پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۹۶۳۸ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۳
در فرهنگسرای شفق
»

برگزاری نشست معرفی کتاب"اعتیاد زنان "با رویکرد جامعه شناسی

ایستانیوز: جلسه معارفه کتاب "اعتیاد زنان "نوشته دکتر عباس محمدی اصل جامعه شناس ،پژوهشگر جنسیتی و مدرس دانشگاه روزچهارشنبه ۱۸ مهر ماه درکتابخانه فرهنگسرای شفق واقع در یوسف آباد برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ر این نشست که با حضور جمعی از صاحب نظران ، دانشجویان و علاقمندان مباحث علوم اجتماعی برگزار گردید دیدگاههای نظری و جامعه شناختی  اعتیاد زنان بحث و بررسی شد. در این باره دکتر عباس محمدی اصل با اشاره  به آمار موالید بیش از  7000 نوزاد معتاد در سال که  از مادران مبتلا   بدنیا می آیند  به اهمیت مشارکت اجتماعی برای بالا بردن سطح آگاهی جامعه اشاره نمود و  گونه های اعتیاد زنان از منظر جامعه شناختی در سنین  نوجوانی ، میانسالی و پیری الگوهای معتاد شدن و مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد زنان  بر اساس مقوله  طبقه ،قومیت ،اشتغال ،تحصیلات در این کتاب  را بیان  و تاکید کرد : بخشی از رفتارهای اعتیادی زنان  مستقل و بعضی توام با رفتارهای دیگر نظیر سرقت و قمار و تن فروشی به منصه ظهور می رسد . رفتارها و تاملات زنان معتاد بسته به مواد مصرفی مخدر و امکانات آنها یکی نیست و نمی توان همگی را به یک چوب راند و نسخه واحدی پیچید. این رفتارها بسته به سن و قومیت و تربیت فرهنگی یا اشتغال و رفاه و احساس نابرابری و بی عدالتی اجتماعی خصائص متمایزی می پذیرند . اعتیاد زنان گستره وسیعی از استعمال سیگار و الکل تا مواد مخدر و روانگردان را شامل می شود و غالبا با قمار و تن فروشی و انحرافات دیگر ربط داده می شود. در حقیقت واکنشی به اجبارهای اجتماعی و راه گریزی از ستم های مردانه است که در این صورت حل اعتیاد آنها در گرو حل نابرابری روابط قدرت می ماند. مردان برای تفریح و کسب لذت جنسی بیشتر به اعتیاد روی می آورند و زنان عمدتاً از روی غم و غصه به این کار مبادرت می ورزند. دختران نوجوان 16-12 سال  ،زنان در معرض فقر و خشونت و کم سوادی ،ناهمجنس خواهی اجباری و هواداری حقوق برابر  بیشتر به سیگار گرایش دارند.زنان مجرد بالای 35 سال ممکن است سیگار کشیدن را بیشتر جایگزین شریک زندگی بدانند.معمولاً زنان بیشتر از مردان از سیگار کشیدن برای مقابله با کج خلقی هایشان سود می جویند و احساس رضایت می کنند. دختران نوجوان از اعتیاد برای صیانت ذات در برابر مخاطراتی چون فقر و تبعیض ها و بی عدالتی های جنسیتی در جامعه  و یا واکنش از حس نارضایتی در تغییرات ظاهری بدن که منجر به افسردگی و تلقی منفی از خود می باشد.در حالی که  اعتیاد در زنان میانسال ممکن است آنها را در مضان اتهام ضعف اخلاقی ،سست عنصری و بی بند و باری قرار دهد، اعتیاد ز نان مسن  آنها را به ضعف اخلاقی و بی بندوباری متهم نمی کند. 
در ادامه بحث  دیدگاه های  فردی صاحب نظران  و شرکت کنندگان در برخورد و قضاوت های اجتماعی نسبت به زنان در مقایسه با مردان و اینکه  آیا رفتار زنان سیگاری نوعی تابو شکنی متصور  می شود یا میلی طبیعی و فیزیولوژیک  همانند مردان مطرح گردید.
محبوبه  مسمی پرست  عضو کارگروه انجمن علمی مطالعات صلح ،رودافشان دانش آموخته رشته  جامعه شناسی ضمن اشاره و تایید  مباحث مطرح شده در این  کتاب  دیدگاهها ی مشابه و موافق  خود را بیان نمودند  ودر ادامه  دکتر فیروزه فیروز  جامعه شناس در حوزه مطالعات زنان و صاحب نظر در  امور خانواده به عنوان منتقد از منظر جامعه شناختی ساختارها  و بسترهای های اجتماعی موجود  را به عنوان یکی از عوامل موثر در اعتیاد افراد مستعد جامعه فارغ از نگاه جنسیتی برشمرد.
به گزارش ایستانیوز، حورا خاکدامن مدیر مسئول موسسه مطبوعاتی نیک رسانه نواندیش و روزنامه نگار در این نشست  دیدگاه متفاوتی را در زمینه اعتیاد زنان و شایع ترین نوع آن مصرف سیگار مطرح و خاطرنشان کرد :سیگار کشیدن مردان تنها نمی تواند جنبه تفریح یا لذت جنسی داشته  و  برای  زنان جنبه سرخوردگی یا کج خلقی داشته باشد ،بلکه می تواند میلی طبیعی و فیزیولوژیک فارغ از هرگونه نگاه جنسیتی تلقی شود  و نوعی کارکرد حرفه ای باشد. چنان که  دربین شعرا ,نویسندگان و هنرمندان که به نوعی تمرکز و خلاقیت در حرفه شان نقش مهمی دارد  بسیار مشهود است. علم  بیوشیمی نشان داده نیکوتین ناشی از استنشاق دود توتون و تنباکو به لحاظ تحریک دوپامین و سروتونین انتقال دهنده عصبی در مغز خلاقیت و تمرکز  را به حداکثر  افزایش می دهد. به عنوان مثال «پیتر اشلی» معتقد است میان نویسندگان بزرگ ، تقریباً نمی‌‌توان کسی را یافت که بدون اتکا به تنباکو دست به نوشتن برده باشد. او از مشاهیری همچون «دیکنز»، «ویرجینیا وولف»، «اسکار وایلد»، «توماس استرنز الیوت» (تی.اس.الیوت) و «فیلیپ لارکین نام می‌‌برد. گفته می شود یکی از لذت های زندگی فروید سیگار کشیدن بودو به پسرش می گوید : «پسرم، سیگار کشیدن یکی از بزرگ ترین و ارزان ترین لذت های زندگی است و اگر از همین حالا تصمیم به نکشیدن داری، تنها می توانم برایت متاسف باشم!".یا احمد شاملو نویسنده و شاعر معاصر می گوید: با دود سیگار به معراج می روم. در شرایط کنونی جامعه  دختران دهه 70 به بعد ممکن است براحتی در مکان های عمومی و در خیابان ها سیگار بکشند . این مسئله از نگاه جامعه شناختی می تواند نوعی برابری خواهی و تابو شکنی و حس مطالبه گری باشد که به این شکل در جامعه  نشان داده می شود.