پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۷۱۲۸۱ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
براساس تصمیم کارگروهی متشکل از ۴ دستگاه دولتی
»

واردات کالاهای اولویت ۴ با شرط و شروط آزاد شد

ایستانیوز:بر اساس مصوبه کارگروهی متشکل از ۴ دستگاه دولتی، مقرر شد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار ثبت سفارش کالاهای اولویت ۴ در مناطق آزاد تا تاریخ ۳۱ فرودین ماه سال ۹۸ انجام شود.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،وضعیت ارز که بهم ریخت، صادرات و واردات هم دچار مشکل شد. برای حل ماجرا هرروز بخشنامه های مختلفی صادر شد. یکی از این بخشنامه ها برای جلوگیری از خروج ارز و واردکردن کالاهایی که اولویت دار نیستند به ممنوعیت واردات 1339 قلم کالای گروه چهار منجر شد. حتی بعضی کارشناسان معتقدند اگر تراز تجاری مثبت شده،‌ به لطف ممنوعیت هایی است که بانک مرکزی و گمرک برای واردات یکسری کالاها در نظر گرفته است. تیرماه امسال که قیمت دلار همچنان رو به بالا می رفت و مسئولان کشور هم روی دلار 4200 تومانی پافشاری می کردند، گمرک در بخشنامه ای اعلام کرد واردات 1339 کالا در گروه چهارم ممنوع است. کالاهایی که در واقع کالاهای غیرضرور، مشابه تولید داخل و لوکس هستند. در ادامه این بخشنامه نیزآمده بود که«ثبت سفارش های قبلی این ردیف ها تنها به این شرط که قبل از تاریخ 30 خرداد ماه تامین ارز شده باشند معتبر می‌باشد.» البته همان زمان علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که وزیر صنعت قول داده تا براساس دلیل موجه هر کالایی که برای تولید مورد نیاز است از فهرست ۱۳۳۹ کالای ممنوعه حذف شود. یک ماه از این ابلاغیه، فرود عسگری که آن زمان رییس کل گمرک بود هم از بازنگری در لیست برای کالاهایی که مشابه تولید داخل ندارند خبر داد.
 
اواسط دی ماه، گمرک در بخشنامه ای جدید اعلام کرد که  ترانزیت کالاهای گروه چهارم ثبت سفارش شده به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، آزاد و امکان انتقال این کالاها که پیش از این و قبل از ممنوعیت مجوز ثبت سفارش گرفته‌اند به این مناطق فراهم شد. اما دوباره چند روز بعد، بانک مرکزی اعلام کرد واردات کالاهای گروه چهارم ممنوع، حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژهی اقتصادی هم ممنوع است.
 
حالا دوباره گفته می شود، بر اساس مصوبه کارگروهی متشکل از ۴ دستگاه دولتی، مقرر شد تا سقف ۱۴۰ میلیون دلار ثبت سفارش کالاهای اولویت ۴ در مناطق آزاد تا تاریخ ۳۱ فرودین ماه سال ۹۸ انجام شود.
 
 طبق گزارش ها گفته می شود در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی دولت در تاریخ 15 بهمن ماه، جلسه ای درباره بررسی موضوع واردات کالاهای اولویت 4(ممنوع شده بعد از نوسانات اخیر ارزی) به مناطق آزاد تا سقف 140 میلیون دلار با محوریت بانک مرکزی، وزارت صمت، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و گمرک ایران برگزار شده است. تسنیم در گزارشی نوشت: «مصوبات این جلسه که به امضای 3 نفر از سامانه جامع تجارت، یکی از مدیران بانک مرکزی، سرپرست دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت و معاون فنی گمرک رسیده، مقرر شد: 1. برای پیش فاکتورهای جدید مناطق آزاد در صورتی که اولویت کالا 4 باشد و کالا جز لیست مجاز وزارت صمت باشد، مجوز ثبت سفارش صرفا تا تاریخ 31 فروردین ماه سال 98 صادر شود؛ 2.ثبت سفارش های کالای گروه 4 صرفا در صورت وجود قبض انبار قبل از تاریخ 15 بهمن ماه  می تواند به صورت بدون انتقال ارز انجام شود. مسئولیت کنترل قبوض انبار به عهده مناطق آزاد میباشد؛ 3. همچنین وزارت صمت موظف شد، برای کالاهای بند 1 امکان ویرایش در مورد ثبت سفارش های بدون انتقال ارز مناطق آزاد که پیش از تاریخ 15بهمن ماه صادر شده اند را فراهم کند.» همچنین هم این گزارش اضافه کرده است که مسئولیت کنترل رعایت سقف 140 میلیون دلاری ثبت سفارشات مذکور بر عهده شورای عالی مناطق آزاد است.