RSS
امروز سه شنبه ، ۴ مهر ۱۳۹۶
آخرین اخبار

پرداخت سپرده‌های تعاونی منحله افضل توس تا سقف ۳۰ میلیون ریال

پرداخت بیش از ۴۷۰میلیارد ریال تسهیلات آبیاری تحت فشار در شعب بانک کشاورزی استان لرستان

اونس جهانی پایین ۱۳۰۰دلار ماند

پازوکی: کشور گران اداره می‌شود

تمدید مهلت پرداخت بدهی مشمولان سهام عدالت تا آخر مهر

سازمان تامین اجتماعی مسئول برقراری بیمه بیکاری است

اعطای کمک به مناطق سیل زده استانهای آذربایجان شرقی و غربی

رضایتمندی مشتریان رمز موفقیت فضای رقابتی است

فروش اقساطی خودروهای برلیانس با اقساط ۴۸ ماهه

بیمه آسیا در مناطق محروم نوشت افزار توزیع کرد

میرفیض فلاح مدیرعامل واسپاری ملت شد

مهلت پرداخت نقدی مابه‌التفاوت سهام عدالت یک‌ماه تمدید شد

سانتافه و اکسنت در راه فرابورس

اسکناس ۱۰ هزار ریالی طرح جدید حائز رتبه برتر چاپ امنیتی

تسه‌ها قرمز پوش شدند

۲۷درصد از کل معاملات بورس در اختیار ۵ کارگزار

آخرین وضعیت ارزش بازار ناشران بورسی

عقب نشینی ۷۱واحدی شاحص بورس

یک میلیارد دلار خودرو ۵ ماهه وارد کشور شد

رشد ۳۳ درصدی منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران طی ۶ ماهه نخست سال

امضای قرارداد همکاری بانک کارآفرین و اوبر بانک اتریش

جایگاه برتر بانک شهر در میان بانک‌های سراسر کشور

افتتاح شرکت رویا هفت آسمان با تسهیلات بانک صنعت و معدن

۸ برگ برنده‌ای که برند بانک سینا را معتبر کرد

سازمان تولید اسکناس و مسکوک حائز رتبه برتر شد

مهدی جهانگیری مطرح کرد

ایران، قله فراموش‌شده در صنعت توریسم

۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۹/۱کد خبر: 179082
ایستانیوز:مهدی جهانگیری، رئیس هیأت‌مدیره بانک گردشگری و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران، هفته گذشته در آستانه‌ برگزاری نمایشگاه «مپیک» که به مدت سه روز از تاریخ ۲۶ آبان در شهر کن فرانسه برگزار شد، در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه «لوموند» فرانسه، از نقش ایران به‌عنوان یکی از قله‌های گردشگری در جهان سخن گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، جهانگیری، همچنین در بخشی از این گفت‌وگو به برنامه‌های ایران برای جذب گردشگر در دوران پسابرجام اشاره کرد و حرف‌هایش با «لوموند» که یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های اروپا و معتبرترین روزنامه فرانسه است را با تلاش‌های ایران برای جذب مجدد گردشگران خارجی به پایان رساند.
 
ایران در دوران پسابرجام، چه تمهیداتی برای جذب توریست و افزایش درآمد در حوزه گردشگری، اندیشیده است؟
ببینید، ایران کشوری بزرگ و تاریخی است و از این منظر، بسیاری از جاذبه‌های توریستی و گردشگری ایران، حتی نیاز به معرفی ندارد. آنچه در این حوزه اهمیت دارد، ایجاد، معرفی و شناساندن زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست به ایران است و این دقیقا همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شده‌ایم یعنی ایجاد زیرساخت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف از قبیل اقامت، حمل‌و‌نقل، امنیت و سایر بخش‌های مرتبط تا گردشگر، اطمینان لازم برای سفر به کشوری با مختصات جذاب ایران را بیابد. خوشبختانه برجام، بخشی از موانع تحقق چشم‌انداز‌های ما برای نیل به هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این حوزه را از میان برداشته و البته باور داریم که صرفا حذف این موانع به مفهوم تحقق بازاریابی در صنعت توریسم نیست.
به همین دلیل، معتقدم کشوری که ده درصد از جاذبه‌های توریستیِ تاریخی دنیا را در خود جا داده است و جذابیت‌های بسیاری در حوزه بیوتوریسم دارد، نیازمند ایجاد و معرفی زیرساخت‌های مهیا شده برای گردشگران خارجی است. ما در این حوزه، متمرکز شده‌ایم و گمان می‌کنم تاکنون توانسته‌ایم نقشی در خور با توجه به اهداف تعریف‌شده خود در این خصوص، تعریف کنیم.
 
