RSS
امروز پنج شنبه ، ۲۹ تیر ۱۳۹۶
آخرین اخبار

یخ کسادیِ بازار مسکن دراوج گرمای تابستان نیزآب نمی شود

اقدامات تازه برای کارگران و متوفیان حادثه معدن گلستان

ابلاغ مصوبه عرضه محصولات ذرت، جو و برنج در بورس کالا

وام فوری ازدواج از کدام بانک‌ها پرداخت می‌شود؟

«تیم اقتصادی» دولت دوم روحانی تکمیل شد

بانک داده‌های وزارت اقتصاد در دسترس عموم قرار گرفت

نامه‌نگاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با رییس مجلس

بررسی حساب‌های منتقل نشده موسسه کاسپین آغاز شد

انعقاد قرارداد بیمه سامان با مونیخ ری

انتقال فناوری‌های نوین بانکی به بخش خصوصی

باز هم مدیر عامل کاسپین برکنار شد!

امضاء تفاهم نامه همکاری بین بیمه ملت و رامک خودرو

بانک پارسیان ۳۰۹ شعبه ای شد

اهدای جایزه ملی سرامدان اقتصاد ایران به بیمه‌کوثر

حضور بانک‌پاسارگاد در کنار ورزش ملی کشور، صادقانه است

عنوان همایش بیست و چهارم مشخص شد

مجامع ۴ بانک تا به امروز لغو شدند

ایران کیش ؛حامی بیست و سومین نمایشگاه الکامپ

خواسته و انتظارات تکلیفی کارکرد بانک ها را مختل کرده است

تامین مالی ۲۰۰ میلیارد ریالی صنعت طیور از بورس کالا

تحقق برنامه ترکیب مناسب پرتفوی بیمه‌کوثر

شرکت‌های گروه مالی دی بازوان قدرتمنداقتصادی بانک هستند

تقدیر استاندار از بانک ملی استان گلستان

افتتاح بزرگترین طرح پرورش ماهی در قفس کشور

مهمترین رویکرد بانک تجارت افزایش سود عملیاتی است

توسعه بدون مشوق ممکن نیست

۱۷:۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۶کد خبر: 182841
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن
توسعه بدون مشوق‌ها که یکی از آن ابزارهای مالیاتی است ممکن نیست و در شرایط فعلی که نیاز به حضور در بازارهای جدید و جذب سرمایه داریم باید نقش ابزارهای تشویقی را جدی بگیریم.
 
معافیت‌هایی مالیاتی ازجمله مشوق‌هایی است که می‌توان در جهت توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد از آن استفاده کرد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد معافیت‌های مالیاتی مطرح است این است که مشوق‌هایی ازاین‌دست در برنامه‌ها و استراتژی‌های فعالان اقتصادی و واحدهای فعال صنعتی و معدنی گنجانده می‌شود. معافیت مالیاتی یک هدیه نیست. هیچ تولیدکننده‌ای از معافیت مالیاتی به نفع جیب خودش استفاده نمی‌کند بلکه این معافیت‌ها به توسعه و پیشرفت کار منجر می‌شود که اولین نتیجه آن‌هم افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری است.
 
نکته  حائز اهمیت این است که فعال اقتصادی بر مبنای معافیت مالیاتی و دیگر ابزارهای تشویقی بازارهایی را تعریف می‌کند. هیچ برنامه‌ای برای مدت‌زمانی کوتاه تعریف نمی‌شود بلکه استراتژی‌ها بلندمدت است. سرمایه‌گذاری برای حضور مؤثر در بازارهای جدید در بلندمدت معنا پیدا می‌کند. در این استراتژی‌های بلندمدت یک صادرکننده مشوق‌ها را در محاسباتش مفروض در نظر می‌گیرد درنتیجه مشوق‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی نباید در دوره‌های یک‌ساله یا دوساله تعریف شود. سرمایه‌گذاری برای حضور مؤثر و پایدار در بازارهای داخلی و خارجی در مدت‌زمان کوتاه جواب نمی‌دهد. وقتی تصمیم سازان تصمیماتی در مورد مشوق‌ها ازجمله معافیت‌های مالیاتی می‌گیرند، روند سرمایه‌گذاری و محاسبات فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند.
در بخش معدن، بی‌توجهی تصمیم گیران به همین مسئله مهم یعنی محاسبه مشوق‌ها و معافیت‌ها در استراتژی فعالان اقتصادی مشکل‌زا شد. وقتی از معافیت‌های مالیاتی برای صادرات بخشی از مواد معدنی صحبت می‌کنیم اما این مشوق را اعمال نمی‌کنیم به‌راحتی حاشیه سود خود را در بازارهای رقابتی که با هزینه بسیار و سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن حضور پیدا کردیم کاهش می‌دهیم. اشتباه بزرگ تصمیم گیران این است که به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت توجهی ندارند.
توسعه بدون تشویق حاصل نمی‌شود. کشورهای درحال‌توسعه‌ای مثل ما برای رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری مشوق‌های مختلف را به کار می‌گیرند. تولید عامل اصلی اشتغال است و برای ایفای این نقش مهم باید چارچوب‌های تشویقی را کامل کنیم و در برنامه‌های بلندمدت برای بخش‌های مختلف اقتصاد مشوق‌هایی را در نظر بگیریم. کلید برنامه ششم توسعه امروز در دست ماست. اگر به دنبال تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد کشور و ایفای نقش 9 درصدی صنعت و معدن در تحقق این میزان رشد اقتصادی هستیم باید به ابزارهای تشویقی برای رونق تولید جدی‌تر نگاه کنیم. توسعه بدون مشوق‌ها که یکی از آن ابزارهای مالیاتی است ممکن نیست و در شرایط فعلی که نیاز به حضور در بازارهای جدید و جذب سرمایه‌داریم باید نقش ابزارهای تشویقی را جدی بگیریم.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *