پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۹۲۹۰۵ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۲
گفت‌وگو با رئیس اتاق بازرگانی تهران درباره سفر هیات تجاری بخش خصوصی به چین
»

فرصت ارتقای روابط تجاری با محوریت بخش خصوصی

ایستانیوز:مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، معتقد است اقتصاد ایران نباید صرفاً به واردات و خرید کالا و خدمات از چین محدود شود و باید از تکنولوژی و زیرساخت‌های توسعه‌یافته این کشور نیز استفاده کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران به سرپرستی مسعود خوانساری که ظهر دوشنبه، بیستم آبان ماه، وارد پکن، پایتخت چین شده است، دیدارها و ملاقات‌هایی با نهادهای مختلف بخش خصوصی و دولتی چین برگزار خواهد کرد. برنامه فشرده این هیات برای رایزنی‌ در مورد مسایل مختلفی است که می‌تواند مشکلات کنونی پیش پای فعالان اقتصادی را برطرف کند و زمینه همکاری‌های بیشتر بین بخش خصوصی دو کشور را در شرایط سخت تحریم فراهم کند. مسعود خوانساری، که هم‌اکنون در پکن به سر می‌برد، در پاسخ به سوالاتی در مورد هدف و نتایج اولیه این سفر می‌گوید که زمینه‌های همکاری دو طرف زیاد است و بخش خصوصی می‌تواند در صورت حل شدن مشکلاتی چون روابط بانکی، سطح مناسبات تجاری دو کشور را بسیار بیش از آنچه هم‌اکنون هست، ارتقا بخشد.
 
*سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی تهران با چه هدفی به چین انجام شده و برنامه‌های دو روز اول این سفر چه بوده است؟ آیا نتیجه مشخصی از این دیدارها حاصل شده است؟
 
سفر هیات تجاری اتاق تهران به چین به دنبال دعوت رسمی اتاق پکن و در راستای توسعه روابط دوجانبه با محوریت بخش خصوصی دو کشور صورت گرفته ‌است. اتاق‌های بازرگانی در چین به ویژه اتاق بازرگانی پکن، از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی برخوردارند. می‌توانیم در شرایط کنونی از ابتکارات اتاق پکن در اتاق تهران و اتاق ایران استفاده کنیم.
 
طی دو روز گذشته که هیات تجاری اتاق تهران در پکن حضور دارد، جلسات سازنده‌ای با شورای توسعه تجارت بین‌الملل چین، اتاق بازرگانی پکن و نهادهای بخش خصوصی و دولتی برگزار شده و توافقاتی در زمینه نحوه همکاری و تعامل میان اتاق‌ها به دست آمده است. کشور چین در حال حاضر اولین شریک تجاری ایران در جهان است و تجار و بازرگانان هر دو کشور در بازارهای یکدیگر فعال هستند. این در حالی است که مناسبات سیاسی دو کشور نیز در بالاترین سطح قرار دارد.
 
در جلسات مذاکره ما تاکید داشتیم که بخش‌ خصوصی ایران این فرصت و توانایی را دارد که سطح روابط اقتصادی دو کشور را به بیش از آنچه که اکنون هست، ارتقا دهد. از جمله توافقاتی که میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور طی این سفر صورت گرفت، تلاش برای حضور پررنگ بنگاه‌های دو کشور در نمایشگاه‌های تجاری چین و ایران است؛ چرا که معتقدیم با افزایش شناخت بنگاه‌ها از یکدیگر، سطح مناسبات اقتصادی و بازرگانی هر دو کشور بیش از همیشه ارتقا پیدا خواهد کرد.
 
تشکیل کمیته مشترک داوری از دیگر توافقات انجام گرفته در این سفر است و با توجه به حجم بالای مبادلاتی که میان بنگاه‌های دو کشور وجود دارد، با ایجاد این کمیته داوری مشترک می‌توان اختلافات حقوقی را حل و فصل کرد.
 
حضور آثار و تولیدات فرهنگی ایران در نمایشگاه فرهنگی که اتاق پکن به طور سالانه برگزار می‌کند، از دیگر توافقات دو طرف بود و به طور متقابل نیز تولیدات فرهنگی چین در نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نمایش درخواهد آمد و این رویداد کمک خواهد کرد تا دو تمدن بزرگ و باستانی ایران و چین بیش از قبل به مردم دو کشور شناسانده شود.
 
از دیگر زمینه‌های همکاری میان دو طرف، توسعه صنعت گردشگری است. برآوردها نشان می‌دهد که چینی‌ها سالانه 100 میلیارد دلار در زمینه گردشگری هزینه می‌کنند در حالی که ایران سهم اندکی از این هزینه‌کرد دارد. در این رابطه نیز شناساندن ظرفیت‌های گردشگری ایران به گردشگران چینی از طریق حضور در نمایشگاه‌های پکن و دعوت از چینی‌ها برای سفر به ایران می‌تواند به رونق و افزایش سهم ایران در گردشگری چین کمک کند.
 
برگزاری نمایشگاه‌های های‌تک در چین و حضور شرکت‌های فناورانه ایران در این نمایشگاه‌ها با کمک اتاق تهران از دیگر موضوعات مورد توافق در نشست با مسولان اتاق پکن بود که در این رابطه نیز زمینه همکاری گسترده‌ای میان دو طرف برقرار است.
 
* آیا در مورد پروژه یک جاده یک کمربند نیز گفت‌وگو داشتید؟
 
طرح یک جاده، یک کمربند که پروژه بزرگ دولت چین برای احیای جاده ابریشم است، می‌تواند یکی از ظرفیت‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی میان بخش ‌خصوصی ایران و چین باشد.
 
ایران یکی از کشورهای با ظرفیت بالا در مسیر این جاده بین‌المللی است و دولت چین نیز اعتبارات ویژه‌ای را برای تحقق این طرح بزرگ جهانی در نظر گرفته است.
 
 ما امیدواریم بتوانیم از این اعتبارات و امکانات در نظر گرفته شده برای حضور بخش ‌خصوصی ایران در تعاملات اقتصاد جهانی استفاده کنیم. در همین رابطه طی این سفر، نشستی در رابطه با همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی چین برگزار خواهیم کرد و راهکارها و پیشنهادات بخش ‌خصوصی ایران را با طرف‌های چینی در میان خواهیم گذاشت.
 
*آیا انتخاب چین برای سفر هیات تجاری در شرایط تحریم‌های ظالمانه نشان از هدف خاصی است؟
 
چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و رشد اقتصادی در این کشور در حال افزایش است. در اتاق تهران به دنبال این هستیم که از ظرفیت بالای اقتصاد چین برای توسعه کشور استفاده کنیم. اقتصاد ایران نباید صرفاً به واردات و خرید کالا و خدمات از چین محدود شود. ما باید از تکنولوژی و زیرساخت‌های توسعه‌یافته این کشور نیز استفاده کنیم.
 
پس از بازگشت هیات تجاری به تهران، در پارلمان بخش ‌خصوصی تلاش خواهیم کرد تا زمینه‌های بیشتری برای شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی و تکنولوژی دو کشور را فراهم کنیم./ اتاق تهران