پایگاه خبری ایستانیوز
کد خبر: ۲۵۷۴۵۶ - تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲
»

«ترامپ» جنگ سایبری را آغاز کرد

ایستانیوز:«جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا بتازگی از امضای فرمانی جدید با عنوان ۱۳ Memorandum توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا خبر داده است که به موجب آن، کاخ سفید حق خود می‌داند در مواقع لزوم، حمله سایبری علیه دشمنان خارجی را بدون هیچ تعللی آغاز کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از ایران، درواقع این قانون، مجوزی برای کاهش محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های سایبری توسط آژانس‌های امنیتی امریکا محسوب می‌شود.
 
به گزارش نیویورک تایمز، مشاور امنیت ملی امریکا که این خبر را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، یادآور شد: دونالد ترامپ چند هفته پیش یکی از فرمان‌های سایبری باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین امریکا را لغو کرد تا براحتی بتواند امروز، زمینه اجرای فرمان جدید خود را فراهم کند. وی افزود: فرمان سایبری ملغی شده، درباره نحوه برخورد امریکا با متجاوزان حوزه سایبری این کشور بود. طبق این قانون درصورت انجام هرگونه حمله سایبری علیه امریکا ازسوی کشورهای دیگر، ارتش این کشور تنها پس از مشورت با وزارت امور خارجه، آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا می‌توانست برای حمله سایبری به کشور حمله‌کننده تصمیم‌گیری کند و یک پاسخ تلافی‌جویانه بدهد.
 
جان بولتون ادامه داد: درواقع اوباما معتقد بود هرگونه حمله سایبری به کشورهای دیگر باید پس از اطمینان کامل از مؤثر بودن پاسخ، انجام شود اما دونالد ترامپ این استراتژی را ناکارآمد می‌داند و معتقد است در قانونی که بتازگی امضا کرده، فرصت بیشتری در اختیار ارتش قرار می‌گیرد تا به حمله‌های سایبری پاسخ دهد و حتی حمله‌های پیشگیرانه سایبری را نیز در برنامه خود داشته باشد. این مسئول امنیتی امریکا یادآور شد: درواقع دیگر همچون زمان باراک اوباما دست ما بسته نیست. وی افزود: ما برای دفاع از خود، به کشورهای مهاجم پاسخ سایبری محکمی می‌دهیم اما مردم باید بدانند که توان سایبری امریکا تنها به موارد دفاعی محدود نمی‌شود و ازسوی دیگر پاسخ‌ها هم شاید تنها به فضای سایبری محدود نشود.
 
بولتون ادامه داد: درواقع قوانین قدیمی با قوانینی جدید جایگزین می‌شوند تا امریکا قدرتمندتر از گذشته شود و با اعمال مجازات‌های اینترنتی علیه دشمنان، آغازگر مسیری جدید برای حمایت از شهروندان خود باشد. طبق این قانون، واکنش‌ها سریع‌تر می‌شوند چون پاره‌ای از مراحل اضافی که در گذشته وجود داشته است حذف می‌شود.
 
ازسوی دیگر باید گفت که دستورالعمل جدید، بخشی از تلاش‌ها برای افزایش سطح دفاعی شبکه رایانه‌ای و زیرساخت‌های حیاتی، مؤسسات مالی و اپراتورها و...در مقابل هکرها محسوب می‌شود و پاسخی به کسانی است که کاخ سفید را متهم به کم کاری در حوزه امنیت سایبری می‌کنند.
 
یک استراتژی 40 صفحه‌ای
 
مشاور امنیت ملی امریکا همچنین در این کنفرانس خبری گفت: استراتژی جدید ترامپ به افزایش سطح امنیت سایبری این کشور و حفاظت از زیرساخت‌های این کشور در برابر حملات کشورهای دیگر و هکرهای مستقل کمک می‌کند.
 
بولتون ادامه داد: این قانون جدید بیشتر بر کشورهای روسیه، چین، ایران و کره شمالی تمرکز دارد چرا که این کشورها از فضای سایبری برای مقابله با امریکا و متحدان و شرکایش استفاده می‌کنند. ما این کشورها را رقبایی قدرتمند در عرصه سایبری واشنگتن و کل کشور امریکا می‌دانیم و باید مراقب ارتش سایبری قوی این کشورها باشیم.
 
