پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۳۰۳۹۱۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰
نظرسنجی‌های بین‌المللی چه چشم‌اندازی برای نفت در نظر گرفته‌اند؟
»

نفت می‌تواند به کمتر از ۲۰ دلار در هر بشکه برسد

ایستانیوز:به گفته تحلیلگران دو نیرو قیمت نفت را در سه ماه دوم سال پایین نگه می‌دارد، یکی شک و تردید عربستان و روسیه از جنگ قیمتی که به پا کرده‌اند و تعهد به کاهش تولید (با امریکا یا بدون آن) و دیگری رکود عمیق در این سه ماه سال است که ناشی از فروپاشی تقاضا و همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سقوط قیمت نفت ممکن است تمام نشده باشد. بر اساس نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی از 30 استراتژیست، تحلیلگر و بازرگان، شوک تقاضای نفت توسط شیوع ویروس کرونا در سه ماه جاری سال 2020 بدتر خواهد شد. این در حالی است که فعالیت‌های هماهنگ تولیدکنندگان بزرگ نفت ازجمله عربستان، روسیه و ایالات‌متحده برای کاهش عرضه و تعادل بازار به‌جایی نرسیده است.
 
برای حل وضعیت کنونی میزان تولید نفت باید 15 میلیون بشکه در روز یا حدود 10 درصد از عرضه جهانی کاهش یابد. اما با توجه به یافته‌های نظرسنجی سی‌ان‌بی‌سی که طی دو هفته گذشته انجام‌شده است، بعید به نظر می‌رسد که با این حال قیمت‌ها بالا رود.
 
طبق پیش‌بینی 30 استراتژیست، تحلیلگر و بازرگان که به سؤالات سی‌ان‌بی‌سی پاسخ داده‌اند، احتمالاً قیمت معاملات آتی نفت خام برنت در سه ماه سال جاری به طور میانگین 20 دلار در هر بشکه خواهد بود. بااین‌حال، یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان یا 9 نفر از آنها، گفته‌اند که قیمت‌ها ممکن است در این مدت به زیر 20 دلار در هر بشکه کاهش یابد. برخی پیش‌بینی‌های بدبینانه‌تر هم اعلام کرد که قیمت نفت خام برنت و امریکا می‌تواند به‌طور موقت در حدود 10 دلار در هر بشکه هم معامله شود.
 
این در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تأمین‌کننده یک‌سوم از نفت جهان و رقبای خارج از گروه آنها در این زمینه از اهمیت کاملاً محدودی برخوردار هستند، چراکه آنها نه تمایل دارند و نه می‌توانند شوک تقاضای فعلی را مهار کنند.
 
به گفته تحلیلگران دو نیرو قیمت نفت را در سه ماه دوم سال پایین نگه می‌دارد، یکی شک و تردید عربستان و روسیه از جنگ قیمتی که به پا کرده‌اند و تعهد به کاهش تولید (با امریکا یا بدون آن) و دیگری رکود عمیق در این سه ماه سال است که ناشی از فروپاشی تقاضا و همه‌گیری ویروس کرونا بوده است.
 
رویترز 31 مارس با استناد به پیش‌بینی‌های خود اعلام کرد که تقاضای نفت می‌تواند بیش از 30 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل یا حدود یک از سوم از مصرف روزانه جهان کاهش یابد.
 
به‌این‌ترتیب حتی اگر عربستان، اعضای اوپک و تولیدکننده خارج از این گروه ازجمله روسیه و امریکا هم توافق کنند که میزان تولید را کاهش دهند، بازهم بعید به نظر می‌رسد کاری از پیش ببرند.
 
برخی دیگر از تحلیلگران هم گفته‌اند که ممکن است سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان راهی برای همکاری و تعادل بازار پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد دیگر خیلی دیر شده است. رویترز در گزارشی که 3 آوریل منتشر کرد به نقل از فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نوشت: موجودی نفت در سه ماه دوم سال حتی با کاهش تولید 10 میلیون بشکه‌ای در روز بازهم 15 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. بر اساس صحبت‌های این گروه، قیمت نفت در این سه ماه سال به 17 دلار در هر بشکه خواهد رسید. به گفته آنها مسکو، ریاض و واشنگتن نمی‌توانند کاهش قیمت و افت آن تا کمتر از 10 دلار را متوقف کنند.