پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۷۲۶۷۴ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
»

انسجام ملی، کلید عبور از بحران

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران
ایستانیوز:آنچه از سال ۹۷ برای اقتصاد ایران باقی مانده پختگی بیشتر مسئولان دولتی در رویارویی با مشکلات ناشی از تحریم است که امیدواریم در انتخاب استراتژی های کارآمدتر در عبور از شرایط سخت تحریم خود را نشان دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بسیاری از تحلیل ها و پیش بینی ها از شرایط سخت تر اقتصادی در سال 98 می گوید. تشدید تحریم ها و محدودیت بیشتر روابط بین المللی ایران با کشورهای مختلف به منزله دشواری های بیشتر برای اقتصاد ایران در نظر گرفته می شود و وزن سختی از آسانی در تحلیل های مختلف درباره اقتصاد در سال 98 بیشتر است اما به واقع می توان سال 98 را سال سخت تری از سال 97 از نظر اقتصادی دانست؟
 
به نظر می رسد که بیشتر آثار فشارهای بین المللی بر اقتصاد ایران در سال 97 تخلیه شده و  اثر دیگری را انتظار نمی کشیم. خروج آمریکا از برجام و تلاش های بین المللی برای هم افزایی در این باره و تشدید فشار بر اقتصاد ایران از تحولات خاص سال 97 بود که همه آثار خود را بر اقتصاد کشور بر جای گذاشته است و به همین دلیل اقتصاد انتظار رخداد دیگری را نمی کشد. در این سال  فروش نفت به حداقل ممکن رسید و مشکلات ناشی از ارتباطات بانکی و نقل و انتقال پول افزایش یافت. مداخلات بعضی کشورهای همسایه که متاسفانه در جبهه دشمن بازی می کنند در این سال خود را در حوزه صادرات نفت و فرآورده های آن نشان داد و به اوج رسید و به نظر می رسد که دیگر رخداد بدتری از آنچه در سال 97 تجربه کردیم، به وقوع نپیوندد.
 
آنچه از سال 97 برای اقتصاد ایران باقی مانده پختگی بیشتر مسئولان دولتی  در رویارویی با مشکلات ناشی از تحریم است که امیدواریم در انتخاب استراتژی های کارآمدتر در عبور از شرایط سخت تحریم خود را نشان دهد. انسجام ملی و ارتباط مطلوب بخش خصوصی و مسئولیت پذیری بیشتر این بخش برای عبور از تنگناها، همراهی بیشتر بخش خصوصی با دولت و توجه بیشتر بخش خصوصی به هشدارها و یادآوری های این بخش از کلیدهای موثر در حل مسائل ناشی از تحریم است. اگر این کلید ها در دست دولت و بخش خصوصی قرار بگیرد، سال 98، سال بهتری نسبت به سال 97 برای ایران خواهد بود.