پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۷۴۶۶۷ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴
احتمال توقف کوتاه مدت ارتباط تجاری ایران و چین
»

ثبت خرید یوان چین در برخی بانک ها ممنوع شد

ایستانیوز:کانال ارتباط تجاری ایران و چین سال هاست بیشترین حجم تجارت خارجی ایران را رقم می زند و در روزهای تحریم مراودات تجاری اهمیتی بیشتر از پیش پیدا کرده است؛ اما چند روزی است که واردات از چین با محدودیت مواجه شده و چین قواعد سخت گیرانه ای را در دست اجرا گذاشته است، دلیل اصلی آن هم نوع تعامل اقتصادی آمریکا با چین و مشکلات بین آمریکا و ایران است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کانال ارتباط تجاری ایران و چین سال‌هاست بیشترین حجم تجارت خارجی ایران را رقم می‌زند و در روزهای تحریم مراودات تجاری اهمیتی بیشتر از پیش پیدا کرده است؛ اما چند روزی است که واردات از چین با محدودیت مواجه شده و چین قواعد سخت‌گیرانه‌ای را در دست اجرا گذاشته است، دلیل اصلی آن هم نوع تعامل اقتصادی آمریکا با چین و مشکلات بین آمریکا و ایران است.
 
یکی از بازرگانان مرتبط با بازار چین دراین‌باره به «شرق» توضیح داد، با توجه به اینکه آمریکا در اردیبهشت‌ماه تحریم‌های جدیدی را اعلام می‌کند، روش‌های تجاری ایران با چین هم باید متفاوت می‌شود و همین امر توقف 10روزه‌ای در تجارت با چین ایجاد خواهد کرد. البته برخی هم دلیل اصلی محدودیت تجاری ایران با چین را مربوط به ‌FATF  می‌دانند. یکی از بازرگانان می‌گوید یکی از دلایلی که چین تعامل با ایران را به شدت کاهش داد، مسئله ریاست دوره‌ای چین بر FATF است، چین به‌دلیل این ریاست، سخت‌گیری‌های زیادی را حتی برای شهروندان خود اعمال کرده است، چراکه تصمیم دارد قوانین FATF را در کشور خود به‌طورکامل اجرا کند.
 
محدودیت‌های تجاری ایران و چین
 
به گزارش «شرق»، وضعیت مراودات مالی چین با ایران با محدودیت‌هایی مواجه شده است و تجار ایرانی برای خرید ارز به‌صورت یوان چین در بازار نیما با تذکر همراه شده‌اند. نامه‌ای از سوی برخی بانک‌ها برحسب دستور بانک مرکزی به شعب، فرستاده شده و دستور داده شده تا اطلاع ثانوی از خرید ارز یوان چین (بانکی/نیما) خودداری کنند. بر این اساس دستور داده شده با توجه به مشکلات پیش‌آمده در روابط کارگزاری «کنلون‌بانک» با بانک‌های ایرانی تا اطلاع ثانوی درخواست خرید یوان چین ثبت نشود. این محدودیت شامل تمامی تراکنش‌ها خواهد بود و درباره تأمین وجوهی که قبلا صورت گرفته است، کارسازی طبق رویه قبلی ادامه داشته و با توجه به مشکلات ایجادشده در روند ارسال وجوه تسریع می‌شود.
 
بانک کنلون‌ چین، تنها بانک چینی بود که با ایران کار می‌کرد. این بانک در واقع به‌دلیل مشکلاتی که پیدا کرده بود، با دیگر کشورها ارتباط برقرار نکرد و فقط با ایرانی‌ها کار می‌کرد، ولی در چین چندین شعبه داشت. این بانک برای ساماندهی روابط بانکی ایران با چین در دوره تشدید تحریم‌ها علیه ایران و با هدف دورزدن تحریم‌ها در دولت قبل ایجاد شد. سرمایه اولیه این بانک از ارز فروش نفت ایران به چین که در چین بلوکه شده تأمین شده ‌است، اما همین بانک اکنون از تحریم‌هایی که علیه ایران توسط آمریکا وضع شده، حمایت می‌کند و به طرف ایرانی اعلام می‌کند اقلام مورد تحریم را با کشور ما معامله نخواهد کرد.
 
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در دوماهه نخست سال جاری میلادی افت 49 درصدی داشته و به 3.471 میلیارد دلار رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین 6.8 میلیارد دلار اعلام شده بود. صادرات چین به ایران در این دوره و واردات از ایران کاهش داشته است. چین در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال 2.32 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجه 34 درصدی داشته است. واردات چین از ایران در مدت مشابه سال قبل 3.515 میلیارد دلار اعلام شده بود.
 
صادرات چین به ایران در دو ماه نخست امسال نیز 65 درصد افت داشته و به 1.151 میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل 3.285 میلیارد دلار کالای چینی به کشور وارد شده بود.
 
یک دانشجوی دکترای ایرانی دراین‌باره به پایگاه خبری بازرگانان ایران گفته است: درحال‌حاضر وضعیت مراودات مالی چین با ایران با محدودیت‌های زیادی مواجه شده که علت آن برآمده از نوع تعامل اقتصادی آمریکا با چین و مشکلات بین آمریکا با ایران است.
 
علی قلی‌زاده اظهار کرد: مشکلات بین ایران و چین از زمانی جدی شد که ایران در چین سفیر نداشت تا پیگیر مسائل اقتصادی و سیاسی در آن کشور باشد. در این دوران اوضاع به‌مراتب بدتر شد و زمانی که سفیر جدید منصوب شده بود، شرایط به وضع بحرانی رسید؛ با‌این‌حال از فوریه 2019 تعامل با ایران آغاز شد.
 
چرا تجارت چین و ایران محدود شد؟
 
دولت چین در‌حال‌حاضر در سه حوزه پتروشیمی، خودرویی و غذایی اجازه فعالیت با ایران را می‌دهد ولی در بقیه حوزه‌ها محدودیت ایجاد کرده است. در‌حال‌حاضر دو مسئله برای این محدودیت‌ها مطرح شده است؛ نخست اینکه جنگ تجاری چین و آمریکا بر این مراودات تأثیر گذاشت؛ چراکه آمریکا همواره به چین فشار می‌آورد که هرگونه مراوده مالی با ایران را قطع کند. در دوره‌های مختلف آمریکا به چین فشار وارد می‌کرد که باید ایران را تحریم کند و اگر چین هرگونه ارتباط مالی با ایران برقرار می‌کرد، بلافاصله آمریکا با چین برای توقف آن همکاری تماس می‌گرفت.
 
برای نمونه وقتی که توتال از ایران رفت، چین اظهار تمایل به همکاری با ایران کرد اما آمریکا به چین فشار زیادی وارد کرد و چین که باید سریعا به ایران پاسخ می‌داد، هنوز جواب قطعی به ایران نداده است. نکته دومی که تعامل چین با ایران را به‌شدت کاهش داد، مسئله ریاست دوره‌ای چین بر FATF است. چین به دلیل این ریاست، سخت‌گیری‌های زیادی را حتی برای شهروندان خود اعمال کرده است؛ چراکه تصمیم دارد که قوانین FATF را در کشور خود به‌طور کامل اجرا کند. در سال‌های قبل برخی از بخش‌های چین مانند هنگ‌کنگ، بهشت پول‌شویی بود اما امروزه این‌گونه نیست؛ هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از سالم‌ترین محل‌های سرمایه‌گذاری شناخته شده است. بنابراین بر اساس این دو رویداد، مراودات مالی ایرانیان در چین با مشکلاتی مواجه شده و سخت‌گیری‌های زیادی اعمال شده است.
 
قلی‌زاده در‌این‌باره توضیح داد: این اتفاقات فعالیت ایرانیان در چین را شدیدا تحت‌الشعاع قرار داده است؛ به‌گونه‌ای‌که اتاق بازرگانی شانگهای اعلام کرده است که فعالیت 40 درصد از شرکت‌های بازرگانی ایرانی در چین و همچنین فعالیت بازرگانی ایرانیان متوقف شده است و بازرگانان به کشورهایی که با ایران رابطه مناسب‌تری دارند، مانند ترکیه و عمان مهاجرت کرده‌اند. در هفته‌های اخیر دولت چین برای شهروند ایرانی عادی و غیر از بازرگانان نیز سخت‌گیری‌های زیادی اعمال کرده است.
 
حساب دانشجویان و شهروندان عادی را نیز مسدود کرده است و در‌حال‌حاضر هرگونه فعالیت بانکی ایرانیان در چین با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است. بانک‌هایی مانند ABC، چاینا بانک و دیگر بانک‌ها بدون اینکه نامه‌ای به شهروندان ارائه کنند، فقط با یک پیام ساده اقدام به مسدودکردن حساب‌ها می‌کنند.
 
اما یکی از بازرگانان مطلع از ارتباط تجاری ایران و چین در گفت‌وگو با «شرق» توضیح داد: با توجه به اینکه در اردیبهشت تحریم‌های جدید آمریکا اعلام می‌شود، ما باید برنامه جدیدی بریزیم. ما باید دقت کنیم کوره‌راه‌های ارتباط تجاری در روزهای تحریم را مسدود نکنیم. اما می‌توان به‌صراحت گفت و به بازرگانان اطمینان داد که چیز بدی بدتر از گذشته اتفاق نمی‌افتد.
 
او ادامه داد: بعد از اقدام چین مبنی بر اجرای سخت‌گیرانه توصیه‌های FATF و همچنین تحریم‌های جدیدی که آمریکا در اردیبهشت‌ماه وضع می‌کند، ما مجبور می‌شویم روش‌های تجاری خود را تغییر دهیم و به همین دلیل از آخر ماه آوریل یک توقف چندروزه ارتباط تجاری با چین خواهیم داشت ولی هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد و ارتباط تجاری ایران با چین و واردات از چین ادامه خواهد داشت.