وی بدون اشاره دقیق به جزئیات این برنامه یادآور شد: استراتژی جدید سایبری امریکا در یک سند 40صفحه‌ای مشخص شده است؛ سندی که نشان می‌دهد ایالات متحده چه برنامه‌ای برای جنگ سایبری با رقبا دارد. این سند نشان از یک استراتژی بازدارنده و همچنین پیشگیرانه در برابر سایر کشورها و دولت‌ها در سراسر جهان دارد و نخستین استراتژی مفصل سایبری در 15سال گذشته محسوب می‌شود. بولتون همچنین یادآور شد: این سند جدید به‌دلیل نگرانی در مورد دخالت‌های خارجی در انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر به امضا می‌رسد و کسانی که قصد اخلال در انتخابات به شکل مجازی را داشته باشند حتماً پاسخی دندان شکن دریافت می‌کنند.
 
مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: البته در این جزوه 40 صفحه‌ای که توسط کاخ سفید در معرض عموم گذاشته شده است، تنها مقابله با کشورها مد نظر نیست و هکرهای مستقل یا هکرهایی که از سوی برخی کشورهای خاص حمایت می‌شوند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند تا در گام نخست از هرگونه حمله هکری به کشور امریکا پیشگیری شود و در گام دوم درصورت انجام هرگونه حمله سایبری، امریکا بسرعت حمله هکری سازماندهی شده‌ای را به تلافی انجام دهد. گفتنی است که اولویت‌های این استراتژی، تأمین امنیت ملی، امنیت منابع انرژی و برق، امنیت بانکداری و امور مالی، سلامت و ایمنی، ارتباطات، تکنولوژی اطلاعات و حمل و نقل خواهد بود. به گفته بولتون، این قانون جدید بر 4 ستون حفاظت از مردم امریکا و کشور، حفظ صلح، ترویج رفاه امریکا وهمچنین تقویت نفوذ واشنگتن در اینترنت استوار است و درواقع این قانون به هریک از آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا اجازه می‌دهد طراحی ویژه و مخصوص به خود را برای مقابله با تهدیدات احتمالی سایبری داشته باشند هرچند درنهایت زیر نظر شورای امنیت ملی به رهبری جان بولتون عمل خواهند کرد.
 
استارتاپ‌ها؛ یاریگر فرمان سایبری ترامپ
 
استراتژی جدید ترامپ به آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا همچون NSA و شاخه نظامی آن و وزارت دفاع قدرت بیشتری می‌دهد تا با مجرمان سایبری به مقابله برخیزند. این بدان معناست که این آژانس‌های امنیتی می‌توانند به صورت فعالانه به‌دنبال منشأ اصلی حملات سایبری باشند و با آن مقابله کنند. البته واضح است که این موضوع چندان ساده نیست چون گاه هکرها از کشورهایی به امریکا حمله می‌کنند که با امریکا روابطی مناسب دارند و همین موضوع جنگ را برای امریکا سخت‌تر می‌کند. درواقع این هکرها از سوی یک دولت مشخص هدایت و حمایت می‌شوند ولی از یک کشور دیگر حمله خود را انجام می‌دهند به همین دلیل هم گاه شناختن دولت حامی چندان کار ساده‌ای نیست.
 
طبق اطلاعات ارائه شده ازسوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای اجرای این قانون از شرکت‌های خصوصی و چندملیتی که در کشورهای مختلف به تجارت می‌پردازند هم درخواست مشارکت در این طرح شده است. کاخ سفید همچنین انتظار دارد استارتاپ‌های حوزه تکنولوژی و صنایع خصوصی با آژانس‌های دولتی ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند تا این آژانس‌ها ازنحوه توسعه هوش مصنوعی و همچنین محاسباتی کوانتومی مطلع شوند و راحت‌تر بتوانند مانع تهدیدات سایبری شوند. البته برخی کمپانی‌ها از این موضوع رضایت ندارند و معتقدند همراهی کمپانی‌های بزرگ با آژانس‌های امنیتی امریکا شاید در درازمدت مشکل ساز شود و حتی بخشی از حریم خصوصی کاربران یا این شرکت‌ها هم آسیب ببیند؛ موضوعی که فعلاً از نظر مقامات امریکا در اولویت نیست و بیش از همه باید فکری به حال امنیت سایبری این کشور و همچنین سایر کشورها شود تا بتوان از میزان این حملات به تأسیسات و زیرساخت‌های حیاتی در جهان کاست.