RSS
امروز چهارشنبه ، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

بزرگترین ریزش قیمت طلا رقم خورد

سقف برداشت از حساب بانکی کاهش یافت

تعطیلی آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؟

عرضه سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

رکوردشکنی جدید بیت‌کوین

چگونه سرمایه‌های اقتصاد ایران نابود شد؟

راه حل برقراری یارانه قطع شده؟

تورم فروردین ماه از تنور درآمد

خط فقر چقدر است؟

پرداخت ۱۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲

توضیحات بانک صادرات در خصوص خرید سهام پرسپولیس

ابقاء معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه

واقعیات پسابرجام نباید با تبلیغات منفی کمرنگ شود

توصیه‌های ظریف به بخش‌خصوصی

۱۹:۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۵کد خبر: 186966
ایستانیوز:رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر اینکه برجام با خطر جدی روبه رو نیست، گفت: به شرطی که خودمان تلاش کنیم برجام را حفظ کنیم نه اینکه هر روز اسمش را بیاوریم، اینکه من از برجام صحبت نمی‌کنم عده ای خیال می‌کنند من شرمنده‌ام از برجام، اتفاقا من به برجام افتخار می‌کنم، اما معتقدم که نباید برجام را هرروز مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشور صبح امروز در بیست‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران حاضر شد و در جمع فعالان بخش خصوصی، گفت: اتفاقی که با برجام در کشور افتاده رفع موانعی بوده که ایجاد آن موانع چندین سال طول کشیده بود، موانعی که بر سر راه توسعه ایران در دهه ٨٠ شمسی ایجاد شد، یکباره رقم نخورده بود. حتی اتحادیه اروپا زمانی که می خواست نفت ایران را تحریم کند ٦ ماه به خودش فرصت داد تا بتواند از منابع دیگر نفت را تامین کند.
 
وی با اشاره به اینکه جالب است که قیمت نفت با شروع تحریم نفتی ایران در آن زمان کاهش پیدا کرد، گفت: در بخش کارگزاری های بانکی ، تعدادشان از بیش از ٦٠٠ به حدود ٥٠ واحد رسید و پس از برجام بازگشت به حالت قبل به زمان نیاز دارد.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: تحریم ها به طور تدریجی اعمال شد و این در حالی است که دنیا در حال حرکت بوده است به ویژه در حوزه بانکی بعد از بحران ٢٠٠٨ اقتصاد جهانی قوانین و ابزارهای جدیدی ایجاد شده است و ما تحریم بودیم.
 
ظریف با اشاره به اینکه برخی تحریم ها نیز در دهه ٩٠ میلادی اعمال شده بود، گفت: برجام کاری که توانست انجام دهد این بود که بتواند تحریم های هسته ای را از بین ببرد ضمن اینکه به دلیل اینکه پرونده ایران وارد شورای امنیت سازمان ملل شده بود، تحریم ها شدیدتر اعمال می شد. موفقیت برجام این بود که توانست فضای روانی موجود علیه ایران را آرام کند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اسنپبک اشاره کرد و گفت: اسنپبک به معنای نقطه ضعف برجام نیست، بلکه بخاطر تضمین ادامه برجام است. اسنپبک دو نکته را به ما نشان می‌دهد از جمله این‌که ما هیچ کدام به هم در جریان مذاکرات اعتماد نداشتیم و اعتماد نکردیم. در جریان این مذاکرات آورده ما برنامه هسته‌ای بود و آورده آن‌ها تحریم‌ها بود.
 
ظریف با بیان این‌که «اگر ما به نقطه‌ای برسیم که این توافق چیز خاصی برای ما ندارد، می‌توانیم به برنامه هسته‌ای‌مان برگردیم و احتیاج به اجازه کسی نداریم» گفت: این کار یک کار آنی برای ماست ولی برای آن‌ها بازگشت به عقب کار آنی نیست و آن‌ها باید روندی را طی کنند.
 
وی تاکید کرد: اسنپبک به این معنا نیست که زمینه فراهم شده که هر کس هر لحظه‌ای که خواست برجام لغو کند، برخی فکر می‌کنند وزرای خارجه بیکار بودند که دو سال وقت بگذارند، بحث کنند و بعد بندی را در توافق بگذارند که هر لحظه که خواستند برجام را به هم بزنند. باید توجه کنیم که اسنپبک تضمینی است که می‌توانیم برجام را ادامه دهیم.
 
وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با ارائه توضیحات در مورد اسنپبک ادامه داد: این موضوع را بحث جدیدی نمی‌دانیم بلکه این یک شرکت انگلیسی است که به همه مشورت می‌دهد و به همین دلیل در مذاکرات اخیر آمریکایی‌ها قانع شده‌اند که دو مقرره جدید را بعنوان راهنمای جدید مطرح کنند که با آن بسیاری از مشکلات مربوط به اسنپبک حل می‌شود.
 
وزیر امور خارجه  ادامه داد: برجام در یک فضای کامل بی‌اعتمادی به نتیجه رسید. ما اعتماد نداشتیم و طرف مقابل نیز اعتماد نداشت. در بحث هایی که امروز در آمریکا توسط افراد جدید مطرح می شود مبنای آن بر بی‌اعتمادی است.
 
