پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۸۳۹۸۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۳۱
»

آزادسازی منابع فریزشده بانک‌ها

حسن مرادی / کارشناس اقتصاد‌
ایستانیوز:در مدت اخیر در حالی نسبت به بنگاهداری بانک‌ها انتقادهای زیادی مطرح می‌شود که این دغدغه با تمام تلاش‌های انجام‌شده، هنوز رفع نشده و مسئولان همچنان به دنبال راهکارهایی برای خروج بانک‌ها از مقوله بنگاهداری، شرکتداری و فروش اموال مازادشان هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  اهمیت این موضوع به دلیل کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها در بخش اقتصاد، مشکلات ترازنامه بانک‌ها، ناکارآمدی نظام بانکی و... است که به عنوان یک عارضه بزرگ در کشور تبدیل شده و مشکلات زیادی را برای بخش‌های اقتصادی ایجاد کرده است.
اینکه تلاش‌ها این است این دغدغه و عارضه در نظام بانکی و بخش اقتصاد کشور کمرنگ شود به نظر می‌رسد تحقق آن نیازمند یک عزم جدی است و باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد. ورود بانک‌ها به مقوله خرید و فروش ملک و املاک و مستغلات و در مجموع بحث بنگاهداری، این شرایط را ایجاد کرده است که بانک‌ها به جای بانکداری و حمایت از بخش تولید و صنعت کشور، فعالیت‌های دیگری داشته باشند که خیلی با ماهیت اصلی‌شان همخوانی نداشته باشد. این شرایط سبب شده تا بخش زیادی از منابع بانک‌ها در این بخش‌ها قفل و فریز شود و بخش واقعی اقتصاد که نیازمند منابع است از اعتبارات بانکی بی‌نصیب بماند.
‌این مقوله این شرایط را به وجود آورده تا بانک‌ها به وظیفه اصلی‌شان کمتر بها بدهند و این امر نارضایتی و انتقاد فعالان اقتصاد‌ را به‌شدت افزایش دهد. 
به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید با عزم جدی بانک‌ها را از بحث بنگاهداری خارج و هر چه سریع‌تر اقدام به فروش اموال آنها کرد. بانک مرکزی و نهادهای ذی‌ربط باید به‌شدت پیگیر این موضوع شوند و با اعمال بخشنامه و نظارت و کنترل، بانک‌ها را مجاب به فروش اموال مازادشان کند تا بلکه این مسائل در بانک‌ها تعدیل شود. این امر می‌تواند به اقتصاد ما کمک کند و باعث تحول در این بخش شود. بی‌تردید رفع این مشکل باید ریشه‌ای باشد تا سرانجام مشکلات دیگری را به وجود نیاورد.