پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۳۰۸۳۰۵ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۴/۱۶
»

اهمیت آینده‌پژوهی در بخش معدن

محمدرضا بهرامن
ایستانیوز:بدون آینده‌پژوهی نمی‌توانیم در بخش معدن توسعه پیدا کنیم. مواد معدنی به زندگی بشر قفل شده‌اند و باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی جزو نادر منابعی هستند که بشر در آینده به آنها نیاز دارد.
 بدون آینده‌پژوهی نمی‌توانیم در بخش معدن توسعه پیدا کنیم. مواد معدنی به زندگی بشر قفل شده‌اند و باتوجه به کاهش درآمدهای نفتی جزو نادر منابعی هستند که بشر در آینده به آنها نیاز دارد. برخی کشورها در عمل بازدارنده فعالیت‌های معدنی می‌شوند. در این بین از آنجایی‌که کشور ما در بخش معدن بسیار جوان است باید بروزرسانی تجهیزات و فناوری را عملیاتی و سعی کنیم از فناوری روز دنیا بهره ببریم. امروز باتوجه به شرایط اقتصادی قیمت تمام شده در معدنکاری روز به روز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بهترین جایگزین برای حل مشکلات بهره از فناوری‌های نو است. ما باید به حوزه معدن کشور به‌عنوان یک بخش با کیفیت و مزیت‌های فراوان نگاه و سعی کنیم آن را ارتقا دهیم. از آنجایی‌که هزینه اکتشاف در هر بخش زیاد است و در شرایط حاضر با مشکل کم‌عیار شدن مواد معدنی روبه‌رو هستیم؛ استفاده از فناوری روز جایگزین خوبی برای این مهم است.
 
همچنین از آنجایی‌که تمامی شرکت‌های بزرگ دنیا در حال پژوهش و به‌روز شدن هستند، ما هم باید بتوانیم به معدن به‌عنوان یک مزیت نگاه کنیم. فراموش نکنیم که توسعه ایران در گرو صنعت و معدن است، چراکه ما می‌توانیم تامین‌کننده اصلی منابع اولیه برای کشورهای همسایه باشیم. این مهم باعث شده به کیفیت و پیشرفت حوزه معدن بیشتر بها دهیم. مهندسی معدن یکی از مشاغلی است که کشور در آینده نزدیک نیاز اساسی به آن دارد. سیاست‌گذاری‌های کلان کشور نیز باید در این راستا باشد. همچنین شرایط برای جذب فارغ‌التحصیلان این رشته در تمامی بنگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط فراهم شود. هنگامی‌که این اتفاق در کشور بیفتد نگاه‌ها در اقتصاد تغییر اساسی می‌کند و اقتصاد نفت‌محور از میان می‌رود. البته خوشبختانه این وضعیت در حال عملیاتی شدن است و نگاه‌ها به بخش معدن بیشتر شده است. آنچه که در این بین مهم است، مدیریت درست و اصولی است؛ بنابراین یکی از نیازهای بخش معدن تربیت مدیران باتدبیر است. همانطور که می‌دانیم توسعه بدون مدیران کیفی اتفاق نمی‌افتد.
 
منبع:روزنامه صمت