وی در سخنان خود به اهمیت افزایش تماس‌ها و تعاملات بین‌المللی از سوی ایران اشاره کرد و گفت: وقتی این تعاملات افزایش پیدا کند هر یک از این تعاملات مانعی در راه ایجاد مشکل‌تراشی در ارتباط با برجام است. مثلا قرارداد با بوئینگ، ایرباس و سایر قراردادهای نفتی در این مسیر مانع ایجاد می‌کنند. ما باید با برنامه‌ریزی در این مسیر پیش برویم و آن‌چه که برجام را حفظ می‌کند، ما هستیم.
 
این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ایران امروز در تمام حوزه‌ها کنشگر است و دیگر موضوع نیست. بخصوص در ارتباط با مسائل مربوط به خودمان ما تعیین کننده هستیم و اینطور نیست که بایستیم  و یک نفر بیاید برجام را اسنپبک کند.
 
وی گفت: تمام تلاشمان را برای پیوستن به wto می کنیم ضمن اینکه مسئول مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 
پدیده وقت فروشی در سفارتخانه های خارجی پدیده مذمومی است و ما برخورد کردیم اما متاسفانه هموطنانمان در این موضوع دست دارند. وی گفت: از هموطنان شاغل در سفارتخانه های خارج می خواهم که به هموطنانشان احترام بگذارند که بی احترامی به هر یک از هموطنانشان بی احترامی به همه ماست، به هرحال ما احترام به هموطنان و خودداری از وقت فروشی را دایما به سفارتخانه ها گوش زد می کنیم.
 
ظریف گفت: بیشترین تلاشی که در حوزه تحریم ها انجام می شود برای ایجاد یک فضای نگرانی است، وظیفه ما به عنوان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و وظیفه بخش خصوصی به عنوان کارآفرینان کشور، این است که اجازه ندهیم این واقعیت که برجام این فضا را شکانده تحت تاثیر تبلیغات قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه این موضوع به کار، تلاش و ریسک نیاز دارد، تصریح کرد: من اگر بلد بودم ریسک کنم در کاسبی خانوادگی ام می ماندم و تاجر می شدم، اما شما می دانید که بدون خطر کردن امکان پیشرفت وجود ندارد. باید در این فضایی که ایجاد شده وارد شد و از این فضا استفاده کرد که بار سنگین آن به دوش بخش خصوصی است، همانطور که بخش خصوصی می تواند بیشترین سود را از برجام ببرد، بیشترین هزینه کارکردن را نیز به عهده دارد.
 
رییس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: گاهی اوقات مهندس زنگنه و یا دکتر آخوندی از من برای برجام تشکر می کنند که برجام باعث شد بتوانیم فروش نفت را دو برابر کنیم و یا توانستیم هواپیما بخریم، در جلسه قبل هیات دولت من خدمتشان عرض کردم که من از شما متشکرم چون شما با اقدامتان باعث شدید که برجام حفظ شود.
 
وی افزود: سه حوزه اصلی تحریم (بانک، نفت و حمل و نقل) را در بر می گیرد و سایر بخش ها بیشتر فضای روانی بود، درست است ما می خواستیم دارو هم بخریم برای ما ال سی باز نمی کردند که البته مبنای قانونی نداشت.
 
وی با اشاره به اینکه مبنای قانونی تحریم سه بخش نفت، بانک و حمل و نقل را شامل می شد، اظهار کرد: در دو حوزه نفت و حمل و نقل به تلاش برادران و خواهران ما در وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و همچنین بخش خصوصی توانستیم  نشان دهیم که برجام می تواند حرکت کند.
 
وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه در حوزه بانکی به طور طبیعی بانک‌های خارجی محافظه‌کار هستند، گفت: همانطور که همکاری آنها به تدریج کم شده است، بازگشت آنها در پسابرجام نیز به تدریج خواهد بود.
 
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: معتقدم برجام فضایی را برای ما ایجاد کرده که این فضا باید فضای عادی باشد، یعنی برجام امروز جزئی از واقعیات دنیاست و باید از آن استفاده کنیم. اینکه دعوا کنیم نمره برجام ١٠٠ است یا پنج، هیچ فایده ای برای دنیا و آخرت هیچ کس ندارد.
 
 مسعود خوانساری هم در بیست‌ودومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور محمدجواد ظریف با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزیر امورخارجه برای اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، تاکید کرد: تاثیرات برجام غیرقابل انکار است و شاید بتوان گفت که بخش خصوصی قدر برجام را از سایر بخش‌ها بیشتر می‌داند.
 
وی با اشاره به اینکه اگر برجام نبود نمی‌دانیم واقعا چه اتفاقی برای اقتصاد کشور می‌افتاد، تصریح کرد: از آثار برجام می‌توان به دو برابر شدن تولید نفت طی مدت کوتاه و رفع مشکلات بانکی اشاره کرد، البته هنوز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.
 
خوانساری همچنین با گرامیداشت یاد آیت‌الله رفسنجانی و همچنین شهداوجانباختگان. سانحه پلاسکو این حوادث را تسلیت گفت.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *