RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

با ساماندهی بازار ارز

تب و تاب بازارارز از بین می رود

مهدی شریفی نیک نفس/عضو هیات نمایندگان اتاق تهران
۱۱:۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵کد خبر: 185504
ایستانیوز:در دستورالعمل ساماندهی بازار ارز صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها باید ارزشان را به شبکه بانکی بفروشند. البته از قدیم هم پتروشیمی ها ارزشان را در شبکه بانکی می آوردند و از طریق شبکه بانکی به فروش می رسانند و یا براساس دستورالعمل بانک مرکزی در چند سال گذشته به صرافی هایی که تحت نظر شبکه بانکی بودند ارز پتروشیمی ها به فروش می رسید.
 دولت می خواهد بازار ارز را ساماندهی کند و برای این ساماندهی هم دستورالعمل ابلاغ کرده است. معاون اول رییس جمهوری چند روز پیش در این ابلاغیه ضمن مکلف کردن صادرکنندگان محصولات و فرآورده های پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ آهن و کنسانتره آهن، گاز مایع تولیدی پتروشیمی برای به فروش رساندن ارز حاصل از صادرات بر اساس سیاست گذاری و هماهنگی بانک مرکزی، این بانک را موظف کرد ظرف دو هفته در راستای مبارزه با پولشویی، گزارش مربوط به اقدامات انجام شده به منظور برقراری ضوابط لازم و اجرای کامل قوانین و مقررات را ارائه کند.
 
البته این ساماندهی روی دیگری هم دارد و تنها به صادرکنندگان محدود نمی شود. در بخشی از مصوبه معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ضمن تعیین دستورالعمل اقدام نظام بانکی نسبت به انجام گشایش اعتبار برای واردات کالاهایی که واردات آن با نرخ آزاد مجاز است، تصریح شده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید حداکثر تا ۱۳۹۵/۱۲/۲۵ ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی توسط بانک ها خریداری شود و صرافی ها به وظایف متعارف خود برگردند.»
 
به این ترتیب در دستورالعمل ساماندهی بازار ارز صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها باید ارزشان را به شبکه بانکی بفروشند. البته از قدیم هم پتروشیمی ها ارزشان را در شبکه بانکی  می آوردند و از طریق شبکه بانکی به فروش می رسانند و یا براساس دستورالعمل بانک مرکزی در چند سال گذشته به صرافی هایی که تحت نظر شبکه بانکی بودند ارز پتروشیمی ها به فروش می رسید. الان این مساله سرعت داده شده است و شوک ارزی که در دو هفته گذشته ایجاد شده بود هم رو به کاهش رفته است. البته پتروشیمی ها خیلی به این مساله کمک کردند و اکثرا ارزهایشان را به بازار عرضه کردند و همچنان هم در حال عرضه ارز هایشان هستند.
 
قیمتی که پتروشیمی ها و صادرکنندگان قرار است ارزشان را با آن نرخ به شبکه بانکی بفروشند نرخ روز است و با یک دستورالعمل انجام می شود. یعنی یک مزایده ای برگزار می کنند و به نرخ روز و مناسب ترین قیمت این ارزها توسط شبکه بانکی خریداری می شود. به هرحال اینها بنگاه های اقتصادی هستند و باید به صاحبان سهامشان یا دولت جوابگو باشند. به همین دلیل هم مناسب ترین نرخ را عرضه می کنند.
 
این نرخ هم حتما متناسب با نرخ بازار است. چرا که اگر به این قیمت نباشد، رانتی این میان ایجاد می شود که این ارز را به چه کسی بدهند و چه کسی خواهد خرید. به طور مثال اگر این نرخ کمتر از نرخ بازار باشد سود این تفاوت را صرافی ها می برند. چرا که او که با 3600 این دلار را عرضه نمی کند. بنابراین اگر قیمت خرید ارز از صادرکنندگان به قیمت بازار نباشد یک رانت ایجاد می شود، بنابراین این دلار حتما به نرخ مناسب روز از صادرکننده خریداری می شود.
 
این اقدام صد درصد به بازار ارز کمک می کند و آن عرضه و تقاضای مازادی که ایجاد می شود را پوشش می دهد و بازار از تب و تاب می افتد.  

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار ارز
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *