پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۳۰۳۹۱۵ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰
»

عرضه حامل‌های جدید انرژی در سال ۹۹

ایستانیوز:مدیر عامل بورس انرژی اعلام کرد: در سال جدید، میزان و ترکیب عرضه‌ها بهینه و عرضه حامل‌های جدید انرژی در سال ۹۹ در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از ایلنا، سید علی حسینی درباره برنامه‌های بورس انرژی برای سال ۹۹ اظهار داشت: با توجه به اینکه سال ۹۹ سال جهش تولید نامگذاری شده، ما هم علاقه‌مندیم که در ارائه خدمات جهش داشته باشیم، البته خدمات ما تابع برخی مولفه‌ها است که سعی می‌کنیم آنها را تقویت کنیم.
 
وی افزود: تلاش این است که در سال جدید، میزان و ترکیب عرضه‌ها را بهینه کنیم، سال گذشته خریداران زیادی از داخل و خارج از کشور به ما پیوستند، امسال هم سعی می‌کنیم در این بخش تنوع و تعدد بیشتری داشته باشیم. همچنین سعی ما بر این است که در برخی فرآورده‌های قابل عرضه نیز متناسب با ذائقه بازار تنوع بیشتری ایجاد کنیم.
 
مدیر عامل بورس انرژی در ادامه گفت: سعی ما در سال جاری این است که با پذیرش‌های جدید، کالاهای جدیدی هم به متقاضیان حامل‌های انرژی عرضه کنیم، علاوه بر آن با پذیرش شرکت‌های جدید سعی خواهیم کرد عرضه‌کنندگان جدیدی را در بورس داشته باشیم. همچنین با توجه به اینکه شبکه فروش و بازاریابی در بورس‌ها عمدتا از طریق ایستگاه‌های کاری کارگزاران انجام می‌شود، سعی می‌کنیم کارگزاران جدید را به عضویت بگیریم و چنانچه کارگزاران فعلی هم بخواهند ایستگاه کاری جدید افتتاح کنند، شرایط را تسهیل خواهیم کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه با تقویت این مولفه‌ها سعی می‌کنیم در ارائه خدمات سال ۹۹ جهش داشته باشیم، اظهار داشت: ما در سال ۹۸ بازار اوراق گواهی ظرفیت برق را راه اندازی کردیم که در اواخر سال رونمایی شد، لذا در سال ۹۹ سعی می‌کنیم این بازار  را توسعه دهیم.  
 
حسینی درباره میزان فروش نفت از مسیر بورس طی سال گذشته گفت: فروش نفت ایران در سال ۹۸ در کلان هم دچار برخی چالش‌ها بود و به تبع آن فروش در بورس هم تحت تاثیر قرار گرفت، بنابراین رقم فروش قابل توجه نبوده است، اما سعی کردیم با شیفت کردن به سمت فرآورده‌های اصلی و ویژه مثل بنزین، نفت‌گاز، نفتا، گاز مایع و نفت سفید خلاء نفت خام را جبران کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ما در سال ۹۸ بالغ بر ۶.۷ میلیون تن فرآورده فروختیم که عمدتا صادراتی هستند، امیدواریم در سال ۹۹ هم با همین قوت تکرار شود.
 
این مقام مسئول درباره انتشار اوراق مالی اسلامی هم بیان کرد: اوراق را باید متقاضیان تامین مالی منتشر  کنند، اما بستر آن بورس انرژی است. در سال ۹۸ حجم انتشار اوراق در بورس انرژی نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرد. امیدوارم بتوانیم در سال ۹۹ هم در حوزه تامین مالی به ناشرین اوراق بهادار کمک کنیم.