پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۸۹۹۱۷ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۳
۱۰ کشور برتر در شاخص اقتصاد رقابتی در سال ۲۰۱۹
»

رقابتی‌ترین کشورهای دنیا کدامند؟

ایستانیوز:کلاوس شواب، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: کشورهایی که در سیاست‌های اقتصادی خود، روی زیرساخت‌ها، مهارت‌ها، تحقیق و توسعه و پشتیبانی تاکید دارند، در مقایسه با کشورهایی که تنها عوامل سنتی رشد را مدنظر دارند، موفق‌تر بوده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،از سال 1979، مجمع جهانی اقتصاد، رشد اقتصادی طولانی‌مدت و بهره‌وری را در گزارشی رقابت جهانی عنوان می‌کند. نسخه 2019 این گزارش شامل 141 اقتصاد می‌شود که 99 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. این گزارش نشان می‌دهد که باوجود گذشت یک دهه از بحران مالی جهانی، اکثر اقتصادها هنوز در چرخه رشد بهره‌وری پایین گیرکرده‌اند.
 
اما آن اقتصادهایی که رشد جهانی را نجات داده‌اند، برای توانمندسازی نیروی کار و تقویت زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این اقدامات کشورها را قادر به مقاومت در برابر کاهش رشد جهانی خواهد کرد.
 
کلاوس شواب، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: کشورهایی که در سیاست‌های اقتصادی خود، روی زیرساخت‌ها، مهارت‌ها، تحقیق و توسعه و پشتیبانی تاکید دارند، در مقایسه با کشورهایی که تنها عوامل سنتی رشد را مدنظر دارند، موفق‌تر بوده‌اند.
 
کدام کشورها در شاخص رقابت برتر هستند؟

 

 

  1. سنگاپور

 

سنگاپور امسال با امتیاز 84.8 از 100 در صدر جدول رده‌بندی قرارگرفته است. نسبت به سال گذشته تمام فاکتورها بهبودیافته است، به‌جز دو فاکتور. این کشور در شاخص آزادی مطبوعات رتبه 124 را به دست آورده است. برای تبدیل‌شدن به یک مرکز نوآوری جهانی، سنگاپور نیاز به ارتقای کارآفرینی و بهبود بیشتر پایه مهارت دارد.

 

  1. ایالات‌متحده امریکا

 

امریکا به‌عنوان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان در جایگاه دوم قرارگرفته است. این کشور یک نیروگاه نوآوری است. امریکا در صدر جدول رده‌بندی فاکتور پویایی کسب‌وکار و در رتبه دوم فاکتور قابلیت نوآوری قرار دارند.

 

  1. هنگ‌کنگ

 

امسال هنگ‌کنگ از جایگاه چهارم به جایگاه سوم صعود کرده است. هنگ‌کنگ ازنظر سلامتی و ثبات اقتصاد کلان تقریباً نمره 100 را به دست آورده است. همچنین در صدر فاکتور بازار محصول و رتبه‌بندی سیستم مالی قرار دارد. این گزارش نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین ضعف هنگ‌کنگ در محدودیت برای نوآوری است. تا جایی که در جایگاه 26 ام آن قرارگرفته است. همچنین هنگ‌کنگ در فاکتور بازار کار، به دلیل عدم‌حمایت از حقوق کارگران جایگاه 116 را اشغال کرده است.

 

  1. هلند

 

از دو سال گذشته، هلند با غلبه بر آلمان، به‌عنوان رقابتی‌ترین اقتصاد اروپا امتیاز 82.4 را به دست آورده است. این امتیاز برای ثبات اقتصاد کلان، زیرساخت‌ها و پویایی تجارت رخ‌داده است، اما پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه 24 ام را برای هلند رقم‌زده است. این ماجرا نشان می‌دهد که باید کار بیشتری روی فرصت‌های ارائه‌شده در انقلاب صنعتی چهارم انجام دهد.

 

  1. سوئیس

 

سوئیس امسال به جایگاه پنجم سقوط کرده است. اما در فاکتور بهداشت انسانی (5) و مهارت (1) خوب عمل کرده است. این کشور بهترین مکان در جهان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان و آموزش شغلی است. سوئیس بعد از آلمان و ایالات‌متحده در جایگاه سوم فاکتور قابلیت نوآوری قرار دارد اما به دلیل پیچیدگی‌های سیستم تعرفه‌ای در رتبه آخر (141) این فاکتور ایستاده است.

 

  1. ژاپن

 

ژاپن در منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام در رده سوم قرار دارد و در کل رتبه ششم را به دست آورده است که یک رتبه نسبت به سال قبل نزول داشته است. این امتیاز به دلیل فاکتورهای سلامتی (1)، زیرساخت‌ها (5) و مزایای بازارهای بزرگ داخلی و صادراتی (4 برای اندازه بازار) به‌دست‌آمده است.

مشارکت زنان در بازار کار ژاپن کم است و امتیاز کمی در این فاکتور به دست آورده است. به ازای هر 76 زن، 100 مرد در ژاپن کار می‌کنند.

 

  1. آلمان

 

آلمان امسال 4 رتبه لغزش داشته و به مقام هفتم رسیده‌است. در حدودی نیمی از فاکتورها (53) از 103 فاکتور، امتیاز خود را ازدست‌داده است، اما در 18 فاکتور دیگر، جایگاه خود را به دست آورده است.

آلمان هنوز هم مبتکرترین کشور جهان است، اما باکمال تعجب در پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات پایین از میانگین کشورهای OECD است.

 

  1. سوئد

سوئد، چهارمین اقتصاد رقابتی در اروپا و به‌طورکلی در جایگاه هشتم قرار دارد. این کشور دارای یک اقتصاد پایدار و باثبات با نرخ بالای پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات و ابتکار است.

 

  1. انگلیس

 

انگلستان امسال در جایگاه نهم شاخص رقابت‌پذیری قرار دارد که یک رتبه کمتر از سال گذشته است. مانند اکثر 10 کشور برتر، بزرگ‌ترین قدرت آن در ثبات اقتصاد کلان است.

این کشور دارای نیروی کار بسیار تحصیل‌کرده است اما میزان پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات مطابق با استانداردهای OECD پایین است.

 

  1. دانمارک

 

دانمارک جایگاه خود را از 12 به 10 ارتقا داده است. سیستم مالی و مؤسسات آن بیشترین پیشرفت را داشته‌اند. همچنین این کشور با اقتصاد پایدار، مهارت‌های مدرن، بازار کار قوی، استفاده گسترده از فناوری ارتباطات و ارتباطات بهره می‌برد. اما اگر مقررات مربوط به استخدام و دستمزد بهبود یابد می‌تواند کارآمدترین بازار کار در جهان باشد.