پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۸۳۰۹ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۷
در سلسله نشست های انجمن زنان پژوهشگر تاریخ
»

"آن چنان که بودیم " با لیلی گلستان

حورا خاکدامن /روزنامه نگار
ایستانیوز :معرفی کتاب" آن چنان که بودیم " نوشته لیلی گلستان روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه در نشست انجمن زنان پژوهشگر تاریخ واقع در در ساختمان آرشیو کتابخانه ملی ایران برگزار گردید .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،درابتدای این نشست  خانم فخرالسادات محتشمی پور پژوهشگر تاریخ و عضو موهیئت مدیره موسسه راز ،ضمن معرفی اهداف انجمن زنان پژوهشگر تاریخ  در آستانه 20 سالگی تشکیل و فعالیت های آن اشاره کرد:این انجمن از سال 77 توسط جمعی از زنان  فارغ التحصیل در مقطع  کارشناسی ارشد تاریخ  در راستای فعالیت های فرهنگی و تاریخی تاسیس شد . نشست ها ،همایش ها ، سمینارها ی بین المللی ملی و محلی و استانی  با موضوعیت زن  از فعالیت های مهم انجمن زنان پژوهشگر تاریخ  بوده است . سلسله نشست های زن در تاریخ محلی ایران از جنوب و خوزستان تا غرب برگزار گردیده  است . این انجمن ظرفیت های زیادی در استان های فارس ، اصفهان ،زنجان ،آذربایجان ،خراسان ،زاهدان و گلستان  داشته است . محوریت فعالیت این انجمن با  موضوعیت نقش و جایگاه تاریخی  زنان در دوران باستان ،میانه و معاصر است و قصد تاریخ سازی یا چسباندن زائده های تاریخی نداشته و رسالت آن جلوگیری از هرگونه تحریف در تاریخ فعایت های زنان است .
"کتاب آنچنان که بودیم " خانم لیلی گلستان  نیز بخشی از تاریخ ،فعالیت ها و دیدگاههای شخصی  ایشان با نگاه زنانه  است .لیلی گلستان مترجم ،نویسنده و گالری دار صاحب نام است که از آثار ترجمه شده او می توان به "کتاب زندگی "، جنگ و دیگر هیچ "اوریانا فالاچی ، گزارش یک مرگ نوشته گالریل گارسیا مارکز، زندگانی در پیش رو نوشته رومن گاری ، قصه عجیب اسپرماتو ،دو نمایشنامه از چین قدیم ، آقا صمد و ماهی سیاه کوچولو و... نام برد 
به گزارش ایستانیوز :در ادامه خانم لیلی گلستان ضمن معرفی اولین اثر ترجمه شده خود در 23 سالگی  تحت عنوان  "جنگ و دیگر هیچ" نوشته اوریانا فالاچی  و استقبال بی نظیر مردم و ناشر و سه دوره  تجدید چاپ  این اثر یاد کرد و در مورد چگونگی خلق کتاب "آنچنان که بودیم " گفت: بعد از چاپ کتاب "جنگ و دیگر هیچ" روزنامه های بسیاری در آن دوران در مورد کتاب نوشتند و مصاحبه های زیادی با آنها داشتم . طبق عادت بریده جراید روزنامه ها یی که در مورد این کتاب و سایر آثارم می نوشتند را در کیسه های بزرگی جمع و نگه داری می کردم بطوری که بعد از سالها 5 کیسه بزرگ از بریده جراید را در کمد خانه داشتم . یک سال و نیم پیش آقای توکلی مدیر انتشارات "حرفه هنرمند " تماس  گرفتند  و از من خواستند که اگر بریده جراید زوزنامه های گذشته را در مورد کتاب هایم دارم برای انتشار کتابی جدید به آنها بدهم . و اینچنین شد که از بین بریده جراید 50 سال پیش مطالبی که امروز تاریخ مصرف و مناسبت با شرایط کنونی را دارد انتخاب شد و به چاپ رسید . وقتی نوشته ها کنار هم گذاشته شد معنی آنها تغییر کرد و تبدیل به اثری شد که تاریخ و فرهنگ ایران را از نگاهی مستقل تعریف شده  که این اتفاقات فشرده ای از اوضاع فرهنگی امروز مملکت ماست . بخشی از  کتاب در مورد شخصیت های و آدم های است و بخشی دیگر در مورد اعتراضات به مسائل روز آن دوران و نظرات شخصی خودم که در روزنامه های مختلف به چاپ رسیده بود. مطالب جنبه فرهنگی و هنری دارند و شامل اتفاقات اثر گذاری است که به نوعی با شخصیت و روحیه واکنشی من در ارتباط بوده است . فکر می کنم هر چیزی که می بینم یا می خوانم به نوعی به من مربوط است . مثلاً اگر ریاکاری در کسی می بینم به خودم ربط می دهم و مشغله ذهنی و دغدغه فکری ام می شود  و به گونه ای به صورت زبانی یا نوشتاری واکنش نشان می دهم . بخشی دیگر از کتاب مربوط به زندگی خصوصی خودم و افرادی است که ازدستشان داده ام . مثلاً در قسمتی از کتاب در مورد اخلاق و رفتار های " نعمت حقیقی "همسرم که پدر سه فرزند خردسالم بود  نوشته ام. و جز تکه هایی از کتاب است که به شدت دوستش دارم. یادم هست که در مجله" فیلم " مطلبی در مورد فوت همسرم که  خیلی زود در ابتدای زندگی او را از دست  دادم نوشتم. آنقدر این مطلب جذاب و خواندنی بود که در دو نوبت پشت سرهم چاپ شد  و فروش مجله را بالا برده بود.اصولا سبک نوشتنم به گونه ای راحت و خودمانی است  که در وجود مخاطب می نشیند و به نوعی با من ارتباط برقرار می کند . در نوشته هایم محافظه کاری و سانسور وجود ندارد . شاید به همین دلیل باشد که کتاب "آنچنان که بودیم " ظرف مدت 12 روز از انتشار اول  به چاپ دوم رسید و 20 روز بعد از دوره دوم  در نوبت  سوم چاپ شد. 
گفتنی است در پایان این جلسه  آیین بزرگداشت جشن مهرگان به مناسبت تقارن این روز  با 16 مهر ماه در کتابخانه ملی با پهن کردن سفره مهرگان و توضیحاتی در مورد این آیین کهن باستانی توسط حمیرا ایرانی رنجبر برگزار گردید.