RSS
امروز یکشنبه ، ۸ اسفند ۱۳۹۵
آخرین اخبار

بانک کارآفرین تندیس بلورین مدیریت مالی گرفت

صنایع خراسان رضوی در مسیر توسعه پایدار گام بر می دارد

کسب ۳ هزار میلیون ریال سود واگذاری "کروی"

اختصاص ۲۹۶ ریال سود به ازای هر سهم سیمان شمال

شغل هست ولی روحیه کار نیست!

پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی به مسکن مهر

یکسان‌سازی سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی

ارتقاء سطح کیفی محصولات و افزایش سهم حداکثری بازار هدف اصلی ماست

عزم جدی دولت برای تسویه بدهی با بانک‌ها

صدور۸۰۰۰ دادنامه علیه صندوق بازنشستگی

گزارش سازمان برنامه و بودجه از جزئیات منابع هدفمندسازی یارانه‌ها

بازار مسکن سیاهچاله نقدینگی سرگردان

زنگ خطر ورود تیرآهن های غیراستاندارد به بازار

خروج دلار از سایه طلا

وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان ایران نسبت به جهان

همتی: بی‌نیازی ازخرید الحاقیه بیمه ثالث در سال ۹۶

جلوگیری از فرار مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا

بورس تاثیری در افزایش قیمت زعفران نداشته است

نخستین پیش بینی "فولای" در سال ۹۶

حذف سهمیه سوخت ناوگان عمومی فاقد بیمه نامه شخص ثالث

اعلام ساعت کاری شعب بانک سرمایه

انعقاد ۲۸ هزار قرارداد آتی سکه در بورس کالا

پرونده فساد بزرگ بانکی بسته شد

بانک ملت خوابگاه دانشجویی افتتاح کرد

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت استعفا داد

توسعه بدون مشوق ممکن نیست

۱۷:۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۶کد خبر: 182841
محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن
توسعه بدون مشوق‌ها که یکی از آن ابزارهای مالیاتی است ممکن نیست و در شرایط فعلی که نیاز به حضور در بازارهای جدید و جذب سرمایه داریم باید نقش ابزارهای تشویقی را جدی بگیریم.
 
معافیت‌هایی مالیاتی ازجمله مشوق‌هایی است که می‌توان در جهت توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد از آن استفاده کرد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد معافیت‌های مالیاتی مطرح است این است که مشوق‌هایی ازاین‌دست در برنامه‌ها و استراتژی‌های فعالان اقتصادی و واحدهای فعال صنعتی و معدنی گنجانده می‌شود. معافیت مالیاتی یک هدیه نیست. هیچ تولیدکننده‌ای از معافیت مالیاتی به نفع جیب خودش استفاده نمی‌کند بلکه این معافیت‌ها به توسعه و پیشرفت کار منجر می‌شود که اولین نتیجه آن‌هم افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بیکاری است.
 
نکته  حائز اهمیت این است که فعال اقتصادی بر مبنای معافیت مالیاتی و دیگر ابزارهای تشویقی بازارهایی را تعریف می‌کند. هیچ برنامه‌ای برای مدت‌زمانی کوتاه تعریف نمی‌شود بلکه استراتژی‌ها بلندمدت است. سرمایه‌گذاری برای حضور مؤثر در بازارهای جدید در بلندمدت معنا پیدا می‌کند. در این استراتژی‌های بلندمدت یک صادرکننده مشوق‌ها را در محاسباتش مفروض در نظر می‌گیرد درنتیجه مشوق‌هایی مثل معافیت‌های مالیاتی نباید در دوره‌های یک‌ساله یا دوساله تعریف شود. سرمایه‌گذاری برای حضور مؤثر و پایدار در بازارهای داخلی و خارجی در مدت‌زمان کوتاه جواب نمی‌دهد. وقتی تصمیم سازان تصمیماتی در مورد مشوق‌ها ازجمله معافیت‌های مالیاتی می‌گیرند، روند سرمایه‌گذاری و محاسبات فعالان اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند و به آن آسیب می‌زنند.
در بخش معدن، بی‌توجهی تصمیم گیران به همین مسئله مهم یعنی محاسبه مشوق‌ها و معافیت‌ها در استراتژی فعالان اقتصادی مشکل‌زا شد. وقتی از معافیت‌های مالیاتی برای صادرات بخشی از مواد معدنی صحبت می‌کنیم اما این مشوق را اعمال نمی‌کنیم به‌راحتی حاشیه سود خود را در بازارهای رقابتی که با هزینه بسیار و سرمایه‌گذاری بلندمدت در آن حضور پیدا کردیم کاهش می‌دهیم. اشتباه بزرگ تصمیم گیران این است که به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت توجهی ندارند.
توسعه بدون تشویق حاصل نمی‌شود. کشورهای درحال‌توسعه‌ای مثل ما برای رونق تولید و افزایش سرمایه‌گذاری مشوق‌های مختلف را به کار می‌گیرند. تولید عامل اصلی اشتغال است و برای ایفای این نقش مهم باید چارچوب‌های تشویقی را کامل کنیم و در برنامه‌های بلندمدت برای بخش‌های مختلف اقتصاد مشوق‌هایی را در نظر بگیریم. کلید برنامه ششم توسعه امروز در دست ماست. اگر به دنبال تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد کشور و ایفای نقش 9 درصدی صنعت و معدن در تحقق این میزان رشد اقتصادی هستیم باید به ابزارهای تشویقی برای رونق تولید جدی‌تر نگاه کنیم. توسعه بدون مشوق‌ها که یکی از آن ابزارهای مالیاتی است ممکن نیست و در شرایط فعلی که نیاز به حضور در بازارهای جدید و جذب سرمایه‌داریم باید نقش ابزارهای تشویقی را جدی بگیریم.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *