پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۶۷۱۲۳ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۸
مصائب تولید، واردات و صادرات کاغذ
»

کاهش قیمت ارز کاغذ را ارزان نکرد

ایستانیوز:با افزایش قیمت ارز، هر بند کاغذ تحریر ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسید اما با دخالت دولت در بازار با وجود کاهش قیمت ارز، کاغذ ارزان نشده و قیمت به ۲۶۵ هزار تومان رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بازار کاغذ روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد. طی چند سال گذشته تولید کاغذ داخلی بارها به دلیل عدم حمایت متولیان دچار مشکل شده است و از سوی دیگر واردات انواع کاغذ به دلیل نوسان نرخ ارز و سیاست گذاری های ناگهانی به سختی ممکن است. در اسفند ماه سال گذشته بود که رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ از صفر شدن تولید کاغذ روزنامه در کشور خبر داد. دوماه بعد خبر دیگری از همین منبع منتشر شد که از صفر شدن تولید انواع کاغذ در واحدهای تولیدی داخلی حکایت می کرد. اخبار این روزها هم نشان می دهد که حال بازار کاغذ هم چنان نامساعد است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ می گوید موج دوم افزایش قیمت کاغذ در سال جاری در راه است. به گفته بابک عابدین، با افزایش قیمت ارز، هر بند کاغذ تحریر 140 هزار تومان به فروش می رسید اما با دخالت دولت در بازار با وجود کاهش قیمت ارز، کاغذ ارزان نشده و قیمت به 265 هزار تومان رسیده است.
 
به گفته عابدین، محدود یا محصور کردن توزیع انگیزه فروش را از بین می برد و دخالت های دولت باعث شده فعالان اقتصادی علاقه ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند. از سوی دیگر تامین مواد اولیه، کالای واسطه ای و حتی قطعات یدکی هم به سختی انجام می شود. مواجهه دستوری با بازار، اعمال محدودیت در خرید و فروش و عدم امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز از دیگر مشکلات فعلی در بازار کاغذ است.
 
گفتنی است در سال گذشته عدم حمایت تعرفه ای دولت از تولیدکنندگان کاغذ مورد انتقاد قرار گرفته بود.  ایران در مجموع به 2 میلیون تن کاغذ نیاز دارد. در این بین 350 هزار تن کاغذ تحریر، 100 هزار تن کاغذ روزنامه  و 700 هزار تن کاغذ بسته بندی مورد نیاز است. بیش از یک میلیون 300 هزار تن از این نیاز از طریق واردات تامین می شود و تولیدکنندگان کشور سهم 700 هزار تنی در تولید کاغذ ایران دارند. افزایش میزان کاغذ وارداتی در بازار به انتقاد تولیدکنندگان داخلی انجامید اما شرایط کنونی نشان می دهد که علاوه بر پایداری دشواری های سابق، چالش های تازه ای برای بازار کاغذ و فعالان این عرصه تراشیده شده است.