المللی در پایین‌ترین حد خود به سر می‌برد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،بعد از سه سال تورم تک رقمی شده و دولت معتقد است در برخی از قسمت‌ها توانسته کشور را از رکود خارج کند. اما شاید آنچه بیش از همه موجب نگرانی و قابل لمس است درآمد پایین کشور و کمبود بودجه باشد. مبحثی که حالا دولت و مجلس در برنامه ششم راه‌حل‌هایی را برای آن در نظر گرفته‌اند، یکی از این راه‌ها افزایش سرمایه‌گذاری خارجی است که برای اجرایی شدن نیاز به سهولت در ارتباط دارد. موضوعی که با هادی قوامی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره آن صحبت کردیم.
 
*استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) چه نقشی در شفاف‌سازی صورت‌ مالی بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بورسی دارد؟
برای اینکه بتوان از ظرفیت اقتصاد بین‌الملل در اقتصاد کشور استفاده کرد به یک زبان مشترک بین‌المللی نیاز است و باید همه این استانداردها را رعایت کنند. در برنامه ششم تعیین شده سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود، این سرمایه‌گذاری هم اشکال مختلف دارد: یک نوع سرمایه‌گذاری مستقیم یا FTI هست و نوع دیگر FPI که خارجی‌ها می‌توانند بیایند و در شرکت‌های ما سهام خریداری کنند.
 
*اهمیت کدام یک در اقتصاد ما بیشتر است؟
 FPI از FTI مهمتر است، یعنی الان اگر قرار باشد که از ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم FPI (سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها) سهم بسیار کمی در اقتصاد کشور دارد، تقریبا نزدیک به صفر است. اماFTI   که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است سالانه چیزی حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار است.
 
*اجرایی شدن IFRS چگونه بر عملکرد شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود؟
برای اینکه بخواهیم FPI را در کشور به اجرا درآوریم باید زبان مشترک مالی داشته باشیم، این کار در ایجاد شفافیت مالی تاثیرگذار خواهد بود. درنتیجه همه شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند باید تابع نظام IFRS باشند. البته بخشی از این استانداردها را شرکت‌های ما رعایت می‌کنند اما این نظام جامع نیست، به همین دلیل باید الزامی بگذارند تا همه شرکت‌های بورسی در قالب آن زبان مشترک بین‌اللملی، استانداردهای مالی خود را رعایت کنند و به صورت شفاف ارائه کنند؛ این کار موجب خواهد شد که اگر یک سرمایه‌گذار خارجی بخواهد در پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند و سهام آن را بخرد، بداند که صورت و نسبت‌های مالی و چشم‌انداز آینده آن چگونه است.
 
* تفاوت سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم با سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند،  در چیست؟
حکم FPI نسبت به FTI این است که در FPI مالکیت زیاد مهم نیست، سرمایه‌ها خرد است و اختلالی هم ایجاد نمی‌کند. هرکسی به تعدادی که بخواهد سهم می‌خرد و متناسب با تغییر وضعیتی که سهام دارد، هم از آن بازار منتفع می‌شود و هم به شرکت فایده می‌رساند.
 
*استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی ( IFRS) چگونه می‌تواند بر سرمایه‌گذاری خارجی تاثیر بگذارد؟
به  نوشته اقتصاد آنلاین،در برنامه ششم مقرر شده که ما سالانه باید 750 هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری کنیم و بخش زیادی از این مقدار از طریق سرمایه‌گذاری خارجی محقق خواهد شد. نظام مشترک مالی (IFRS) می‌تواند این ظرفیت را برای اقتصاد کشور ایجاد و زمینه ورود سرمایه‌های سرگردان را ایجاد کند و این یک الزام است. ما اگر بخواهیم رشد 8 درصدی داشته باشیم باید بتوانیم این زیرساخت‌ها را مهیا کنیم.
 
*این استاندارد بین‌المللی چه تاثیری بر همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی می‌گذارد؟
تاثیرات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به ایجاد رابطه‌های متقابل، جذب سرمایه‌های خرد کشورهای دنیا، افزایش سودآوری کشورها، افزایش تعاملات بین‌المللی و همچنین دستیابی ما را به رشد اقتصادی بیشتر می‌کند. علاوه بر اینها وقتی سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور بیشتر می‌شود، در نظام بین‌المللی هم ثبات بیشتری ایجاد می‌شود و همچنین ثبات کشور ما برای خارجی‌ها مهم خواهد بود.
 
*چه موانعی برای اجرایی شدن این استاندارد بین‌المللی وجود دارد؟
قوانین آن وجود دارد اما برای بهتر و جامع اجرایی شدن وزارت اقتصاد، دولت و بورس باید شرکت‌ها را مکلف کنند تا از این نظام پیروی کنند و این استانداردها را رعایت کنند.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *