پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۷۲۷۲۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
امروز جمعیت مرغ‌ها ۳ برابر انسان‌هاست
»

مرغ محبوب‌ترین گوشتِ جهان ثروتمند است

ایستانیوز:مرغ نه‌تنها در ایران بیشترین سهم مصرف گوشت را به خود اختصاص داده، بلکه در جهان هم همین وضعیت را دارد. چرا این اتفاق افتاده‌است؟ جدای از آن، میزان مصرف گوشت مرغ طی سال‌های اخیر تشدید هم شده، اما کیفیت پایین زندگی مرغ‌ها در مرغ‌داری، روی کیفیت گوشت آن‌ها هم تاثیر گذاشته. چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد؟
 در یکی از مرغ‌داری‌های کلاچستر انگلستان هزاران مرغ روی فضولات خود نشسته‌اند. این محوطه تمیز نخواهد شد، مگر زمانی که مرغ‌ها کشته شوند. معنی این مسئله این است که آمونیاک پوست مرغ‌ها را خواهد سوزاند و آن‌ها حتی قادر نخواهند بود که پر درآورند. جنازه آن دسته از مرغ‌هایی که پیش از رسیدن به کشتارگاه مرده‌اند، لانه مورچه‌ها و حشرات دیگر می‌شود. صنعت مرغ‌داری، کسب‌وکاری کثیف است، اما سود زیادی هم به همراه دارد. در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، که کلوپ کشورهای ثروتمند است، مصرف گوشت قرمز مانند بیف، از سال 1990 به این سو تغییری نکرده‌است. رشد مصرف مرغ اما چیزی در حدود 70 درصد بوده.
 
انسان‌ها آن‌قدر مرغ مصرف می‌کنند که از مجموع 30 میلیارد حیوانی که در مزارع پرورش حیوانات زندگی می‌کنند، 23 میلیارد مرغ هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مجموع مرغ‌های این مزرعه‌ها، بیش از تمام پرنده‌های کل کره زمین است. انگلستان پر از فروشگاه‌های مرغ سوخاری است که نام‌های ایالت‌های آمریکا را بر دوش می‌کشند: کانزاس، مونتانا و از همه مهم‌تر کنتاکی. مردم هم نه به این اسم‌ها توجه می‌کنند و نه به محلی که گوشت از آن تهیه می‌شود. اصلا چرا باید توجه کنند؟ مرغ ارزان و لذیذ است. یک پوند از گوشت مرغ در حال حاضر چیزی در حدود 1،92 دلار قیمت دارد، که اگر نرخ تورم را حساب کنیم، نسبت به سال 1960، کاهش قیمتی معادل 1،71 دلار داشته‌است. در همین حال، قیمت بیف هم با کاهشی 1،17 دلاری به 5،80 دلار به ازای هر پوند رسیده‌است.
 
آمریکا در سال‌های دور مسابقاتی را برگزار می‌کرد، برای مرغ‌دارانی که بتوانند مرغی بزرگ‌تر تهیه کنند. از دهه 40 میلادی به این سو، اندازه مرغ‌ها دائما در حال افزایش بوده و قیمتشان هم در حال کاهش. مطالعه‌ای که توسط مارتین زوییدف، استاد دانشگاه آلبرتا، انجام شده‌است نشان می‌دهد که این تغییر نژاد عملا انجام شده‌است و کافی‌ است مرغ‌های سال‌های 1957، 1978 و 2005 را با یکدیگر مقایسه کنید. در نمودار مشخص است که یک مرغ 56 روزه در این سه دوره مختلف، به ترتیب 0،9 کیلوگرم، 1،8 کیلوگرم و 4،2 کیلوگرم وزن داشته‌است. پرورش دادن یک مرغ بزرگ، ارزان‌تر از دو مرغ کوچک است. امروزه مرغ‌داران برای پرورش 1 کیلوگرم گوشت مرغ، تنها 1،3 کیلوگرم دانه مصرف می‌کنند، در حالی که در سال 1985، برای تولید همان مقدار گوشت مرغ، به 2،5 کیلوگرم دانه نیاز بود.
 
*آینده از آنِ کدام جانور است؟
 
مسائل مختلف اخیرا نشان داده‌اند که وضعیت سلامت مرغ در سودآوری این صنعت تاثیر مثبت دارد. از یک سو، کارزارهای مختلف به تولیدکنندگان درباره نحوه برخوردشان با حیوانات فشار می‌آورند. از سوی دیگر، که مهم‌تر هم هست، با افت کیفیت گوشت، بسیاری از مردم از خوردن آن دوری می‌کنند، یا حجم مصرفشان را پایین می‌آورند. به همین خاطر مرغ‌داران جدیدا خیلی به این مسئله اهمیت می‌دهند. ریچارد شوارتزنتروبر که دو مرغ‌داری در شهر کوچک دلور دارد به کمپانی پرود، مرغ می‌فروشد. این کمپانی اخیرا دیگر از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌کند. سوله‌های شوارتزنتروبر پنجره‌هایی بزرگ به سمت یک محوطه سرسبز دارد که هوای تازه و سالم را برای مرغ‌ها به ارمغان می‌آورد. داخل سوله‌ها هم پر است از جعبه‌های چوبی و صفحات پلاستیکی و خرمن‌های گندم، تا مرغ‌ها را سرگرم و سالم نگه دارد. همین مسئله باعث شده تا او بتواند یک پروانه بسیار معتبر از موسسه همکاری مشترک حیوانات، دریافت کند.
 
یکی از متخصصان سلامت غذا در کمپانی پرود، می‌گوید که کمپانی او قصد دارد تا بیش از پیش مرغ ارگانیک پرورش دهد. این میل و علاقه به محدودیتی جدی برخورد می‌کند: نیروهای بازار. دلیل اصلی این محدودیت هم این است که غذای لازم برای این پرنده‌ها بسیار گران‌قیمت است. با این‌که در حال حاضر افراد بسیار زیادی حاضرند که برای غذای ارگانیک و سالم‌، پول بیشتری بپردازند، عمده مردم هنوز هم غذای ارزان را ترجیح می‌دهند. از سوی دیگر با این‌که تمایل به گیاه‌خواری یا خام‌خواری بیشتر شده‌است، شواهد نشان‌دهنده هیچ‌گونه کاهشی در مصرف گوشت کشورهای ثروتمند نیستند. شاید مردم خوششان بیاید که درباره رژیم‌های غذایی طبیعی‌تر حرف‌های رمانتیک بزنند، اما آن چیزی که از ته دل عاشقش هستند، مرغ است./ترجمه: نسیم بنایی/ آینده نگر / منبع اصلی: اکونومیست