پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۸۰۵۴۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۱۹
»

لایحه اعطای تابعیت به مادر ایرانی ها چه دردی دوا می کند؟

ایستانیوز:‌تصور کنید یک فرد بدون شناسنامه هستید. فکر می‌کنید چه مشکلاتی برای شما پیش خواهد آمد؟ با معضلات بی‌هویتی چگونه روبه‌رو خواهید شد و چه سرنوشتی در انتظار شماست. از آن گذشته، جامعه به شما چگونه نگاه و برخورد می‌کند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بدون شک برای ما که شناسنامه داریم تصور این وضعیت دشوار است و درک درستی از شرایط و مشکلات نخواهیم داشت. اما واقعیت این است که این مشکل در مورد افرادی که از مادری ایرانی متولد شده و پدری خارجی دارند، حتی اگر در داخل ایران هم متولد شده باشند وجود دارد. چون طبق قوانین کشور، تابعیت از طریق مادر به فرزندان نمی‌رسد و این یعنی فرد باید تا 18 سالگی منتظر دریافت تابعیت و شناسنامه و ... بماند. 
 
▫زهرا زنی است که با مردی استرالیایی ازدواج کرده است. او اگر چه از نحوه برخورد و بی‌احترامی‌هایی که برای روال اداری کارهایش برای ازدواج با همسرش در ایران داشته، ناراضی است، اما مشکل و نگرانی اصلی او سرنوشت فرزندش است. فرزندی که فردا که به سن مدرسه برسد، با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد. او اکنون به استرالیا رفته تا حداقل فرزندانش مشکل تحصیل نداشته باشد، با وجود اینکه خودش و همسرش ایران را دوست دارند.