صنعت توریسم ایران با گسلی چندین‌ساله به دلایل مختلفی مانند جنگ ایران و عراق و پس از آن، تحریم‌ها، از صنعت توریسم به مفهوم جهانی آن، فاصله گرفته است. این گسل پُر شدنی است؟
سؤال شما از جهاتی می‌تواند درست باشد. ما در سال‌های گذشته در حوزه توریسم در دو بخش، احساس عقب‌ماندگی می‌کنیم؛ نخست، عدم استفاده از ظرفیت‌های مناسب و جاذبه‌های گردشگری کشور برای ایجاد درآمد از صنعت توریسم و جذب گردشگری و دوم، فاصله تکنولوژیک و فنی، بین زیرساخت‌های موجود و استاندارد‌های جهانی و آنچه ما به آن باور داریم و بر آن متمرکز هستیم، پر کردن این فاصله است. ما با نگاهی مبتنی‌بر استاندارد‌های جهانی و آموزه‌های نوین در حوزه توریسم، تلاش داریم زیرساخت‌های جدید صنعت توریسم ایران را با کلاس جهانی منطبق کنیم. با همین نگاه، فی‌المثل، تمرکز ویژه‌ای روی صنعت (آی تی) و استفاده از آن در حوزه‌های ارتباطی و فناوری مرتبط با زیرساخت‌های توریستی کشور داریم. به‌طور کلی، می‌توانم بگویم تمام تلاش ما این است که در یک برنامه ده‌ساله در حوزه زیرساخت، به نقطه‌ای برسیم که گردشگران جهان‌اولی، به‌لحاظ دریافت خدمات، تفاوت محسوسی بین ایران و کشور‌های تراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکنند.
 
هدف‌گذاری ایران در حوزه توریسم چیست؟
ما بر‌اساس سند چشم‌انداز ملی خود تا سال 2025 میلادی باید به عدد 20 میلیون توریست برسیم و درآمد 25 میلیارد دلاری از این حوزه داشته باشیم و تمام تلاش ما ایجاد بسترهای مناسب برای تحقق این هدف است. صنعت گردشگری، اهمیتی ملی نیز برای ما دارد زیرا ما معتقدیم با ایجاد شرایط لازم و تحقق برنامه‌های خود در پایان این دوره می‌توانیم بالغ بر 200 هزار شغل در کشور خود ایجاد کنیم که این موضوع بر اهمیت توجه به بخش گردشگری می‌افزاید.
 
شما چشم‌اندازی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌بینید؟
 اساسا بخشی از اهداف همین سفر بنده، متقاعد کردن سرمایه‌گذاران به امنیت و بازدهی سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت توریسم است. توجه داشته باشید که گزارش مؤسسه جهانی مکنزی، تأکید دارد، ایران در 20 سال آینده، آماده یک سرمایه‌گذاری 5,3 تریلیون دلاری است که حدود یک‌سوم آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأمین خواهد شد. به باور آنان بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری، جذب صنعت توریسم ایران خواهد شد زیرا در این بخش، ایران نیازی به خلق مزیت ندارد و فقط نیازمند ایجاد بستر‌های لازم در بخش‌های خدماتی صنعت است.
 
امیدوارید حضور در نمایشگاه «مپیک» چه دستاورد‌های اقتصادی مشخصی برای شما داشته باشد؟
فرانسه از جمله کشور‌های موفق و مطرح جهانی در حوزه توریسم و گردشگری است و از این منظر، آشنایی با نحوه خدمت‌دهی به گردشگران در این کشور، می‌تواند ایده‌ها و آموزه‌های مفیدی برای ما به‌عنوان کشوری که چنین جایگایی را هدف‌گذاری کرده است، داشته باشد؛ علاوه بر این، توریسم تجاری و گردشگری خرید، نقطه توجه دیگر ما بود که به‌طور خاص، حضور ما در نمایشگاه «مپیک» با این رویکرد صورت گرفته است؛ درواقع، ایران ظرفیت بسیاری برای ایجاد بهره‌برداری شاپینگ‌سنتر‌ها و مال‌های بزرگ با استاندارد‌های جهانی دارد و می‌تواند کانون بسیار جذابی برای تولیدکنندگان شناخته‌شده جهانی، تأمین‌کننده‌ها و توسعه‌دهنده‌های فعال با هدف مشارکت در این بخش باشد و بخشی از این سفر برای معرفی این قابلیت‌ها برنامه‌ریزی شده است.
امیدوارم حضور در این نمایشگاه و دیدار‌های برنامه‌ریزی شده با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صاحبان بنگا‌ه‌های مطرح جهانی، دروازه‌های جدیدی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی و تجاری در حوزه‌های متنوع برای طرفین بگشاید و همچنین بسترساز فعالیت تجاری و اقتصادی مشترک و سودده برای طرفین باشد؛ به‌ویژه آنکه برخی از این دیدار‌ها با چهره‌های بنگا‌ه‌های بزرگی صورت خواهد گرفت که توان ایجاد تحولات بزرگ اقتصادی در کشورهای درحال توسعه دارند.
به‌طور کلی، فرانسه به‌عنوان یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم و عرصه‌های تجاری وابسته به آن، می‌تواند محل خوبی برای رایزنی و مذاکره با فعالان این بخش‌ها و استفاده از ایده‌های آنها و معرفی ظرفیت‌های ما باشد. شخصا معتقد هستم برنامه‌های این سفر می‌تواند تبعات و نتایج مفیدی هم برای ما و هم برای طرف‌های مذاکره داشته باشد.
 
جایگاه کلی ایران در صنعت توریسم جهانی را چگونه ترسیم می‌کنید؟
اگر بخواهم به این سؤال، به‌طور خلاصه پاسخ دهم باید بگویم ایران، قله فراموش‌شده در صنعت توریسم جهانی است؛ کشوری با مزیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا که به‌دلایل مختلف از جمله دوران جنگ و تحریم در عرصه گردشگری در جهان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است و تمام تلاش ما و کلیه فعالان صنعت توریسم در ایران، این است که این ظرفیت فراموش‌شده را دوباره به یادها بیاوریم و زیرساخت‌های لازم را منطبق با استاندارد‌های جهانی برای جذب مجدد گردشگران به ایران، فراهم آوریم.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *